Dead Gardens, la Galeria Visual Kontakt din Cluj: Despre viață și moarte, treceri și reveniri

Foto: Dan Bodea

Galeria Visual Kontakt din Cluj vernisează vineri, 27 octombrie, o nouă expoziție a cărei tematică s-a concretizat prin alăturarea a două fațete ale aceluiași conținut, din perspectiva trecerii timpului: viața și moartea. Expoziția Dead Gardens (Grădini moarte) se va desfășura în cele două spații de care dispune galeria, respectiv un spațiu de interior, cu un plan bine delimitat și unul exterior, care este deschis intervențiilor și care se va supune noilor delimitări, în funcție de amplitudinea intervențiilor.

 „Totul a pornit de la ideea că fiecare artist, în tot parcursul lui, fie că neagă sau acceptă, se referă la ciclul viață-moarte, la revenire, la mersul spre întuneric, la revenirea la viață și toate căutările acestea reflectă propria lui existență. Creația artistului tocmai de aceea se raportează la viață și la moarte pentru că nu poți să faci abstracție nici de natură, nici de efemeritatea ta în viață, de relația cu divinitatea și cu rolul credinței în societatea contemporană. Ciclul acesta viață-moarte poate fi văzut fie sub aspect spiritual, sau sub aspectul reciclabilului. E vorba de forma învierii, dar și a reciclării, iar aici ne referim atât la obiecte, cât și la ființe mai ales că omul are tendința, odată cu progresele științei, să înmagazineze toate procesele prin forța tehnologizării”, a explicat pentru Transilvania Reporter, curatorul expoziției, Olimpia Bera.

Curator Olimpia Bera/Foto: Dan Bodea

Artiștii care vor lua parte la expoziție sunt Alexandra Mureșan (România), Ioana Olăhuț (România), Liviu Bulea (România), Bronwyn Lace (Africa de Sud), Marcus Neustetter (Africa de Sud), Dionisis Christofilogiannis (Grecia).

„Am găsit un număr de artiști și am ales un moment al anului. Toamna este legată foarte mult de primăvară și de speranța revenirii, un moment când totul intră în hibernare și totul aparent moare. Sub forma acestei aparențe am selectat din proiectele fiecărui artist invitat lucrări semnificative, lăsând și deschiderea de a concepe un proiect în cadrul galeriei. Deci vorbim atât de opere gata făcute dar și de modul în care aceste lucrări pot dialoga cu intervenții specifice”, a mai precizat Olimpia Bera.

 În realizarea conceptului expoziției, Olimpia Bera s-a lăsat condusă de estetica spațiilor și de ideea de comunicare între spații: înăuntru-afară, ireversibil-reversibil.

„M-am gândit la Liviu Bulea cu care am colaborat și pe plan artistic și pe plan curatorial. El, în arta lui, forțează oarecum limitele artificialului și îmbracă totul  într-o formă aparent seacă. Există o anumită formă de morbiditate în tot ceea ce face. Am zis să vedem ce se întâmplă când lucrează cu materia organică și încearcă să o transforme în obiect. El este preocupat, ca statement al vieții, de zona de degenerare, de industrializarea forțată și repercusiunile ei asupra naturii. Avem apoi zona picturală care este exploatată de Ioana Olăhuț. Ea se joacă foarte mult cu formele expresive, cu zona schizoidă în raport cu ființa umană și transpune ființa în ipostaze imposibile. Cumva viața și moartea trăiesc la ea în același tablou. Pentru Ioana a fost și provocarea de a face o instalație în grădină. Mai avem invitați un cuplu din Africa de Sud cărora le-am observat preocuparea față de anumite tehnici experimentale și preocuparea pentru tot ce înseamnă fostă materie vie pe care pot să o transforme. De cealaltă parte îi preocupă lucrul cu obiectele și cu luminile. În viziunea lor, orice obiect produs în masă se epuizează și se transformă deșeu. Acest proiect va avea și un finisaj când cei doi artiști vor veni la Cluj și vor realiza un performance în grădină și în galerie. Alexandra Mureșan lucrează cu sticlă și am provocat-o să se gândească la arta ei în conexiune cu tema expoziției. Mai avem un artist din Grecia care a absolvit în Cluj masteratul și doctoratul. Cumva proiectul lui m-a ajutat să creez conceptul expoziției. Dionisis a avut posibilitatea de a face rost de o statuie, luându-și libertatea de a se juca de-a ofrandele. Practic lucrează cu elemente care fac parte din miturile antice și care au la bază o întreagă mitologie grecească. El va  avea atât o proiecție în grădină, cât și sculpturi în galerie”, a precizat curatorul Olimpia Bera.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

În ceea ce îl privește pe artistul Liviu Bulea, tema propusă de curatorul Olimpia Bera este strâns legată de o amintire din copilăria lui pe care și-a petrecut-o în orașul Turda. „În zona fabricii de ciment din Turda toate fructele și legumele ajungeau să fie cimentate. În fiecare dimineață când mergeam la grădiniță vedeam cum tot orașul era acoperit de praf de ciment și mi se părea că și vara era iarnă. De acolo pornește cam tot ce am făcut eu în ultimii trei ani ca artist și cu atât mai mult ceea ce am vrut să reprezint acum: Grădinile moarte și pământul de sub ciment. Nu am foarte multe metafore în arta mea”, a precizat artistul Liviu Bulea.

Vernisajul expoziției Dead Gardens va avea loc în data de 27 octombrie, la Galeria Visual Kontakt de pe strada Traian Moșoiu, nr.41, din Cluj. Expoziția va putea fi vizitată până în data de 24 noiembrie, finisajul fiind urmat în 25 noiembrie de un artist talk la care vor lua parte artiștii invitați.

„Sensul existenței este dat de principiul conservării energiei, fapt pe care umanitatea nu îl poate experimenta la nivel senzorial. Principiul abstract al existenței și al non-existenței este bazat pe calcule și formule care țin de domeniile exacte ale cunoașterii, cum este, spre exemplu, genetica, din componența căreia viața, ca fenomen cu o anumită durată, este parte indispensabilă. Cu alte cuvinte, percepția închide acest cerc al trecerii dintre viață și moarte, însă imaginația și teoriile științelor sunt capabile să redeschidă un câmp mult mai vast de experimentare”, Olimpia Bera, curator.


Publicitate

Postaţi un comentariu