Diversitate pe scena Operei Naționale din Cluj: „Doar M…de la Marguerite”, premieră de balet cu influențe moderne și accente de teatru-dans

Un spectacol de balet care va depăși liniile dansului clasic și va încerca să aducă un alt stil de mișcare, cu puternice influențe moderne și accente de teatru-dans, este propunerea Operei Naționale Române din Cluj-Napoca la începutul lunii viitoare.

„Doar M…de la Marguerite”, cea dintâi premieră de balet a anului la Opera Națională din Cluj, spune povestea de dragoste a curtezanei Marguerite Gautier cu tânărul Armand Duval inspirată din romanul „Dama cu camelii”, de Alexandre Dumas-fiul, adaptată de coregraful și regizorul Livia Tulbure Gună, pe ritmurile muzicii compozitorului băimărean Călin Ionce, în scenografia Lilianei Moraru, rolurile principale fiind interpretate de soliștii balerini Andreea Jura și Dan Haja. Din punct de vedere al dimensiunii sonore, partitura este de excepție cu atât mai mult cu cât este o primă audiție națională a acestei lucrări, spune echipa spectacolului. Spectacolul aduce în prim-plan tema regenerării prin dragoste și al sacrificării acesteia, din perspectiva personajului feminin, Marguerite.

„Dincolo de faptul că subiectul este unul inedit, abordarea și structura spectacolului, modul în care ne jucăm cu dimensiunile sunt elemente care vor aduce un moment deosebit. Din punct de vedere al limbajului coregrafic nu este un stil nou, dar este unul revigorat prin manifestarea lui. Am depășit liniile baletului clasic și încercăm să aducem un alt stil de mișcare, provocator și pentru ansamblul de balet, dar și pentru public. Am insistat foarte mult pe partea de emoție, pe căutarea acelor gesturi mici de gingășie care creează de fapt poezie. Am minimalizat elementele care dau în mod obișnuit spectaculozitate baletului. Elementele vizuale, auditive, plastice se vor îmbina într-un produs de excepție”, a asigurat coregraful Livia Tulbure Gună în cadrul conferinței de presă organizate cu o săptămână înainte de ziua premierei.

Potrivit Liviei Tulbure, „Doar M…de la Marguerite” va fi un alt tip de spectacol care va reflecta modul său personal de exprimare, ca regizor.

„Nu am renunțat la vocabularul baletului, dar am introdus alte elemente care simt că mă definesc ca expresie și limbaj. Spectacolul durează puțin peste o oră, fără pauză. Cele șapte scene sunt precum un videoclip extins și poate în acest mod spectatorii tineri nu se vor plictisi. Consider că este bine să oferim o diversitate publicului, dat fiind că Opera din Cluj are deja spectacole din aria baletului clasic. De ce să nu oferim o altă alternativă de expresie?”, a spus regizorul.

În ceea ce privește scenografia spectacolului, aceasta îi aparține Lilianei Moraru, care a apelat la tema contrastelor, atât cromatice, cât și scenografice.

Dan Haja, interpretul lui Armand, a precizat la rândul său că în construcția personajului a folosit limbajul clasic al baletului, dar a avut și o anume libertate transpusă în ceea ce se cheamă astăzi dans contemporan, modern sau neo-clasic.

„Noi, ca dansatori, tot timpul căutăm ceva nou. Este foarte benefic ca la final de carieră să poți spune că ai făcut de toate. Orice stil este benefic, chiar și prezența ta într-o operetă în rolul celui care împinge tava”, a spus balerinul Dan Haja la conferința de presă.

Premiera spectacolului „Doar M…de la Marguerite” va avea loc vineri, 3 februarie la Opera Națională din Cluj-Napoca și va fi urmată de a doua reprezentație în data de 5 februarie.


Publicitate

Postaţi un comentariu