Aniversare. Zece ani de ClujLife, platforma online cu cel mai relevant calendar al evenimentelor din oraș

Gabriel Aldea/Foto: Dan Bodea
eepurl.com

O platformă online care să cuprindă cele mai relevante informații pentru studenții din Cluj despre festivaluri, petreceri, târguri, conferințe, ateliere, workshop-uri sau training-uri la care pot participa, asta își dorea să construiască Gabriel Aldea în urmă cu zece ani, când punea bazele unui astfel de site din banii de bacșiș obținuți în trei zile de livrări de pizza la domiciliu. Timp de zece ani, ClujLife a fost primul la evenimente, le-a anunțat și le-a recomandat și i-a încurajat pe clujeni să consulte cu încredere calendarul mereu actualizat cu cele mai noi informații despre modalitățile de a-ți petrece timpul liber în oraș.

În urmă cu opt ani, a apărut și ClujLife Awards, respectiv o modalitatea prin care comunitatea clujeană răsplătește munca organizatorilor de evenimente, managerilor și proprietarilor de localuri, oamenilor de marketing și specialiștilor în domeniul ospitalității din Cluj. Vizitatorii clujlife.com își exprimă astfel feedback-ul prin vot online. Anul acesta, voturile pot fi exprimate până în data de 2 februarie, urmând ca a doua zi, în data de 3 februarie, să fie anunțați câștigătorii în cadrul ClujLife Community Conference, eveniment ajuns la a patra ediție. Mai multe despre platforma ClujLife am aflat de la coordonatorul ei, Gabriel Aldea, unul dintre cei mai bine informați clujeni privind piața de evenimente și evoluția ei în ultimii zece ani.

Care este povestea din spatele ClujLife?Ce îți doreai, de fapt, de la acest proiect?

În urmă cu zece ani era mai mult un plan pe termen scurt. Pornisem de la o idee comună cu un coleg de apartament în anul doi de studenție și ne doream atunci să facem un portal pentru studenți. Secțiunea de evenimente era doar o parte din acest portal. Pentru că lucrurile nu se concretizau, până la urmă am început pe cont propriu proiectul. În ianuarie 2008 obișnuiam să îmi comand pizza de la un delivery pentru care am ajuns să lucrez ca șofer din dorința de a cunoaște Clujul. Am lucrat trei zile pentru ei până în momentul în care din cauza unei neînțelegeri drumurile noastre s-au separat. Făcusem în cele trei zile bacșiș de 100 de lei și seara, când am ajuns acasă, am cumpărat domeniu și hosting și am lucrat până dimineața la ora cinci pentru a da drumul site-ului. Era vorba de o platformă wordpress cu o temă puțin customizată.

Care era la început conținutul site-ului?

Conținutul s-a dezvoltat în timp, odată cu piața evenimentelor de timp liber. Dacă facem o comparație acum, față de ce era atunci, diferența este ca de la cer la pământ. După perioada de criză au început să fie dezvoltate tot felul de proiecte. Cred că 2012-2013 au fost anii în care a explodat piața de festivaluri. Înainte existau mai multe evenimente underground, mai multe evenimente de club. Erau alte vremuri. Pe parcurs mi-am creat o echipă. A fost nevoie ca cineva să se ocupe de conținutul editorial și eu să mă ocup de dezvoltare și monetizare.

Când ai început să privești platforma ClujLife ca o afacere care ți-ar fi putut aduce bani?

Cred că după doi ani de când am creat-o am privit platforma ca o posibilă sursă de venit. Știam că are potențial, dar nu știam eu foarte bine să o monetizez. Mai mult, pe atunci nu avea lumea încredere în online. Nimeni nu era dispus să investească. La final de 2011 mi-am făcut firmă și de atunci am început să închei contracte și să discut la alt nivel cu oamenii interesați. Între timp, Facebook a deschis multor persoane ochii, dar în același timp mie mi-a creat anumite piedici. Multe entități își stabilesc un buget de marketing destinat exclusiv Facebook-ului. Nu spun că este un lucru negativ, dar eu sunt de părere că trebuie să testezi mai multe canale și să nu investești foarte mult în Facebook unde oricând poți să dispari. Poți profita de social media, dar nu cred că trebuie îndreptată toată atenția spre aceste canale.

Cum a crescut numărul de utilizatori în toți acești ani?

Am avut perioade în care constant am înregistrat peste 100.000 de vizitatori pe lună, după care numărul lor a scăzut la jumătate. A depins de conținut, dar mai ales de partea tehnică a site-ului. Dacă la început lumea intra mai mult pentru poze, între timp s-au schimbat radical lucrurile, lumea intră mai mult în timpul săptămânii și mai puțin în week-end. Pozele de la evenimente nu mai sunt un motiv la fel de important ca acum zece ani, pentru că le vezi pe Facebook. Dar eu cred că ne-am adaptat, am stabilit și niște trenduri și am început să dezvoltăm conținut original în funcție de publicul nostru. Publicul a crescut odată cu site-ul, iar în prezent ne apropiem din nou de pragul de 100.000. În ultimele două luni am trecut de 90.000 de vizitatori pe lună. 50% dintre vizitatori sunt în categoria de vârstă de 25-35 de ani, persoane care au o viață activă și care au acum putere de cumpărare, față de anii de studenție.

Foto: Dan Bodea

Cât de jurnalistic ți-ai dorit să fie conținutul site-ului după ce ai introdus și secțiunea de articole, de interviuri?

Am mers pe un ton pozitiv. Când alegem subiectele ne gândim ce va fi în trend în următoarele luni și ne facem un plan în funcție de cât timp avem la dispoziție pentru a produce conținutul. Interviuri am realizat cu oameni din comunitate care au o strânsă legătură cu evenimente, cu localuri sau cu ceea ce promovăm noi în general. Anul trecut am făcut o serie de interviuri sub umbrela „Dă-ți demisia” și am vorbit cu tineri care și-au dat demisia de undeva și au pornit pe o altă cale în căutarea succesului sau a împlinirii visului lor. Lunar încercăm să vedem ce localuri noi au apărut, pe care le testăm ca orice client. Scriem la modul obiectiv despre localurile pe care le vizităm și dacă există povești deosebite despre oamenii care au pornit acele afaceri, sau despre cei care lucrează acolo, încercăm să le facem cunoscute. Interviurile ne place să le prezentăm ca o discuție.

Care sunt secțiunile site-ului în acest moment?

O secțiune importantă este bineînțeles calendarul de evenimente. Această secțiune este foarte greu de susținut pentru că trebuie să știi tot ce se întâmplă în oraș. În 2008-2009, cum nu își făcea nimeni promovare online trebuia să intri în contact cu oamenii pentru a afla datele evenimentelor. Acum, de cele mai multe ori vedem evenimentele pe Facebook și le prezentăm de acolo. Anul trecut o medie ar fi de peste 400 de evenimente organizate într-o lună în Cluj. Noi trebuie să vedem din toate acestea evenimente care sunt cele mai relevante. Este o muncă de curator. Pe lângă secțiunea de calendar, ne focusăm pe articole și încercăm să producem două pe zi și chiar să creștem în perioada următoare.

Cum a venit ideea premiilor ClujLife care au ajuns anul acesta la a opta ediție?

Ideea a venit imediat după ce am pornit site-ul pentru că în luna ianuarie nu se întâmpla aproape nimic în Cluj. Ca urmare, și conținutul nostru avea de suferit. Mi s-a părut o idee bună să vedem ce se întâmplase în urmă cu un an și să luăm pulsul pieței în funcție, bineînțeles și de ceea ce scrisesem noi pe site. Chiar avem un articol recent despre câteva localuri care s-au închis anul trecut. Am observat uitându-mă peste nominalizările din 2017 că au dispărut localuri care se lansaseră chiar în anul respectiv. Și nu doar localuri, ci și festivaluri sau evenimente care au luat pauză. Au dispărut mai multe cluburi și au apărut spații neconvenționale care nu au o singură destinație. Pentru cluburi cred că e o mare provocare să se mențină. În ultimii doi-trei ani, piața s-a schimbat foarte mult, la fel și consumatorul clujean. În ceea ce privește festivalurile, acestea fac să nu ne mai dorim atât de mult să vedem concerte indoor, deși este total altă experiență.

În acest an am reușit să atragem și câțiva parteneri care susțin o anumită categorie prin oferirea unui premiu simbolic câștigătorilor. La prima ediție am strâns 1.100 de voturi într-o lună și anul acesta, în 24 de ore de la momentul lansării anunțului privind începerea perioadei de votare, am avut 3.200 de voturi.

Ce îți dorești pentru ClujLife în continuare?

Mi-ar plăcea să îl continue o echipă tânără. Acum ne ocupăm patru persoane de conținut și vreau să îl dezvoltăm. Luna aceasta vrem să încheiem cu bine premiile, aniversarea, conferința și apoi mă pot gândi la un nou design pentru site, la funcționalități noi. Trebuie să faci asta din ce în ce mai mult pentru a ține pasul. Standardul impus în online este foarte ridicat și este nevoie de continuă optimizare. Avem și concurență. În zece ani au apărut și dispărut multe site-uri similare. Dar cred că astăzi este mult mai greu ca acum zece ani să pornești un astfel de proiect ca business.

Care a fost cel mai greu moment pentru ClujLife?

Cred că începutul a fost cel mai greu. În ultimii cinci ani a avut o creștere continuă. Am avut trei ani în care vara am lipsit mai mult din țară și nu m-am putut implica la fel de mult. Dar efortul din ultimul an a dat rezultate. A meritat să investesc într-un site nou și în conținut. Dacă ar fi să schimb ceva, poate mi-ar plăcea să lucrez mai mult pe ideea de a apropia comunitatea de noi. Urmează să vedem în ce mod putem realiza asta în 2018.

Postaţi un comentariu