Balcony TV Cluj-Napoca, la final de drum: Un balcon cu vedere la oraș, muzică live și o echipă de filmare

Foto: BalconyTV Cluj/Kolozsvár

Un balcon, muzică live, o echipă de filmare. Pe scurt, la asta se rezumă proiectul Balcony TV care a dus imaginea Clujului pe mai multe continente, cu tot cu muzica live cântată de mai mult de 50 de trupe locale și naționale. Ce a făcut Balcony TV, cu foarte mare succes, a fost să le ofere vizibilitate unor artiști dornici de afirmare, dar și să creeze o fuziune între cultura muzicală locală și restul lumii. Proiectul la nivel global, inclusiv aripa dezvoltată la Cluj, a ajuns în acest an la final de drum. În ceea ce privește ultimul videoclip produs la Cluj, el va fi lansat în aceste zile.

Povestea Balcony TV este foarte simplă. Platforma a fost fondată în 2006 de trei colegi de apartament din Dublin, Irlanda, care au avut ideea de a filma artiști locali pe balconul locuinței și de a posta apoi videoclipurile pe Youtube. Febra Balcony TV a cuprins în scurt timp peste 50 de orașe din toată lumea implicând o rețea foarte dedicată de producători. A devenit astfel o platformă globală pentru artiști în devenire și nu numai. De exemplu, înainte de a câștiga notorietate mondială, au cântat la Balcony TV artiști precum Ed Sheeran, Mumford and Sons, The Script, Jessie J și mulți alții. Până în prezent, Balcony TV a produs peste 14.000 de video-uri, Clujul fiind unul dintre orașele care au figurat timp de mai bine de patru ani pe cunoscuta platformă.

Foto: Loránd Vakarcs/Editare Foto: Stanik Bence

Stanik Bence este cel care s-a gândit că orașul Cluj-Napoca ar fi locul potrivit pentru a pune în aplicare un astfel de proiect. După cinci ani de zile în care a fost corespondent pentru DUNA TV în București, Stanik Bence și-a dorit să trăiască experiența unei societăți multiculturale. În acest context, Clujul a fost orașul potrivit.

M-am născut în Oradea, am studiat un an în Budapesta, dar m-am decis să mă întorc aici pentru dinamica multiculturală. Așa am ajuns la Facultatea de Jurnalism din Cluj. După experiența avută la București, revenind în Cluj, în 2014 am început proiectul Balcony TV. Am găsit un videoclip filmat în acest format, le-am vizitat site-ul și m-am gândit să lansez și eu acest proiect. Pentru a-mi crea o echipă, am luat legătura cu Halmen József de la trupa Funkorporation, care la rândul lui l-a adus pe Nagy Hunor Györk în calitate de manager de proiect. Dacă stai în Cluj este foarte ușor să te regăsești într-un proiect cultural, mai devreme sau mai târziu. Este extrem de ofertant orașul din acest punct de vedere”, a precizat producătorul Stanik Bence.

Ceea ce a urmat a fost încheierea unui contract cu biroul central din New York pentru a obține licența Balcony TV.

Music with a view

„În general, colegii noștri din New York au acceptat toate variantele pe care le-am propus. Ideea era ca filmările să se desfășoare într-un spațiu deschis, fie pe un balcon sau pe un acoperiș. Am început la sfârșitul anului 2014 primele filmări și cam de două ori pe lună am produs câte un videoclip. Cumva, după un timp, noi cei care am lucrat în acest proiect am avut ocazia să urcăm pe multe acoperișuri din centrul orașului și ni s-a schimbat unghiul din care am început să înțelegem Clujul. La acea vreme, ideea de a realiza un eveniment pe acoperiș era complet nou. Simțeam că avem o contribuție la viața culturală a orașului. Foarte multă lume a rezonat cu acest proiect. Un al doilea lucru bun pe care l-am făcut a fost să aducem în atenția publicului de la noi, dar și în atenția întregii lumi cultura locală. Ca urmare, peste 50 de materiale au fost produse în acest format”, a declarat Stanik Bence pentru Transilvania Reporter.

Producătorul și-a dorit cu atât mai mult ca proiectul să aibă succes pentru că a simțit că fiecare ne aflăm într-o bulă a noastră, departe de ce se întâmplă în jur, în alte țări și pe alte continente. Oamenii care au vizionat materialele produse la Cluj sunt aproximativ o treime străini care au intrat în contact cu România prin intermediul muzicii live și a orașului văzut de sus, la fel cum românii care au vizitat platforma au intrat în contact cu muzica altor culturi.

Din păcate, o problemă majoră pentru acest proiect a fost absența unui plan de business pe plan global. Platforma le-a oferit echipelor de producători o anumită recompensă financiară pentru video-uri, dar în general nu acoperea chiar toate cheltuielile lor.

„A fost extrem de multă muncă voluntară și le mulțumim tuturor celor care ne-au ajutat. Au existat și episoade de foarte bună calitate ca imagine și producție. Totul a depins de buget. O zi de filmare începea cu două-trei săptămâni înainte, când stabileam trupele pentru o anume zi. Căutam apoi locul potrivit pentru filmare și în acest caz am avut foarte mare deschidere din partea managerilor de localuri, sau administratorilor de clădiri”, a precizat Stanik Bence.

Astfel, în decembrie 2014, Balcony TV Cluj-Napoca a lansat primul videoclip cu trupa LIGHTS OUT. Au urmat DANAGA, KARPOV NOT KASPAROV, PANNONIA ALLSTARS SKA ORCHESTRA, GOLAN, TOULOUSE LAUTREC, NATIF, FOR THE WICKED, BAB și mulți alții. Au avut loc filmări la Klausenburger, pe clădirea Multiplex Leul, pe Clădirea Universității Sapientia, pe un bloc din cartierul Zorilor, la o casă particulară din cartierul Grigorescu, la Fun Park Cluj (Feleac), pe un balcon din fața Hotelului Continental sau la Cluj Business Campus din cartierul Mărăști. Trupele nu au fost recompensate financiar, majoritatea acceptând invitația Balcony TV Cluj. Pe parcursul timpului, filmările s-au derulat în diferite condiții meteo, la temperaturi foarte scăzute sau din contră, în plină vară.

Proiectul Balcony TV a avut și parteneriate în decursul celor patru ani de producție. De exemplu, în aprilie 2015, pe acoperișul Complexului Multiplex Leul din Piața Mihai Viteazu a avut loc primul „party” organizat de echipele Day 15 si Balcony TV Cluj/Kolozsvár pe un acoperiș din Cluj-Napoca, dar nu oricum, ci pentru o cauză. S-au strâns atunci 16.500 de lei pentru renovarea saloanelor de la Pediatrie 2, secția Oncopediatrie. De asemenea, în 2016, în cadrul evenimentului Someș Delivery, Someșul a fost fundalul pentru filmarea a patru videoclipuri în stilul BalconyTV – „music with a view”. Live shooting-uri au fost urmate de mini-concerte pentru publicul prezent.

După câțiva ani de colaborare, echipa Balcony TV s-a despărțit. József și Hunor au pus în aplicare alt proiect, respectiv Stairway Booking, în timp ce Stanik Bence are mai multe idei în plan. În prezent lucrează la Revista Igen, tessék! – Da, poftiți! ca lead editor și la Diversity Advertising ca director creativ. Motivul despărțirii a fost în principal legat de dorința lui Stanik Bence de a exporta cultura locală si ideile muzicale, creative de la noi, în timp ce colegii săi de echipă au gândit un proiect care în mare măsură importă cultură în România, din alte locuri.

Am dezvoltat idei creative pentru diferite proiecte în ultimii ani. Mi-am reconfigurat specializarea și am devenit interesat tot mai mult de proiecte cu impact social pentru oraș. Dar ideea de a organiza evenimente în open space, cu o priveliște aparte, este diferită de orice. Acesta este avantajul Clujului. Dacă ai o idee, poți să o pui în aplicare și să găsești susținere. Pe de altă parte există și mulți actori culturali care vor să ocupe uneori aceeași scenă, ceea ce nu ușurează deloc îndeplinirea obiectivelor. Din punctul meu de vedere, Clujul are foarte multe locuri alternative, nu doar acoperișuri, unde poți organiza evenimente. Trebuie doar descoperite, iar organizatorii de evenimente au această obligație”, a mai spus Stanik Bence.

Balcony TV Cluj a adus mulți producători de muzică electronică, ceea ce nu s-a întâmplat foarte des în alte orașe.

În cazul nostru am vrut să arătăm că se produce acest gen și pe plan local. Când au venit For the wicked la Balcony TV a existat un fel de „șoc” la nivelul fanilor platformei, care au acceptat foarte repede diversitatea. Dacă o anumită trupă a avut un mesaj puternic de transmis prin muzica ei, noi le-am dat această șansă. Din păcate, nu toate videoclipurile au avut multe vizualizări, asta și din cauza lipsei bugetului, dar și a dezinteresului trupelor de a se promova. Trupele mici nu au de obicei strategii de comunicare și asta s-a văzut și în numărul vizualizărilor. Ceea ce am descoperit a fost că foarte puține trupe trăiesc doar din muzică în România”, a mai declarat Stanik Bence.

Foto: Loránd Vakarcs/Editare Foto: Stanik Bence

De curând, pe plan internațional a fost anunțat faptul că proiectul Balcony TV nu va mai continua, cel mai probabil din motive financiare. În ceea ce îl privește pe Stanik Bence, tânărul producător se desparte de proiect cu inima împăcată.

Balcony TV a fost o perioadă foarte importantă pentru mine. Actori culturali sunt foarte mulți în Cluj, unele zone sunt „ocupate”, concurență există peste tot, dar tocmai în aceasta constă frumusețea. Să aduci ceva nou pentru oraș. Sunt foarte mândru de comunitatea pe care am creat-o pe Facebook, o comunitate de fani ai muzicii locale foarte deschisă stilurilor pe care noi le-am propus, fie că a fost vorba de trupe de electro sau de muzică pop. Nu știu dacă mai sunt multe orașe în România în care să existe o acceptare atât de mare la nivel de comunitate”, a concluzionat producătorul Balcony TV Cluj-Napoca.

Foto: BalconyTV Cluj/Kolozsvár

Echipa Balcony TV Cluj-Napoca:

Stanik Bence: producător

Halmen József: talent manager

Nagy Hunor Györk: project manager

Sunetist: Radu Boanca, Ralph Bodnaruk

Inregistrarea sunetului: Demeter Szabolcs, Márton Lóránd

Mix: Iszlai József, Dóczy Áron

Camera: András Gábor, Barabási Ede, Bethlendi Tamá, Udvari Rudolf, Bethlendi Tamás, Szén Sándor

Prezentatori: Horváth Benji, Monica Rațiu (project manager)

Producțiile realizate de Balcony TV Cluj-Napoca pot fi vizualizate pe site-ul oficial: https://www.balconytv.com/cluj-napoca

Postaţi un comentariu