„Noul” muncitor se califică la locul de muncă

După 1990, când fabricile și întreprinderile din Bistrița s-au închis pe capete, puțini bistrițenii și-ar mai fi imaginat că vor ajunge să lucreze în fabrici precum cele cu care se obișnuiseră în perioada comunistă. Producătorul german de cablaje auto Leoni AG a pus însă umărul la redefinirea ideii de muncitor în fabrică, devenind în 14 ani de activitate la Bistrița cel mai mare angajator local și unul dintre cei mai apreciați din zonă.

Capitalismul nu a adus doar falimentul fabricilor ci și investitori ce aveau să se dovedească în timp serioși și care astfel au reușit să dea termenului  de „muncitor” o nouă conotație. În 2002, la Bistrița, începeau lucrările pentru hala unde producătorul german de cablaje auto Leoni avea să își desfășoare activitatea. După 14 ani, nemții au mai bine de 4.300 de angajați și în ciuda crizei care i-a determinat în 2009 să închidă una dintre cele patru fabrici din țară (n.r fabrica de la Mioveni unde lucrau aproximativ 250 de angajați) rămân în topul preferințelor atunci când vine vorba de căutarea unui loc de muncă.

Bistrițenii, în „febra cablajelor”

După deschidere, vestea că fabrica Leoni  din Bistrița face angajări a funcționat ca un magnet. Sute de oameni au participat la interviuri, atrași de renumele bun al firmei. Cu toate că aplicau pentru un domeniu despre care nu știau nimic, bistrițenii și-au pus încrederea în noul investitor care le promitea seriozitate, condiții bune de lucru și un loc de muncă sigur. Chiar dacă nu s-a angajat de la început, Lucica Cornea a lăsat slujba de ospătar și a trecut la cablaje, despre care, recunoaște și ea, nu știa nimic. „Eu am lucrat până în 2005 ca ospătar la un hotel. Ajunsesem la o vârstă la care am considerat eu că meseria asta nu mi se mai potrivește. Leoni făcea angajări de peste tot și se auzea că sunt firmă serioasă. Nu conta în ce domeniu ai lucrat sau ce știai să faci. Când ajungeai acolo ei te ajutau, aveai trainer care te învăța tot procesul pentru că nimeni nu mai lucrase așa ceva. Sunt condiții foarte bune. Sigur, acum e foarte mult de lucru și se vede puțin criza și la ei”, spune Lucica.

Leoni a devenit atractiv pentru oameni din toate domeniile. Pentru firma germană, orice aplicant era un potențial angajat prin prisma trainingurilor intense care inițiau municitorii în „arta” cablajelor. Această perspectivă a atras oameni din toată zona. Calificați sau nu, șomeri sau angajați nemulțumiți sau îngrijorați de locul de muncă, cu toți au dat iama la Leoni, care asigură transport gratuit din toate zonele din care are angajați.

Felicia Măjeri este de profesie asistentă medicală și în 2005 era angajata unui cabinet medical din localitatea bistrițeană Livezile. „Nu mai lucrasem niciodată într-o fabrică dar auzeam de la pacienți că sunt condiții foarte bune. Salariile erau mai bune și simțeam că am nevoie de o schimbare de la toată nebunia de a lucra cu oameni în sistemul medical. Am făcut și training pentru că normal că nu știam nimic. Fabrica aceea era o cu totul altă lume. Totul era stabilit la centimetru, era o curățenie incredibilă, totul era organizat, toată lumea lucra ce avea de lucru. Asta m-a impresionat. În acei trei ani cât am lucrat acolo am întinerit efectiv pentru că veneam la serviciu fără presiune. Era într-adevăr mult de lucru însă eu am prins perioada în care satisfacțiile erau pe măsura”, spune Felicia, care între timp a revenit în sistemul medical, fiind asistentă la Spitalul Județean de Urgențe Bistrița.

Cafetiere și bonusuri substanțiale pentru performanță

În vremurile bune de la începutul funcționării fabricii, angajații beneficiau de tot soiul de bonusuri. Fie că era vorba despre prime de sărbători, bonusuri de performanță sau cadouri atunci când se depășea targetul impus, sistemul de lucru din fabrică îi răsplătea cum se cuvine pe cei care munceau serios. Criza s-a simțit și la Leoni, însă la o scară mult mai mică. Aceasta a însemnt închiderea unei fabricii cu 230 de angajați în Mioveni, în 2009, în timp ce la fabriciile din Timișoara, Arad sau Bistrița, s-au extins și an de an numărul angajaților a crescut, ajungând în prezent la peste 4.000 la Bistrița.

„Acum câțiva ani, dacă lucrai în weekend două schimburi primea câte un bon de masă cadou, de 30 de lei, și mai primeai încă unul pentru că ai stat ambele schimburi. Dacă te rugau ei să rămâi la serviciu să lucrezi și rămâneai îți decontau transportul sau îți plăteau taxi până acasă. Primeam și cadouri când realizam targetul stabilit. Chiar dacă multe bonusuri nu se mai dau acum, ei au rămas la fel de serioși. Salariile vin tot timpul în aceeași dată, și chiar mai repede dacă ziua de salariu este zi de weekend. Primim bonuri de masă, spor de vechime indiferent de domeniul în care ai vechimea și cu toate sporurile ajungi la salarii foarte bune”, spune Lucica.

„Era un fel de concurență dar benefica. Era un  mediu frumos de lucru, dovadă faptul că și acum mai țin legătura cu foști colegi”, adaugă Felicia.

Chiar dacă trecerea de la servitul la masă la testat cablaje, respectiv  de la consultații medicale la masa de test a fost una bruscă, nevoia unui loc de muncă sigur într-o perioadă cu multe probleme economice le-a adus și satisfacții. În cei trei ani petrecuți la Leoni, Felicia a participat și la un schimb de experiență prin care a avut ocazia de a lucra timp de o lună în fabrica Leoni din Trenčín, Slovacia. Chiar dacă a dat halatul alb pe halatul din fabrică, Felicia recunoaște că multe dintre sectorele halei erau mult mai curate decât spitalele din România.

„Nu în toate fabricile e la fel ca acolo, motiv pentru care nu cred că în altă fabrică aș mai putea lucra. Chiar dacă veneam din domeniul medical nu mi s-a părut deloc înjositor că eram muncitor în fabrică. Aveam colegi cu facultate, colegi care studiaseră în străinătate și era o muncă frumoasă și serioasă”, mai spune ea.

 

[stextbox id=”custom”]Leoni Bistrița a obținut un contract valabil până în 2023 prin care se angajează să producă cablaje pentru producătorul englez de automobile de lux, Rolls Royce. Până acum, la Bistrița se realiza partea electrică a numeroase modele BMW sau Mercedes. În 2011, germanii de la Leoni înregistrau o cifră de afaceri de peste 664 milioane de lei, obţineau un profit net de 16, 8 milioane de lei şi asigurau locuri de muncă pentru 3.413 persoane, potrivit datelor Ministerului Finanţelor Publice. Asta după ce în anii precedenți își dublaseră aproape an de an cifra de afaceri. Astfel, angajatorul din Bistrița care deja produce componente pentru giganți ca BMW sau Mercedes și are pe statele de plată 3.200 de muncitori, va scoate pe piața muncii încă 1.000 de locuri de muncă, pentru a putea respecta acordul semnat cu insularii. Investiția în extinderea capacității de producție se ridică la mai bine de 30 de milioane de euro.[/stextbox]

 

Distribuie:

Postaţi un comentariu