Şcoala Altfel pentru elevii clujeni: Filme, orientări în carieră şi iniţiere în ciclism

E la al treilea an şi pare că şi-a trăit traiul. O iniţiativă îndeobşte salutată,   „Săptămâna Altfel”, se întoarce în cotidianul conformist al şcolii româneşti. La sfatul liderilor de sindicat, puţini profesori au mai îndrăznit să-i roage pe părinţi să susţină financiar activităţi care presupun costuri. Bani de la buget n-au venit, aşa încât „Săptămâna altfel” se limitează în multe cazuri la ocupaţii de curtea şcolii. O centralizare a activităţilor şcolare „mai altfel” din şcolile clujene apare ca o listă de activităţi „de bifat”. Mulţi profesori inhibaţi de acuzaţiile de negustorire a banilor părinţilor şi-au limitat implicarea. Elevii sunt oricum indiferenţi şi inactivitatea le face plăcere. „Orice, doar să  scăpăm de matematică”, spun elevii unui liceu de elită din Cluj.

Atmosfera de vacanţă din „Săptămâna Altfel” validează sentimentul că în învăţământul românesc orice întreprindere nouă eşuează. Trei ani este chiar un interval lung de existenţă a unei inovaţii. În cicluri mult mai scurte, modificările care se succed în şcoala românească descumpănesc pe toată lumea şi din confuzie se naşte blazarea. O „profesoară altfel” care se distingea prin entuziasm anul trecut este astăzi mult mai sceptică . Un reputat psiholog clujean denunţă reformele care sar dintr-o extremă în alta  şi nu sunt adecvate modelelor din străinătate. Şi acestea sunt în schimbare, după cum arată directorarea unei şcoli Cambridge din Cluj, dar modificările sunt discutate în prealabil şi par a avea noimă. Par a fi altceva. Nu doar un „altfel” care nu schimbă nimic.

Transilvania Reporter vă prezintă o serie de materiale în care problema „Școlii Altfel” este întoarsă pe toate fețele de dascăli, psihologi sau profesori ai unor instituții de învățământ cu renume mondial.

Cea mai aşteptată săptămână din anul şcolar a venit. Fiecare dascăl şi elev din România va  participa timp de cinci zile, în perioada 7-11 aprilie, la programul ”Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!” ediţia 2014. După ce în luna februarie a acestui an acuzele adresate profesorilor că ar solicita bani de la părinţi şi elevi, fără a putea să justifice modul în care sunt cheltuiţi, se intensificau de la o zi la alta, mulţi profesori ameninţau că se vor retrage din implicarea în oricare dintre activităţile cuprinse în programul “Şcoala Altfel”. Federaţia Sindicatelor din Educaţie (FSE) „Spiru Haret”,   recomanda profesorilor să nu mai contribuie cu niciun leu la asigurarea desfăşurării unui act educaţional de calitate şi să nu le mai solicite părinţilor să vină cu sume de bani prin fondul clasei. Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie atrăgea atenţia atunci asupra nevoii transparenţei banilor în şcoli. “Pentru desfăşurarea activităţilor din acest program nu a existat niciodată un buget, aşa cum sunt prevăzute bugete pentru taberele şcolare organizate în vacanţele elevilor, pentru desfăşurarea olimpiadelor sau a altor concursuri. Şcoala Altfel se poate întâmpla în foarte multe moduri. Nu orice activitate Şcoala Altfel se face cu bani”, preciza ministrul Remus Pricopie la mijlocul lunii februarie. Astfel, în Cluj-Napoca cel puţin, majoritatea activităţilor din săptămâna 7-11 aprilie vor avea caracter local, fără multe ieşiri în afara oraşului.

IMG_0135

Programul îi va implica pe elevi şi pe profesori în activități extracurriculare și extrașcolare, interesante, care să le valorizeze talentele, preocupările extra-şcolare şi competenţele în domenii cât mai diverse. Fie că vor vizita muzee sau galerii de artă, vor participa la jocuri sportive în aer liber, sau vor merge în restaurante de tip fast-food, programul săptămânii altfel este unul în favoarea elevilor. Chiar dacă fiecare unitate de învățământ a elaborat instrumente și criterii de evaluare a activităților desfășurate în săptămâna „Școala altfel” printr-o procedură transparentă, prin implicarea părinților, a cadrelor didactice şi a elevilor, aceştia din urmă sunt dispuşi să meargă oriunde, doar să scape de orele obişnuite de curs. “Atâta timp cât ne plimbăm azi aici, mâine dincolo, râdem şi vedem lucruri noi, pentru mine este de ajuns. Contează să scăpăm de orele de mate, în rest, nimic nu mai contează”, a precizat pentru Transilvania Reporter, Victor M. elev în clasa a şaptea la Colegiul Naţional “George Coşbuc” din Cluj. Colega lui, Ioana, este de părere că săptămâna “Şcoala altfel” este cea mai bună ocazie să afle mai multe despre oraş. “Anul trecut, ţin minte că am fost la Grădina Botanică şi ne-a plăcut foarte mult, am vizitat serele, am stat pe bănci, ni s-a vorbit despre istoria grădinii şi unicitatea ei. Unii dintre noi am mai fost acolo, dar niciodată împreună”, a mărturisit eleva. Multe dintre activităţile propuse pentru săptămâna “Şcoala Altfel”, au ca scop orientarea elevilor spre alegerea unei cariere.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Porţi deschise la muzee şi facultăţi

În acest an, Muzeul Etnografic al Transilvaniei, spre exemplu, a propus şcolilor ateliere de pictură icoane pe sticlă, prin care copiii vor fi familiarizaţi cu principalele teme iconografice din Transilvania şi cu istoria picturii, vor putea realiza sub îndrumarea unor specialişti din cadrul muzeului o icoană pe sticlă sau vor cunoaşte cele mai importante motive decorative din ornamentica ouălor încondeiate. Un alt atelier practic interesant va fi cel de confecţionare a jucăriilor tradiţionale după modelul celor din patrimoniul muzeului.Tot în cadrul săptămânii “Şcoala Altfel”, Facultatea de Teatru şi Televiziune din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj organizează, în data de 9 aprilie „Ziua Porților Deschise”. Adresându-se atât elevilor implicați în programul „Săptămâna altfel”, cât și studenților sau altor doritori, evenimentul le propune vizitatorilor cursuri și ateliere de teatru, întâlniri cu profesorii și studenții facultății, precum și discuții despre direcțiile posibile de construcție de carieră în câmpul artelor spectacolului.

Exemple concrete de activităţi în săptămâna 7-11 aprilie, la nivel urban/rural:

  1. Liceul Teoretic „Janos Zsigmod”, clasa a III-a, „O mână de ajutor”-vizită la un adăpost de animale;
  2. Colegiul Naţional „Andrei Mureşanu”, Dej, clasa a VI-a, „Dăruim din suflet celor în nevoie”, vizită la Centrul de plasament din Gherla;
  3. Seminarul Teologic Ortodox Cluj-Napoca, clasa a XII-a, „Film şi propagandă în perioada comunistă”, vizionare de film şi dezbatere;
  4. Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă, Cluj-Napoca, clasa a IX-a , „Hai cu noi pe bicicletă”, iniţiere în ciclism în parteneriat cu elevii Liceului Teoretic „Gheorghe Şincai”;
  5. Liceul Teoretic Creştin PRO DEO Cluj-Napoca, clasa IX-X, “Orientare în carieră”, dezbatere condusă de Prof. Dr. Costel Sofronie, reprezentant ENDAVA;
  6. Liceul Special pentru Deficienţi de Vedere, clasa a V-a, Atelier de gospodărie;
  7.  Şcoala Gimnazială “Ion Creangă” Cluj-Napoca, activitatea “Prietenii Cercetăşiei”, clasele gimnaziale, parteneriat cu Cercetaşii României.
  8. Şcoala Gimnazială Luna de Sus, Ziua Internaţională a Rromilor, “Simţim la fel în orice limbă”.

IMG_0126

După „Şcoala altfel”, elevii intră în vacanţa de primăvară, programată în intervalul 12 – 22 aprilie, adică inclusiv perioada Paştelui. Semestrul al doilea de şcoală se va relua în 23 aprilie, iar anul şcolar se va încheia în 20 iunie, o zi mai târziu elevii intrând în vacanţa de vară.

Postaţi un comentariu