A început Focus Atelier, ediția a doua: „Miza teatrului educațional nu este de a-i scoate pe copii actori”

Foto: Friess Nicolas

Cui se adresează teatrul educațional, ce practici folosește și cum se construiește un proiect de teatru comunitar sunt doar câteva dintre întrebările pe care le ridică și la care încearcă să ofere răspunsuri primul workshop organizat în cadrul platformei culturale de ateliere și dezbateri Focus Atelier. A doua ediție a platformei a debutat marți, 1 martie, cu Teatrul comunităților participative, un workshop susținut pe durata a patru zile de dramaturgul și criticul de teatru Mihaela Michailov și de regizorul de teatru și film Radu Apostol, ambii coordonatori cu experiență ai mai multor proiecte de teatru pentru copii și adolescenți.

La întâlnirea cu cei doi traineri, care a avut loc la Reactor de creație și experiment, de pe strada Petőfi Sándor din Cluj, au venit participanți cu pregătire în litere, psihologie, antropologie, sociologie, jurnalism sau arhitectură, membri în ONG-uri sau doar persoane interesate să descopere altfel de metode educaționale pe care să le aplice în proiectele pe care urmează să le dezvolte în diverse comunități.

„Faptul că participanții au pregătire diferită e foarte important pentru că munca într-o comunitate presupune și oameni care vin cu un alt input și cu o altă perspectivă decât cea pe care o au artiștii. De exemplu, mie mi se pare că în orice proiect comunitar prezența antropologului e foarte importantă pentru că un astfel de om are o practică a terenului cu siguranță mult mai mare decât o are artistul, iar teatrul comunitar este o zonă în care te apropii foarte mult de practica de teren, de un teatru „de teren” în care mergi și documentezi foarte mult, iei interviuri, faci observații, participi eventual la tot ce înseamnă activitățile comunității și apoi desigur filtrezi și codifici poate ficțional, poate documentar comunitatea respectivă. În al doilea rând mi se pare interesant că se pot forma echipe, adică artiștii pot conviețui și pot lucra cu oameni care au o altă pregătire și care vin cu altă perspectivă”, a precizat Mihaela Michailov pentru Transilvania Reporter.

În prima zi a atelierului participanților le-au fost prezentate câteva noțiuni introductive despre conceptul de teatru educațional și cine au fost pedagogii care au revoluționat educația teatrală în secolul XX, respectiv Dorothy Heahtcote, Caldwell Cook sau Peter Slade, precum și unele beneficii ale educației prin teatru.

Mihaela Michailov și Radu Apostol/Foto: Friess Nicolas

Mihaela Michailov și Radu Apostol/Foto: Friess Nicolas

Cei doi traineri au subliniat faptul că teatrul educațional trebuie înțeles în sine ca o comunitate foarte mare pentru că se adresează mai multor tipuri de comunități. Poate fi făcut nu doar în școli sau cu grupuri de copii și adolescenți, ci și cu cu persoane vârstnice, cu diferite grupuri vulnerabile și poate fi aplicat în mai multe sfere.

„În cea mai mare parte teatrul educațional are niște practici pe care le asociem mediului independent poate și dintr-o flexibilitate mai mare, poate și pentru că suntem dispuși mai mult să riscăm și să chestionăm practicile teatrale în mediul independent decât în teatrul de stat. Dar din punctul meu de vedere ar fi extrem de util ca teatrul educațional să fie abordat mult mai mult de teatrele de stat. Spectacolele care s-ar putea naște din tipul acesta de comunicare și colaborare ar aduce foarte mult teatrului de stat, atât în termeni de public, cât și ca experiență teatrală și formare pentru artiști. E foarte important ca actor să ai o perioadă în care să îți testezi limitele imaginației și limitele propriei tale cercetări. De aceea cred că este important să mergi într-o comunitate, să lucrezi cu un grup de copii sau cu un grup de vârstnici, să lucrezi într-un spațiu instituționalizat. Cred că sunt experiențe necesare pentru artist pentru că îi dezvoltă alt tip de limbaje”, a spus Mihaela Michailov.

Criticul de teatru Mihaela Michailov a mai precizat că în facultățile de teatru din România se vorbește destul de puțin despre teatrul educațional și despre faptul că miza teatrului educațional nu este neapărat de a-i scoate pe copii actori, ci de a le da ceva în plus, de a le crea simțuri de care poate nu sunt conștienți, de a-i face să descopere că expresivitatea poate fi valorizată.

În următoarele zile ale atelierului Teatrul comunităților participative cei doi traineri vor prezenta proiectele lor de teatru educațional și pedagogie participativă pe care le-au dezvoltat cu mai multe grupuri de copii și adolescenți, precum și activitatea unei cunoscute companii americane de teatru comunitar, Cornestone Theater Company. Atelierul va pune accent apoi pe proiectele pe care participanții vor dori să le dezvolte.

Mai multe detalii despre programul atelierului susținut de Mihaela Michailov și Radu Apostol și despre celelalte evenimente din programul Focus Atelier (care se desfășoară pe toată durata lunii martie) puteți afla accesând site-ul oficial al platformei.


Publicitate

Postaţi un comentariu