Un ONG bucureștean a gândit o soluție privind transportul comun pe timp de noapte pentru clujeni

Foto: Dan Bodea

Un ONG din București vine în ajutorul consilierului local, Ioan Bîldea, în demersul său privind introducerea transportului în comun pe timp de noapte în Cluj-Napoca. Este vorba de Asociația „Metrou ușor” care a gândit o soluție în acest sens. În cadrul „Proiectul în vederea introducerii transportului public de noapte în municipiul Cluj-Napoca” se prezintă necesitatea transportului pe timp de noapte, se propun câteva trasee, dar  și un program de circulație.

„În cadrul prezentului proiect, propunem un sistem de transport radial, cu punct central în Piaţa Mihai Viteazul, unde să se poată realiza şi interschimbarea între trasee. Fiecare traseu nu va avea o durată mai mare de 30 minute pe semicursă (cu staţionare inclusă), pentru a permite schimbarea traseelor, precum şi un orar de circulaţie uşor de înţeles pentru călători. Astfel, va fi posibilă realizarea unor legături între diferite cartiere importante ale orașului, în condițiile efectuării unei singure transbordări”, se precizează în cadrul documentului.

Se propun opt linii care să deservească  cele mai importante zone din oraș. „Pentru realizarea graficului de circulaţie, sunt necesare 2 autobuze pe fiecare linie de noapte, rezultând un total de 16 vehicule”.

Întregul proiect poate fi consultat aici.

„Soluţia propusă deservește cele mai importante relații de transport din ClujNapoca, acoperind în mare parte reţeaua pe care se realizează transportul pe timp de zi. Oferta tarifară simplă, precum şi programul de circulaţie uşor de înţeles cresc atractivitatea sistemului de transport public de noapte în faţa călătoriei cu taxiul. Asigurarea transportului de noapte contribuie la întărirea prezenței operatorului de transport în comun și la o îmbunătățire a percepției publice, ce conduce la atragerea de noi clienți și implicit la atragerea de noi venituri, dar și la fidelizarea clienților existenți cu păstrarea pe termen lung a unei surse importante de încasări. Graficul de circulaţie permite extinderea ulterioară a sistemului către alte cartiere, precum şi în zona metropolitană. Existenţa unui transport public de noapte bine pus la punct se va adăuga la lista punctelor forte pe care le are municipiul Cluj-Napoca în calitate de oraş European”, scriu reprezentanții ONG-ului.

Consilierul local Ioan Bîldea a precizat pentru Transilvania Reporter că a fost contactat de ONG-ul din București Asociația „Metrou Oșor”, în urma chestionarului pe care l-a aplicat în mediul online. „Ei au văzut chestionarul pe care l-am lansat în mediul online, au fost interesați de această temă și au venit cu o soluție. În cadrul chestionarului eu am avansat trasee de conexiune între cartiere. Ei au propus un model de conexiune centrală din Piața Mihai Viteazu. Am avansat către CTP soluțiile. Până în momentul de față nu am primit niciun răspuns”, a precizat Bîldea.

Au răspuns sondajului online realizat de Bîldea, 8125 de clujeni, dintre care 7598 au spus da, iar 527, nu, necesității introducerii transportului în comun pe timp de noapte în Cluj-Napoca.

În urma rezultatelor obținute, Ioan Bâldea a solicitat Companiei de Transport Public în comun Cluj-Napoca (CTP) inițierea unui proiect pilot prin care să se  găsească soluțiile referitoare la transportul public pe timp de noapte.

Către: Compania de Transport Public
În atenția: Domnului director Liviu Neag

Subsemnatul Ioan Bîldea, în calitate de consilier local, vă rog să analizați introducerea unei soluții de transport în comun pe timp de noapte în Cluj-Napoca.

Dacă ani la rând s-a refuzat mereu ideea de transport în comun nocturn pe motiv că nu este încă momentul, consider că acum este oportună elaborarea unei soluții care să cuprindă câteva mijloace de transport în comun care să circule noaptea pe rutele importante ale orașului. Pentru a verifica personal oportunitatea unei astfel de propuneri, am lansat un chestionar online referitor la acest subiect, prin care am încercat să aflu care este părerea clujenilor. În doar două săptămâni, am obținut peste 8.100 de răspunsuri, din care peste 7.500 au fost în favoarea unei astfel de inițiative și doar puțin peste 500 de păreri au fost exprimate împotrivă.

La ora actuală, există o singură linie numită nocturnă, linia 25N, pe care mijloacele de transport în comun circulă doar până la ora 0:30. Deci cu o oră și 30 de minute peste programul „de zi” al tuturor mijloacelor de transport în comun. În rest, doar la sărbători mari sau evenimente deosebite, mai avem program extins în noapte pentru transportul în comun. Prea puțin!

Într-un oraș aflat în expansiune, care deține titlul de Capitală Europeană a Tineretului și dorește să devină și Capitală Culturală Europeană, introducerea unei soluții de transport public în comun și pe timpul nopții nu ar trebui să fie o problemă.

Legat de argumentul rentabilității, pentru a putea calcula acest aspect, cred că este nevoie de un proiect pilot din care să rezulte ce rute ar fi mai rentabile, în ce interval orar și cu ce frecvență ar trebui operate liniile de noapte. Sunt linii și pe timp de zi pe care, deși nu se circulă cu grad mare de încărcare, Compania de Transport Public le operează în continuare, datorită faptului că acestea satisfac nevoile publicului și CTP este o companie de interes public.

În urma popularizări acestui chestionar online, pe internet am găsit inclusiv o soluție prezentată de către Asociația „Metrou Ușor”, pe care o puteți consulta și dumneavoastră la următoarea adresă web:http://portal.metrouusor.com/transport-noapte-cluj/. Soluția aceasta se concentrează în jurul ideii de rute nocturne radiale cu punct central de interconectare în Piața Mihai Viteazu.

Vă rog așadar să analizați posibilele soluții și să dispuneți implementarea uneia dintre acestea pentru introducerea transportului în comun nocturn în Cluj-Napoca.

Doresc să îmi furnizați răspunsul la prezenta în format electronic, la următoarea adresă de e-mail: bildeaioan@pnlcluj.ro.

Cu stimă,
Consilier local PNL Cluj-Napoca
Ioan Bildea


Publicitate

Postaţi un comentariu