„Europa Creativă”: Acces la 1.46 miliarde euro, bani europeni, pentru sectoarele culturale şi creative din Cluj

Foto: www.fabricadepensule.ro

Cultura, cinematografia, televiziunea, muzica, literatura, artele spectacolului, patrimoniul și sectoarele conexe din Europa vor beneficia de mai mult sprijin în cadrul noului program al Comisiei Europene „Europa Creativă”, aprobat săptămâna aceasta de Parlamentul European. Având un buget de 1, 46 miliarde euro pentru următorii șapte ani – ceea ce înseamnă cu 9 % peste nivelurile actuale – programul va stimula sectoarele culturale și creative, care reprezintă o sursă majoră de locuri de muncă și de creștere economică. Astfel, „Europa Creativă” va oferi finanțare pentru cel puțin 250 000 de artiști și de profesioniști din domeniul culturii, 2 000 de cinematografe, 800 de filme și 4 500 de traduceri de cărți. De asemenea, programul va lansa un nou mecanism de garantare financiară care va permite întreprinderilor mici din domeniul culturii și creației să obțină credite bancare în valoare de până la 750 de milioane EUR.

Aviz autorităţilor locale

Potrivit expertului în politici culturale Rariţa Zbranca, această nouă strategie culturală nu aduce foarte multe noutăţi în condiţiile în care aportul financiar din partea artiştilor continuă să fie unul semnificativ: “Acest nou program al Comisiei Europene nu aduce o foarte mare schimbare faţă de ceea ce ofereau programele Cultura sau MEDIA. O noutate este punerea laolaltă a unor domenii diferite care sunt conectate. Necesitatea de cofinanţare rămâne în continuare foarte mare pentru mulţi artişti sau întreprinderi mici din domeniul culturii. Ideal al fi un fond de cofinanţare care să fie pus la dispoziţie de autorităţile locale ca sprijin şi ca mod de încurajare pentru diferitele organizaţii. Pericolul este ca autorităţile să dea doar copy-paste la strategia pe care o propune UE, fără a se implica la nivel naţional şi la nivel local. Această strategie europeană este şi una economică ce reflectă dorinţa Uniunii Europene de a fi competitivă. Este nevoie de conştientizarea potenţialului unui asemenea program şi asumarea unui angajament la nivel local pentru susţinerea artiştilor sau întreprinderilor din domeniul artei”, a precizat pentru Transilvania Reporter Rariţa Zbranca.

Cultura şi MEDIA

„Europa Creativă” se bazează pe experiența și pe succesul programelor Cultura și MEDIA care au sprijinit sectorul cultural și cel al audiovizualului timp de peste 20 de ani. Noul program include un subprogram „Cultura”, destinat să sprijine artele spectacolului, artele plastice, patrimoniul și alte sectoare, precum și un subprogram MEDIA, care va finanța cinematografia și sectorul audiovizualului. O nouă componentă transsectorială va sprijini cooperarea în materie de politici, măsurile transversale și noul mecanism de garantare financiară, care va deveni funcțional începând din 2016. Capitalele europene ale culturii, Marca patrimoniului european, Zilele patrimoniului european și cele cinci premii europene (Premiul UE pentru patrimoniul cultural/Premiile Europa Nostra, Premiul UE pentru arhitectură contemporană, Premiul UE pentru literatură, premiile „European Border Breakers” și premiul MEDIA) vor fi și ele sprijinite de programul „Europa Creativă”.

Cel puțin 56 % din bugetul programului va fi alocat subprogramului MEDIA și cel puțin 31 % subprogramului Cultura. Această situație reflectă în mare parte raportul actual dintre fondurile primite de cele două sectoare. Maximum 13 % din buget va fi alocat componentei transsectoriale, sumă care include mai ales sprijin pentru „birourile Europa Creativă” din fiecare țară participantă pentru a-i consilia pe potențialii beneficiari. Aproximativ 60 de milioane EUR se alocă pentru cooperarea în materie de politici, pentru încurajarea abordărilor inovatoare privind formarea publicului și pentru sprijinirea unor noi modele de afaceri.

Din 1991, MEDIA (“Mesures pour encourager le développement de l´industrie audiovisuelle” – „Măsuri pentru încurajarea dezvoltării industriei audiovizuale”) a investit peste 1, 7 miliarde de euro pentru a sprijini crearea și distribuția de filme, formarea și inovarea, în scopul de a spori diversitatea și competitivitatea internațională a cinematografiei europene și a industriei audiovizuale. În cadrul programului MEDIA pentru perioada 2007-2013, s-au investit 755 de milioane EUR în producția de filme europene. Aproape jumătate din buget este alocat distribuitorilor care prezintă filme realizate în afara țării lor de origine, 20% pentru dezvoltarea proiectelor cinematografice noi, iar restul bugetului este utilizat pentru marketing și formare. Companiile de producție selectate pentru finanțare în cadrul programului MEDIA primesc finanţări pentru proiectele lor cuprinse între 10.000 şi 60.000 de euro (în caz excepţional, 100.000 de euro).

Programul Uniunii Europene poate acoperi până la 50 la sută din bugetul total al filmului.“Când se lasă seara peste București sau metabolism” (When evening falls on Bucharest or metabolism) de Corneliu Porumboiu, o producţie România/Franța, a beneficiat de o finanţare MEDIA de 83.000 de euro. De asemenea, printre filmele româneşti care au beneficiat de finanţare din partea programului Media se numără „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, de Cristian Mungiu – care a câştigat Palme d’Or la Cannes, în 2007 – şi „Cea mai fericită fată din lume”, de Radu Jude. Potrivit, Valentinei Miu, reprezentantă MEDIA Desk România între 2007-2013 proiectele româneşti au beneficiat de finanţare în sumă de aproximativ 4.5-5 milioane de euro.


Publicitate

Postaţi un comentariu