Dan Perjovschi, la Zilele Mănășturului: „Clujul se poate declara deja Capitală Culturală Europeană, nu trebuie să câștige acest titlu”

Foto: Cristina Beligăr

Cunoscut în toată lumea pentru desenele sale care decorează pereți, podele, geamuri, trotuare, fațade, sau care pot fi văzute în cărți, ziare sau pe rețelele de socializare, artistul vizual Dan Perjovschi a participat sâmbătă la o dezbatere pe tema importanței artei în societate, eveniment organizat cu ocazia Zilelor Mănășturului (21-22 mai) la Centrul Comunitar Cinema Dacia din Cluj. Artistul, născut la Sibiu în 1961, dar devenit cetățean global prin intermediul artei sale, a făcut o trecere în revistă a momentelor importante din evoluția lui, făcând referire și la deciziile dificile de a trece de la pictură, la grafică pe hârtie, la graffiti inteligent (pe ziduri), până la „zidul” de Facebook.

Dan Perjovschi și Miki Braniște, manager cultural și moderator al întâlnirii/Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

Mesajele transmise prin desene de Dan Perjovschi răspund anumitor cauze, fie ele politice, culturale sau sociale. În cuvintele artistului, arta pe care o exprimă, respectiv „intelligent graffiti” are la bază filozofia mijloacelor minimale pentru a crea un efect monumental.„Eu sunt un artist de mainstream. Nu sunt un artist avangardist. Sunt invitat în toată lumea și mi se dă un cec în alb, fără a avea un proiect. Mă duc și desenez un zid fără a ști ce voi desena acolo până nu mă aflu în fața lui. Este o mare răspundere, pentru că nu toată lumea primește șansa aceasta. Toată libertatea care mi se oferă are însă un preț, pentru că atunci când se termină expoziția, se duc și desenele mele” a explicat artistul cu referire la rolul său de performer, respectiv la desenele sale, de cele mai multe ori șterse la puțin timp după realizarea lor.

„De câte ori mă duc undeva în lumea asta și primesc un zid să desenez, n-am să uit niciodată că pentru ca eu să fiu acolo, cineva din țara mea a murit. Eu exist în această limbă și pot să spun ceea ce spun pentru că unii și-au sacrificat viața”, a mai spus Dan Perjovschi la Cluj, făcând referire la momentul revoluției din 1989.

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

La întrebarea adresată de Transilvania Reporter, artistul s-a pronunțat și cu privire la competiția privind obținerea titlului de Capitală Culturală Europeană în 2021 de mai multe orașe din România, printre care și Cluj-Napoca:

„Faptul că au intrat în competiție 14 orașe românești nu a fost rău pentru că toate au trebuit să facă o strategie culturală, să gândească pe termen lung și unele au identificat forța culturală care există în orașele lor. În sine, competiția nu a fost rea. Ideea pe care o are ministerul în privința orașelor care nu au intrat pe lista scurtă iarăși nu e rea, adică de a le oferi ocazia să își dezvolte anumite proiecte din programul de candidatură. Dar eu aș întreba România câte biblioteci a construit, câte muzee, câte instituții de cultură a construit în 27 de ani, comparativ cu stadioane de fotbal și mall-uri. Dacă s-au construit mai multe stadioane, de ce nu se organizează campionatul european de fotbal?De ce vreți cultură, dacă nu ați investit în ea deloc?”, a spus Dan Perjovschi, adăugând că din punctul său de vedere Clujul nici nu trebuie să câștige titlul de Capitală Culturală, în schimb, se poate declara deja Capitală Culturală. „Clujenii se plâng de orașul lor, dar ce-ar fi să meargă până în Focșani să vadă cum e, sau în orașele mici pe care le-am uitat cu toții. Personal, nu îmi place nici ideea de competiție. Cum poți să compari un oraș, cu altul? În plus, mai este aspectul capitalelor culturale europene despre care nu am auzit mulți dintre noi niciodată și despre care nici nu vom auzi. Cu ce ne va ajuta până la urmă câștigarea acestui titlul?”.

Dan Perjovschi a fost critic față de conducerea acestei țări și prin faptul că guvernanții și administrațiile locale au transformat România într-o țară a festivalurilor, fără a cultiva simțul estetic și gustul pentru cultură.

„Administrația din Cluj, de exemplu, nu poate finanța inițiativa La Terenuri tot anul, ci o poate finanța doar în week-end. De ce?Pentru că nu înțelege de ce este importantă o finanțare constantă, la fel cum românii nu înțeleg ce este cu «piatra» asta a lui Brâncuși (sculptura Cumințenia Pământului, n.r.). Nici nu are cum să înțeleagă pentru că, până acum, nu a fost nici un cadru estetic care să îi ajute pe oameni să înțeleagă de ce e importantă”, a precizat Dan Perjovschi.

Întâlnirea lui Dan Perjovschi cu publicul din cartierul clujean Mănăștur a venit la inițiativa La Terenuri-Spațiu Comun în Mănăștur, coordonată de Asociația Colectiv A. Dezbaterea a fost organizată în cadrul celei de-a patra ediții a Zilelor Mănășturului.

Citiți și:

La Terenuri și Cinema Dacia, locuri de întâlnire pentru clujeni de Zilele Mănășturului


Publicitate

Postaţi un comentariu