Laborator de robotică, unic în ţară, deschis la Cluj

Doi membri ai echipei ”The Ro-Bots”, la treabă/ Foto/ Dan Bodea

Laboratorul de Robotică din campusul Transylvania College, un laborator unic ca şi dotări în ţară a fost inaugurat marţi în prezenţa echipei de robotică a şcolii, alcătuită din şapte elevi cu vârste între 10-12 ani, care s-a clasat pe locul patru la competiţia internaţională de robotică First Lego League desfăşurată weekend-ul trecut la Debrecen, în Ungaria.

Elevii şi profesorii care au participat la competiţie au împărtăşit din experienţa lor şi au făcut mai multe demonstraţii cu robotul conceput şi programat de ei.

„Este pentru mine o zi foarte importantă în care după aproape doi ani de pregătire am reuşit să văd roadele muncii mele şi a familiei mele. Acest laborator a fost realizat în memoria bunicului meu, prof.univ. Andrei Albu. El a fost un părinte al roboticii în Cluj, iar atunci când s-a pus în discuţie crearea acestui laborator m-am înhămat cu toate forţele posibile şi imposibile să pot să îl fac. Laboratorul a fost dotat la cele mai înalte standarde, investiţia fiind de aproximativ 20.000 de euro. Este o primă bătălie câştigată, dar mi-aş dori ca pe termen lung să devină punctul de reper al roboticii pe plan naţional”, a precizat Genoveva Hossu părinte în comunitatea şcolii şi care a sprijinit înfiinţarea acestui laborator.

Acesta le va permite atât copiilor din comunitatea Transylvania College, cât şi celor care frecventează alte şcoli din oraş, să se familiarizeze cu domeniul informaticii şi roboticii. „Cel mai important lucru pe care elevii îl vor învăţa este partea de programare. Atunci când un elev programează roboţelul, îl programează să facă un set de sarcini într-o succesiune definită şi asta îi ordonează mintea: să ia nişte decizi logice, raţionale care vor duce la succesul misiunii. Este extraordinar că acest proces complex este îmbrăcat în ceva foarte distractiv”, a spus profesorul Sergiu Dârjan, din cadrul departamentului de Ştiinţe al Transylvania College. De acest laborator nou-înfiinţat în campusul Transylvania College pot beneficia atât elevii pasionaţi de inginerie robotică din şcoală, cât şi cei din comunitatea clujeană, în cadrul programului After School de cluburi opţionale.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Muncă în echipă

Profesorii de IT care coordonează acest proiect şi echipa de robotica a şcolii au prezentat proiectul cu care au participat la competiţia First Lego League. “Tema din acest an a fost Nature’s Fury (Furia Naturii) şi pe masa de concurs pe care o avem şi noi în laborator se poate vedea o aşezare omenească. Elevii noştri trebuiau să găsească metode prin care să salveze câţi mai mulţi oameni şi animale şi trebuiau să realizeze aceste lucruri în două minute şi jumătate. Toată munca a fost făcută de echipa de robotică şi prin ajutorul colegilor de la National Instruments. Munca a fost una în echipă”, a declarat Sergiu Dârjan. First Lego League este un concurs care se desfăşoară la nivel naţional şi internaţional şi tematica este în fiecare an Nature’s Fury.

Copiii din echipa clujeană „The Ro-Bots”au fost provocaţi să dezvolte sarcini pentru roboţei prin care trebuiau să câştige puncte, fie că salvau un omuleţ, fie că ridicau o casă sau că transportau ambulanţa într-o zonă stabilită de regulile concursului. „Deşi pentru ei a fost un mediu total necunoscut, dată fiind prima lor participare la o competiţie, şi deşi au fost cei mai tineri din cadrul competiţiei, s-au descurcat foarte bine. A fost o muncă în echipă care i-a obligat să se autodepăşească”, a declarat Elena Buhus, din partea National Instruments. Compania National Instruments a oferit echipei suport tehnic, o echipă de voluntari dintre angajaţii NI România fiind alături de copiii şi profesorii de la Transylvania College atât în concurs, cât şi în sesiunea de pregătire.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Din România au participat la concurs alte două echipe din Târgu Mureş şi din Oradea, ai căror membri aveau vârsta mai avansată decât a elevilor clujeni.

Elevii au fost evaluaţi prin patru probe: proba de prezentare, de muncă în echipă, de design şi cea practică, intitulată Robot Game. Deşi punctajele au fost diferite de la o probă la alta, scorul total i-a plasat pe elevii clujeni pe locul al patrulea. În cadrul secţiunii de prezentare a concursului, copiii au venit cu ideea unei brăţări care să detecteze venirea unui tsunami, vibrând şi emiţând semnale sonore. “Pentru noi deschiderea acestui laborator este un moment istoric pentru că uitându-ne înspre viitor şi uitându-ne la elevii noştri ştim că acesta este drumul spre care educaţia merge. Este drumul în care încurajăm elevii să fie creativi, să fie inovativi şi să-şi dea voie să gândească liber”, a declarat Simona Baciu, fondatorul şcolii Transylvania College.

„Peste zece ani, 80% din lucrurile pe care copiii le vor folosi nu au fost încă inventate. Dacă şcolile din lume vor pune un accent mare pe tehnologie, copiii se vor adapta uşor tuturor schimbărilor care vin. Într-o lume a viitorului nu contează profesia, ci tehnologia va fi la îndemnâna fiecăruia pentru a performa. Altfel, rămânem blocaţi în trecut. Aceşti roboţi le dau accesul la libertate”, Simona Baciu.


Publicitate

Nu există Comentarii

Postaţi un comentariu