Voluntar Salvamont Cluj: A fost frustrant să văd echipele de salvare trecând pe lângă noi în direcţia opusă accidentului

Codrin Roman, explicând modul în care a încercat localizarea victimelor accidentului/Foto: Dan Bodea

După un scurt moment de reculegere pe care l-au ţinut în memoria celor două victime ale accidentului aviatic, reprezentanţii Serviciului Public Judeţean Salvamont-Salvaspeo Cluj au prezentat raportul de activitate cu privire la acţiunea de căutare şi salvare a victimelor prăbuşirii avionului medical din data de 20.01.2014. Din partea Salvamont-Salvaspeo Cluj a participat o echipă de 16 persoane, cu echipament adaptat situaţiei.

Primarul comunei Beliş, Viorel Crainic, Gheorghe Frăţilă, şeful Salvamont-Salvaspeo Cluj, Vasile Cipcigan, şef Formaţie Salvamont Cluj şi Codrin Roman, voluntar al Salvamont Cluj au răspuns întrebărilor ziariştilor încercând să descrie modul în care a avut loc desfăşurarea forţelor şi să explice implicarea Serviciului Salvamont la faţa locului în condiţiile în care informaţiile în contradictoriu îngreunau căutarea victimelor. „Salvamont s-ar fi putut implica mai bine dacă nu am fi fost anunţaţi ultmii. Nu am reuşit să ne impunem şi vina este în cea mai mare parte a noastră pentru că nu am bătut la mai multe uşi. Serviciul Salvamont nu apare pe indexul de alarmare al 112 şi ca urmare nu suntem parte a celulei de criză. Din păcate, toate acestea sunt impuse prin ordin de ministru şi problema este la nivel naţional. Chiar dacă noi avem o foarte bună colaborare cu ISU Cluj şi participăm cu ei la acţiuni şi la exerciţii când a venit vorba de o astfel de acţiune Salvamont  a fost a cincea roată la căruţă”, a explicat Gheorghe Frăţilă.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Codrin Roman a descris frustrarea pe care a simţit-o în momentul în care deţinea informaţia aproximativă a locaţiei avionului prăbuşit, însă a văzut alaiul de maşini al diferitelor instituţii implicate în salvare, care trecea pe lângă el în direcţia opusă. „În calculele mele nu a intrat zona Crucea Iancului (Mărişel) spre care au fost direcţionate echipele de salvare şi odată ajunşi acolo am aflat că locaţia accidentului este cu totul în altă parte, spre Pasul Ursoaia. La ora 23.40 am primit informaţia că victimele au fost coborâte din zona accidentului la maşinile care aveau să-i evacueze înspre Horea”, explică salvamontistul. În jurul orei 18.40, Codrin Roman a apelat 112 pentru a încerca localizarea zonei de prăbuşire.

Timp de 22 de minute acesta a vorbit cu una dintre victime şi cu alte persoane aflate în teleconferinţă. Deşi victima nu a putut să ofere coodonate GPS pentru localizare, Codrin Roman l-a întrebat pe medicul Radu Zamfir să descrie ceea ce vede pe Google Maps. „L-am întrebat dacă vede un drum naţional, dacă este la vest sau la est. Mi-a spus că vede o linie albă, respectiv graniţa de judeţ, că este ceaţă, pădure, zăpadă. Am închis telefonul şi m-am pus la calculator. Am sunat să mi se confirme faptul că telefonul acela de pe care s-a sunat s-a legat de pe o celulă din judeţul Cluj. Mi-am dat seama că semnal GSM este doar pe acea creastă pe partea dinspre judeţul Cluj. Mie mi-a luat timp să facă treaba aceasta şi se întâmpla pe la ora 18.45. Dacă se ajungea în acea zonă, din Pasul Ursoaia trebuia mers pe creastă până se găseau victimele. Eu am comunicat această bănuială unui dispecerat şi am comunicat şefului meu. Noi, Clujul, am plecat în zona respectivă, eu fiind ultimul. Pe traseu a fost un vid de informaţie din cauza semnalului. Când ajungem spre Pasul Ursoaia mă trezesc cu tot alaiul din Cluj care făceau stânga împrejur spre Crucea lui Avram Iancu. Eram două echipaje Salvamont şi două echpaje SMURD la Crucea lui Avram Iancu. După puţin timp am primit ordin să ne întoarcem iarăşi spre Ursoaia şi am fost informaţi că au fost găsiţi”, a precizat Codrin Roman.

Sosiţi la faţa locului în momentul în care erau coborâţi  primii răniţi, salvamontiştilor clujeni li s-a spus să nu urce la locul accidentului pentru că sunt deja destui oameni. „Ni s-a comunicat că sunt suficienţi oameni acolo şi că numai am bloca drumul. La momentul respectiv a fost o decizie normală, aceea de a urma indicaţiile Centrului de Comandă. La ora 23.45 am discutat cu responsabilul acţiunii din partea ISU Alba dacă mai e nevoie de noi şi acesta ne-a spus că putem pleca”, a spus şeful Salvamont, Gheorghe Frăţilă. Acesta a lăudat mobilizarea de forţe care a avut loc în ziua accidentului aviatic, însă a recunoscut că un mare minus a fost coordonarea. “S-au luat decizii fără să fim şi noi consultaţi. Normal, în teritoriu consider că ar fi trebuit să fie Salvamontul , pădurarii şi localnicii. Spun asta fără să se supere vreo autoritate pe mine”, a adăugat voluntarul Codrin Roman.

Distribuie:

Postaţi un comentariu