Clujul va avea autobuze electrice, plătite din fonduri elvețiene

În urma încheierii unui acord între Primăria Cluj-Napoca, Ambasada Elveţiei în România, Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Finanțelor Publice, administrația locală va achiziționa zece autobuze electrice pe fonduri elvețiene.

Autobuzele vor înlocui zece mijloace de transport în comun vechi care circulă în prezent și vor face legătura dintre principalele cartiere ale orașului, dar vor parcurge, de asemenea, în mod constant, distanța de la aeroport la gară.

Întreaga investiție se ridică la 7, 5 milioane de franci elvețieni, urmând ca autobuzele să fie achiziționate pe baza acordului de cooperare elvețiano-român semnat în 2010.

Bugetul total al proiectului este de 7.596.398 franci elvețieni incluzând T.V.A., reprezentând 32.094.021, 91 lei. Din bugetul prevăzut mai sus, maximum 6.456.938 CHF, echivalentul a 27.279.917, 356 RON, reprezintă contribuția elvețiană, iar minimum 1.139.460 CHF, echivalentul a 4.814.104, 554 RON, reprezintă contribuția Beneficiarului.

Edilul Emil Boc a precizat că vor fi achiziționate 10 autobuze electrice scurte, de 12 metri, moderne, echipate cu dotări de ultimă generație, urmând ca în cursul acestei săptămâni să fie pregătită procedura de licitație. Proiectul are ca termen de finalizare 18 luni, astfel încât noile autobuze vor fi regăsite în trafic abia la sfârșitul anului 2016.

„Proiecte pe fonduri elvețiene sunt complementare proiectelor pe fonduri europene pe care Primăria Cluj-Napoca le are în desfășurare. Dacă cele pe fondurile europene sunt bazate pe ceea ce înseamnă infrastructura, pe modernizarea străzilor, în esență, proiectele elevețiene vin să aducă o contribuție substanțială pe ceea ce înseamnă componenta de mediu. Această complementaritate ajută muncipalitatea să își îndeplinească cât mai multe dintre obiectivele pe care le are. Dorim să aveam și noi autobuze moderne la fel ca în marile capitale europene sau din lume”, a spus Emil Boc.

În oraș vor exista de asemenea trei stații de încărcare lente (2 stații se vor construi pentru deservirea zilnică a autobuzelor la cele 2 capete ale liniei 30;  o stație se va construi în depoul de reparații, la capătul liniei 3) și 11 stații de încărcare rapidă (10  la cele 2 capete ale liniei 30 și o stație la depoul de reparații). „Aceste autobuze au autonomie de 50, 70 de kilometri. Stațiile de încărcare lentă se utilizează pe timp de noapte, iar celelalte pe timp de zi. Autobuzele vor fi echipate cu sisteme de încărcare rapidă pe timpul zilei, până în 10 minute, iar pe timpul nopții acestea vor fi încărcate la capătul liniilor”, a precizat Boc.

Stația de încărcare rapidă pe tipul zilei este similară cu o linie de troleibus pe care autobuzul staționează, iar cu ajutorul unui sistem tip pantograf sau similar care se ridică face posibilă încărcarea rapidă. Stația de încărcare lentă pe timpul nopții este compusă dintr-un echipament care asigură cuplarea autobuzului la rețeaua de joasă tensiune.

Ambasadorul Elveției, Jean-Hubert Lebet a precizat că prin achiziționarea autobuzelor Clujul va semăna tot mai mult cu orașele Geneva și Berna din Elveția, unde circulă deja astfel de mijloace de transport în comun.

„Elveția nu este membru U.E., dar are o relație specială cu U.E. și ca urmare a acestei bune colaborări, alocăm fonduri statelor membre ale Uniunii Europene. Banii alocați României au fost bine administrați în trecut și contrar multor așteptări au fost cheltuiți toți banii alocați în timp util. Vorbim de circa 200 de proiecte în mai multe sectoare: sanătate, securitate, energie. Sunt fericit să contat că la Cluj s-a reușit atragerea unui număr mare de proiecte și cea mai mare sumă acordată de Elveția, vine la Cluj. Astăzi am semnat acordul pentru achiziționarea autobuzelor electrice și știm că este una dintre cele mai dezvoltate tehnologii în acest domeniu”, a precizat ambasadorul.

Liviu Neag, directorul Companiei de Transport Public, a precizat că nu există o strategie pe termen lung prin care flota de autobuze să fie înlocuită cu autobuze electrice, spunând că deocamdată compania pe care o conduce se limitează la aceste zece autobuze. În ceea ce privește diminuarea costurilor biletelor, acesta a precizat că e puțin probabil ca 10 autobuze să aibă un cuvânt de spus în acest sens. Conform acestuia, autobuzele vor deservi cele mai aglomerate zone ale orașului, urmând să contruie la creșterea calității aerului din Cluj-Napoca.

În prezent, administrația locală mai are în derulare două proiecte finanțate prin fonduri elvețiene. Este vorba de iluminatul public pe 22 de străzi și de reabilitarea termică a Colegiului Național „George Coșbuc” și Liceul de Muzică „Sigismund Toduță”.


Publicitate

Postaţi un comentariu