Adrian Ghenie, starul licitațiilor de artă în 2016?„Oricum – Bravo, Adi!”

Nickelodeon/Foto: news.artnet.com

Anul 2016 a fost fără îndoială cel mai bun an pentru artistul român Adrian Ghenie, ale cărui lucrări au spart record după record pe piața de artă. Același an fost și unul al „mărturisirilor” pentru artistul băimărean care în cadrul unui eveniment desfășurat vara trecută, în Alexandria, a făcut câteva clarificări cu privire la „fabuloasele” vânzări și realitatea din spatele lor.

Mai mult, Cristian Neagoe, colaborator și apropiat al artistului Adrian Ghenie, a venit și el în toamna anului trecut cu câteva precizări postate pe pagina personală de Facebook în legătură cu banii din tranzacțiile de pe piața de artă și modul în care aceștia sunt distribuiți.

„În 2008, când Ghenie realiza «Nickelodeon», cota lui de piață era mult mai redusă. Chiar și acum, când e unul dintre cei mai cunoscuți artiști în viață din lume, Ghenie vinde o lucrare cu câteva zeci sau sute de mii de euro. De pildă, ca să participe la subscripția națională pentru „Cumințenia Pământului”, Ghenie a donat o lucrare care a fost vândută de Galerie Thaddaeus Ropac cu 100.000 euro. Peste câțiva ani veți auzi, poate, că a fost revândută la licitație cu 11 milioane de euro – cât „Cumințenia Pământului” a lui Constantin Brâncuși. Cam așa merg lucrurile. Oricum – bravo, Adi!”, scria Cristian Neagoe pe Facebook.

„2016 a fost un an agitat pe piața de artă și 2017 se arată la fel de turbulent”, scria Edward Helmore în prima zi a noului an pentru publicația britanică The Guardian. Ce va însemna pentru o industrie dependentă de magnați, cum este piața de artă, un președinte (Donald Trump, n.r.) care printr-un singur tweet năucește o întreagă lume? Răspunsul rămâne o enigmă, dar subiectul va fi unul arzător pentru proprietarii galeriilor de artă, la fel și pentru casele de licitații, în noul an. Din păcate, în 2016, piața de artă a primit ceva ce nu preconiza: o scădere cu 30% a volumului de vânzări, o serie de dispute, procese și probleme de autenticitate. Cele două mari case de licitații, Christie’s și Sotheby’s, au trecut prin schimbări substanțiale în ceea ce privește modelul lor de business. Nivelul afacerii casei Sotheby’s, de exemplu, a scăzut de la 6 miliarde de dolari, în 2015, la 4.1 miliarde în 2016, scrie The Guardian.

Foto: Mathias Schormann

Cu toate acestea, nimeni nu poate nega faptul că lucrările artistului roman și implicit el, au înregistrat în 2016 un succes enorm.

În luna februarie Casa de licitații Sotheby’s anunța că în cadrul The Contemporary Art Evening Auction o lucrare a românului fusese achiziționată cu patru milioane de euro, pentru ca în luna octombrie Casa de Licitații Christie’s să anunțe că una dintre picturile lui Ghenie a fost cumpărată cu peste opt milioane de euro.

Inițial, lucrarea „The Sunflowers in 1937”, vândută prin Sotheby’s n februarie și realizată de artist în 2014, era estimată la 500.000-700.000 de euro.

După doar câteva luni, în luna mai a anului trecut, Sotheby’s venea cu un nou anunț. Lucrarea „Self-Portrait as Vincent Van Gogh”, din 2012, a artistului român Adrian Ghenie fusese achiziționată la New York, în cadrul unei noi licitații, cu suma de 2.590.000 de dolari, de opt ori valoarea estimată (200.000-300.000 dolari). Autoportretul a fost cumpărat de Yusaku Maezawa, om de afaceri și colecționar japonez. Tot el a achiziționat și lucrarea Chameleon, a lui Christopher Wool la prețul de 13.914.000 de dolari. Potrivit Sotheby’s, licitația de atunci a totalizat suma de 242 milioane de dolari.

Casa de Licitații Sotheby’s din Londra a organizat în luna iunie, o nouă licitație de artă contemporană în cadrul căreia au fost aduse în atenția colecționarilor și două lucrări ale artistului român Adrian Ghenie. Desi piețele financiare fluctuau în urma rezultatelor referendumului din Marea Britanie, piața de artă își demonstra, din nou, durabilitatea. Astfel, prima lucrare a artistului român, intitulată „The Hunted” (2010), estimată la prețul de 400.000-600.000 de lire sterline, a fost achiziționată la prețul de 1.865.000 de lire. A doua lucrare prezentată în licitația de la Sotheby’s, Londra, a fost un autoportret intitulat „Self-portrait as a monkey” (2011), estimată la 150.000-200.000 de lire sterline. Aceasta a fost vândută în licitația de la Sotheby’s cu 665.000 de lire.

În luna octombrie, o lucrare a lui Adrian Ghenie avea să fie achiziționată, prin Casa de Licitații Christie’s din Londra, la prețul de 9.028.430 de dolari. Lucrarea Nickelodeon, datată în 2008, a avut un preț de pornire situat între 1.29-1.94 milioane de dolari și a fost licitată în cadrul evenimentului Post-War & Contemporary Art Evening Auction. Nickelodeon a fost lucrarea centrală a primului show expozițional pe care Adrian Ghenie l-a prezentat la Londra în 2009, intitulat Darkness for an Hour. Lucrarea artistului român ar fi fost achiziționată, prin telefon, de un cumpărător din Europa.

O altă pictură a artistului român, The Surgeon and His Soul (Study for Kaiser Wilhelm Institute), parte din aceeași licitație și realizată de Adrian Ghenie în 2011, a fost achiziționată cu prețul de 433.070 dolari. Alături de Adrian Ghenie, alți artiști contemporani au stabilit recorduri personale de vânzare, respectiv Imi Knoebel, Lucy McKenzie, Albert Oehlen, sau Henry Taylor. Licitația Christie’s London Contemporary Art Sale a totalizat atunci în vânzări suma de 42.5 milioane de dolari.

Sunflowers in 1937

Tot în luna octombrie, lucrarea „Christ”, realizată de Adrian Ghenie și licitată de Casa de licitații Artmark în cadrul Licitaţiei de Toamnă – , , Top 100 mari maeștri ai artei românești’’, a fost adjudecată pentru suma de 125.000 de euro. Inițial, lucrarea fusese estimată la prețul de 12.000-18.000 de euro.

În luna noiembrie, The New York Times, una dintre cele mai cunoscute și profesioniste publicații la nivel internațional, își întoarcea din nou atenția asupra artistului român Adrian Ghenie printr-un articol semnat de Robin Pogrebin în ediția din 7 noiembrie, în care jurnalista scrie cum Adrian Ghenie a devenit un star al licitațiilor începând cu anul 2011.

Tot în 2016, primul album românesc dedicat lui Adrian Ghenie, reunind reproduceri de calitate ale lucrărilor prezentate la Bienala de Artă de la Veneția în 2015, a devenit disponibil în librării. Volumul „Adrian Ghenie – Darwin’s Room”, co-editat de Mihai Pop și Corina Șuteu, a însoțit proiectul care a reprezentat România la cea de-a 56-a ediție a Bienalei de Artă de la Veneția, desfășurată între 9 mai-22 noiembrie 2015. În cele 128 de pagini, albumul mai cuprinde texte critice, interviuri și extrase din presa internațională. „Alături de dezbaterile publice, tururile ghidate și catalogul expoziției în limba engleză publicat de editura Hatje Cantz, volumul în limba română reprezintă o completare firească a unui proiect artistic de anvergură”, precizează editorii publicației, Corina Șuteu și Mihai Pop.

Absolvent în 2001 al Universității de Artă și Design din Cluj, Adrian Ghenie fonda patru ani mai târziu, alături de Mihai Pop, Galeria Plan B, un spațiu dedicat expunerii și cercetării artei contemporane, localizat la Fabrica de Pensule din Cluj. În 2008, Plan B își deschidea un sediu și la Berlin. Anul trecut, Clujulcultural.ro anunța în exclusivitate că Adrian Ghenie, va deschide la Cluj un Centru de Artă Contemporană, pe strada Avram Iancu nr 1, într-o clădire recent renovată.


Publicitate

Postaţi un comentariu