Concert atipic de jazz, la Cluj: Robert Glasper Experiment, ultimul eveniment marca Jazz in the Park din 2016

Foto: www.wbur.org

Este laureat Grammy „în exercițiu”, nu vine foarte des în Europa și este o ocazie rară pentru iubitorii de muzică bună să asculte o mostră din avangarda jazz-ului american în interpretarea celui mai în măsură să o reprezinte. Pianistul american Robert Glasper concertează pentru prima dată în România, la București (28 noiembrie) și Cluj (29 noiembrie) în cadrul turneului european care cuprinde țări precum Germania, Italia, Belgia, Franța sau UK.

Concertul de la Cluj va avea loc marți, 29 noiembrie, de la ora 20:00, în sala Auditorium Maximum și face parte dintr-o serie de evenimente propuse pe parcursul anului de Jazz in the Park, festival care în 2017 se va afla la a cincea ediție. Americanii de la Robert Glasper Experiment sunt de două ori câștigători ai premiilor Grammy, în 2013 pentru cel mai bun album R&B, Black Radio și în 2015 pentru cea mai bună interpretare, respectiv Best Traditional R&B Performance- „Jesus Children of America”. Grupul vine la Cluj cu o abordare spectaculoasă și originală care combină muzica jazz cu R&B și hip-hop.

„Concertul este o oportunitate pentru publicul pasionat de jazz, dar este un concert pe care eu îl recomand și oamenilor care nu neapărat sunt iubitori de jazz, dar care vor să asculte o abordare atipică a acestui gen”, precizează Alin Vaida, director Jazz in the Park.

Concertul Robert Glasper Experiment este realizat în parteneriat cu Twin Arts.

De ce v-ați dorit să aduceți proiectul muzical Robert Glasper Experiment la Cluj și ce înseamnă prezența lor în evoluția Festivalului Jazz in the Park?

Robert Glasper este un artist pe care ni l-am dorit foarte mult să îl auzim pe o scenă din România, atât noi, cât și colegii de la Twin Arts din București și, ca urmare, ne-am unit forțele și experiența pentru a-l aduce. Robert Glasper este unul dintre artiștii pe care personal i-am descoperit încercând să fiu la curent cu cele mai premiate trupe și cei mai premiați artiști ai acestui gen muzical. Robert și trupa lui s-a întâmplat să aibă turneu în Europa la final de an și am rezervat aceste date pentru concertele din România.

Nu aș spune neapărat că este cel mai mare nume pe care Jazz in the Park îl aduce, dar este cu siguranță cel mai fresh. Este un artist care acum este în vogă, care acum este laureat cu premii. Nu știu dacă cineva a încercat până în acest moment ceva atât de contemporan precum este proiectul propus de Robert Glasper. Contează pentru noi foarte mult acest gen de evenimente și nu le vom abandona. Când am pornit festivalul, în strategia noastră pe termen lung era atât dezvoltarea comunitară, respectiv ideea de a deveni un eveniment important pentru oraș și pentru comunitatea locală, dar și de a evolua din punct de vedere muzical. În primii ani am avut destul de multe critici în ceea ce privește alegerea lineup-ului, dar a fost un lucru asumat pentru că altfel nu am fi adus 30.000 de oameni în parc la prima ediție. Acum publicul a început să aibă încredere în noi, au devenit curioși să vadă ce facem și să ne creadă pe cuvânt când zicem de cineva că-i bun.

Ce îl face special pe Robert Glasper?Se spune despre el că a reintrodus jazz-ul în preferințele publicului tânăr, mai puțin familiarizat cu acest gen.

Cred că este artistul ideal cu care să începi să aprofundezi muzica jazz. Eu întotdeauna am încercat să anticipez trendurile următoare, în funcție de ceea ce aduc festivalurile mari din Europa care dictează cumva trendul. Ce cred eu foarte tare este că jazz-ul american redat într-o formă de hip-hop revine în actualitate. Cele două genuri sunt foarte legate și au apărut tot mai mulți artiști de talie internațională care apelează la colaborări cu artiștii de jazz. Cel mai bun exemplu este poate Kendrick Lamar care a câștigat mai multe premii Grammy și care a colaborat cu Robert Glasper pentru albumul To Pimp a Butterfly lansat în 2015. Glasper a mai colaborat cu artiști din lumea hip-hop și rap precum Common, Erykah Badu, Jill Scott, Norah Jones, sau Snoop Dogg. Genul acesta de colaborări ridică curiozitatea și pentru jazz și este un win-win pentru ambele părți implicate.

Foto: www.wbur.org

Foto: www.wbur.org

La Cluj, în ultimii cinci ani, am avut tot mai multe evenimente dedicate jazz-ului. Înseamnă asta că avem și public pentru ele?

Atât noi, cât și alți organizatori de evenimente și concerte suntem într-o continuă încercare de a populariza acest gen muzical. Îndrăznesc să spun, însă, că jazz-ul este prezent în Cluj dar nu neapărat în forma lui cea mai actuală. De exemplu, cei de la Twin Arts organizează 10-12 concerte pe an în București și nu le este foarte ușor pentru că nu întotdeauna găsești 1000 de plătitori de bilete. La rândul nostru și noi vrem să menținem legătura cu publicul pe tot parcursul anului, nu doar în timpul festivalului. Este mai ușor în timpul festivalului pentru că o parte din locații sunt gratuite și oamenii sunt mai ușor de convins să stea să asculte muzica propusă de noi, decât să plătească un bilet pentru asta.

Cum ați ales sala Auditorium Maximum pentru organizarea concertului?

În primul rând, solicitarea artistului era de a dispune de o sală de până la 1000 de locuri, în al doilea rând nu am fi putut umple Sala Polivalentă. Am vândut până astăzi (7 noiembrie, n.r.) peste 200 de bilete. Poate că un artist mai popular sau alt gen muzical ar fi atras altfel atenția. Mă uit ce înseamnă pentru piața din Cluj trendul muzicii electronice, în schimb în cazul jazz-ului mai avem de recuperat. Deși Jazz in the Park este asociat cu evenimentele gratuite, întotdeauna am avut și concerte cu intrare bazată pe bilet. Când în primăvară, la Jazz in the Street, am închis cu Dominic Miller, chitaristul și colaboratorul lui Sting, s-au vândut biletele foarte repede, într-o săptămână. Cred că jazz-ul este un gen pe care trebuie să îl promovăm foarte mult și cu mai multe concerte de acest fel se va crea o piață. Pentru că nu cred că lumea nu își dorește sau că nu putem forma o comunitate care să vină la concerte de jazz. Această comunitate trebuie formată și pentru asta suntem noi aici.

Anul viitor Jazz in the Park va împlini cinci ani. Pregătiți ceva special?

În primul rând, vom încerca să organizăm cel puțin încă un concert de acest fel până la festivalul viitor. Vom mai avea astfel și un concert și un eveniment marca Jazz in the Park pre-festival și la festival vom avea o serie de mai multe concerte pe bilete. Ne-am propus minim trei concerte la Opera Maghiară și vom păstra evenimentele din Parcul Central sau de pe malul Someșului. Practic 70% din festival va fi cu acces liber și 30% va fi cu bilete. De asemenea, componenta Jazz in the Street va fi integrată în festival. În luna decembrie vom anunța primele noutăți despre Jazz in the Park, ediția 2017.

„Sunt multe cazuri de artiști pe care i-am invitat în festival, care ne-au cerut un anumit onorariu, noi nu ne-am grăbit să confirmăm și după ce au luat premii Grammy ne-au mărit onorariul sau au refuzat să mai vină. În plus, unii artiști se uită și cât de bine primiți sunt într-o țară în funcție de câte discuri au vândut acolo, sau cât de ascultați sunt. România este privită ca o piață în dezvoltare și de acest lucru ar trebui să profităm”, Alin Vaida


Publicitate

Postaţi un comentariu