Alice, din Țara Minunilor, în Piața Unirii din Cluj: Musical pe gheață, cu șapte artiști și 12 patinatori

Foto: Dan Bodea

Patinoarul Târgului de Crăciun din Piața Unirii a devenit vineri seara cadrul ideal pentru adaptarea unuia dintre cele mai cunoscute basme ale literaturii universale, „Alice în Ţara Minunilor”, de Lewis Carroll.  De data aceasta însă, lumea fantastică în care Alice ajunge, luând-o pe urmele Iepurelui Alb și în care lucrurile nu sunt deloc ceea ce par, a fost o lume adusă la viață de șapte artiști ai Operei Naționale Române din Cluj și de nu mai puțin de 12 patinatori care au realizat partea coregrafică a spectacolului, toate în regia artistică a Inei Hudea.

Vineri, 16 decembrie, nu a fost singura zi când Clujul a devenit pentru câteva zeci de minute „Țara Minunilor”. În acest an, în cadrul Serilor de Vară Clujene, un alt spectacol care a avut la bază cunoscuta poveste a fost prezentat la Grădina Botanică „Alexandru Borza” din Cluj. Musicalul pe gheață „Alice în Țara Zăpezilor” după „Alice în Ţara Minunilor” de Lewis Carroll şi Robert Chauls a fost realizat cu sprijinul Primăriei Cluj-Napoca alături de Scena Urbană și United Business Center. O a doua reprezentație a spectacolului „Alice în Țara Zăpezilor” va avea loc sâmbătă, 17 decembrie, de la ora 11.00, tot pe patinoarul din Piața Unirii.

Foto: Dan Bodea

Astfel, Motanul Cheshire, Ducesa sau Regina au fost doar câteva dintre personajele celebre din creația lui Lewis Carroll care au încântat publicul prezent la spectacol. Personajul central însă, al cărei prenume, mai mult ca sigur nu întâmplător, coincide cu cel al personajului principal din poveste, a fost tânăra soprană Alice Bacalu, masterandă a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, din Cluj, care s-a transformat pentru o seară într-o tânără în căutare de aventură și necunoscut.

Alice Bacalu este din Cluj și a urmat Liceul de Muzică „Sigismund Toduță”, din clasa întâia, până în clasa a XII-a. A studiat vioara, la început în urma insistenței părinților ei și, mai târziu, din plăcere. În clasa a zecea, însă, o profesoară i-a spus că ar avea mai mare potențial pentru canto și după câteva ore de canto, în particular, în clasa a XII-a a hotărât să se înscrie la Conservator. Astăzi, este în anul doi de master la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, la specializarea canto și cu fiecare interpretare este tot mai convinsă că destinul ei se va împlini pe scenă. Alice Bacalu a cântat până acum pe scena Operei Naționale din Cluj în spectacole precum „Peter Pan” și „Sunetul Muzicii” și din 2012 face parte din corul Filarmonicii de Stat „Transilvania”. Colaborează frecvent cu Scena Urbană, cum a fost și spectacolul din acest final de an, „Alice în Țara Zăpezilor”, sau concertul de Luminație din Cimitirul Central/Házsongárd la început de noiembrie. Cel mai mult i-ar plăcea să fie solistă la Operă, în special solistă de musical, însă în Cluj spectacolele de musical sunt destul de rare. Tocmai de aceea a fost foarte deschisă ideii de a cânta într-un musical, pe patinoar, mai ales că s-a regăsit foarte mult pe sine în personajul Alice.

„Sunt și eu o fire copilăroasă și nu puțină lume mi-a spus că parcă sunt luată din poveste. Nu a fost deloc greu să mă integrez. Am mai cântat în urmă cu câțiva ani în același musical, dar eram atunci la vioară, în Belgia, în calitate de concert maestru. Acum mi s-a ivit ocazia să fiu chiar eu personaj al poveștii și mă bucur enorm că am făcut parte din acest proiect”, a precizat Alice Bacalu pentru Transilvania Reporter.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Chiar dacă spectacolul s-a desfășurat în aer liber, în condiții de iarnă, solista nu a făcut o pregătire vocală specială. În schimb, inflexiunile vocii au fost cele pe care le are un copil, tehnică deloc ușoară. „Așa este iarna, vine cu «minusuri» dar, de obicei, vocea nu ne este influențată”, a precizat Alice Bacalu. Cel mai greu, ca tânăr solist, este să te faci remarcat, spune tânăra soprană. Există concurență la orice nivel și nimeni nu devine bun doar după câteva roluri sau interpretări.

„Un mare solist trebuie să aibă talent, să fie rațional și să aibă muzicalitate. A fi rațional înseamnă să nu te avânți într-un repertoriu greu de la început, ci să ai o măsură tot timpul. În ceea ce mă privește nu mi-aș dori să rămân doar la nivelul de corist și de aceea încerc să mă remarc și ca solistă. Dar, pentru a conta cu adevărat ca artist este nevoie de cel puțin zece ani de roluri pe care de acum înainte trebuie să le interpretez pentru a mă forma”, a precizat Alice Bacalu.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Cel mai important rol pe care Alice l-a avut până în prezent a fost cel al personajului Liesl, din „Sunetul Muzicii”, pe care l-a interpretat de 20 de ori și care a reprezentat, de fapt, debutul său în 2011, când era încă în clasa a XII-a. „Traviata”, de Giuseppe Verdi,  sau „Carmen” de Georges Bizet sunt doar două dintre operele în care lui Alice i-ar plăcea să cânte cândva, deși admite că rolurile din cele două opere nu sunt tocmai pentru vocea ei. „Mi-ar plăcea foarte mult să interpretez rolul Regina Nopții din «Flautul Fermecat» și pe cel al păpușii din opereta «Povestirile lui Hoffmann», de Jacques Offenbach, roluri foarte solicitante din punct de vedere vocal pentru care îți trebuie o anume maturitate”, a precizat Alice Bacalu.

La fel ca orice solist și Alice are mentorii ei. Profesoara de canto, doamna Elena Andrieș Moldovan și doamna Cornelia Cuteanu care o acompaniază, alături de doamna Ina Hudea, în calitate de regizor, sunt doar câteva dintre persoanele care au contribuit și contribuie și astăzi la formarea tinerei soliste. În egală măsură, din punct de vedere vocal, le admiră pe Angela Gheorghiu și pe Anna Netrebko, dar și Natalie Dessay sau Silvia Voinea. Soprana Alice Bacalu nu exclude varianta să cânte, la un moment dat, pe scenele din străinătate și pentru a ajunge acolo este determinată să participe la cât mai multe audiții și concursuri în care să se facă remarcată. A participat până acum la Festivalul şi Concursul Naţional al Liedului Românesc sau, la Concursul de interpretare și creație muzicală „Paul Constantinescu”, unde a luat chiar premiul I și speră ca acesta să fie doar începutul.

„La Filarmonică, în cor, deși avem repetiții în fiecare zi, nu susținem concerte în fiecare săptămână și de aceea este nevoie să mă remarc mai mult ca solistă. Dar îmi place și în cor mai ales atunci când știu că trebuie să mă armonizez cu alți 70 de colegi. Mergem și în turnee, ceea ce îmi place foarte mult, am fost în Italia, în Malaezia, în Franța. În cor este un alt sentiment, ai altfel de responsabilitate”, mărturisește Alice Bacalu.

Următorul concert de cor în care solista poate fi văzută la Filarmonica de Stat „Transilvania” va avea loc în 22 decembrie. De asemenea pentru luna februarie, anul viitor, tânăra soprană pregătește un rol într-o operă de un act, de Rossini, în premieră națională, în regia Silviei Papadopoulos.

[stextbox id=”custom”]

Orchestraţia şi adaptarea muzicală a spectacolului Alice în Țara Zăpezilor i-au aparținut lui Flaviu Mogoşan, iar scenografia şi plastica scenică au fost realizate de Daniela Maier. Asistent de regie: Silvia Papadopoulos. Dirijor: Vlad Eniu. Regia artistică şi scenariul: Ina Hudea. Textul melodiilor: Mihaela Bogdan. Au interpretat: Orchestra Opera Group Project condusă de Alexandru Mânzat, Pian: Renata Burcă/ Mira Gavriş.

Distribuție: Alice Bacalu (Alice), Adonis Tanţa (Motanul Cheshire/Pălărierul), Alex Suciu (Ducesa), Lorena Puican (Regina), Zoltan Molnar (Omida, Iepurele de Martie, Grifonul), Adrian Strâmtu (Regele/țestoasa), Anelin Enache (Iepurașul).

Patinatorii, îndrumați de Andreea Ionescu: Maria Boitan, Anamaria Năstase, Anelin Enache, Bianca Enache, Denisa Comănescu, Giulia Orlandea, Roberta Răducu, Diana Ceauşescu. Îndrumaţi de Grety Marton: Alexia Neag, Ilinca Popa, Maia Grama, Roxana Deiac

[/stextbox]

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. Maria pop says:

    Imi place articolul,mi-a placut si spectacolul.O initiativa mai mult decat laudabila.Mai asteptam si altele de genul asta.

Postaţi un comentariu