Centura centurilor se mai inaugurează o dată. De data asta sub guvernarea USL

Celebra centură de ocolire a Clujului, Vâlcele-Apahida se inaugurează astăzi pentru doua oară. De data asta fericitul tăietor de panglică este ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional şi investiţii străine Dan Şova. Acesta îi va urma la acest ceremonial lui Emil Boc, carer pe vremea când era premier, în 2011 a inaugurat centura deşi lucrarea nu era finalizată.

Supranumită şi „centura de diamant”, din cauza costurilor imense la care s-a ajuns în executarea ei, centura Vâlcele-Apahida măsoară 23, 7 kilometri. Traficul a fost deschis cu surle şi trâmbiţe în 2011, în timpul guvernării PDL, în prezenţa premierului de atunci Emil Boc şi a ministrului Transporturilor, Anca Boagiu. Asta deşi a existat o porţiune unde din cauza alunecărilor repetate de teren, obiectivul nu a putut fi finalizat şi s-a făcut o bretea la centura de ocolire. Lucrările la ultimii trei kilometri au fost prelungite de mai multe ori în ultimii doi ani. Se pare însă că a venit şi momentul adevărului şi astăzi ministrul Dan Şova va tăia panglica de inaugurare pentru toată centura.

O centură cât o autostradă

Proiectul centurii ocolitoare Vâlcele-Apahida s-a dovedit aproape la fel de păgubos ca şi cel al Autostrăzii Transilvania încheiat cu Bechtel. Deşi a fost aprobat în 2006 şi a fost estimat la 40 de milioane de euro, în primă fază contractul de construire s-a încheiat la suma de 65 de milioane de euro. Iar centura trebuia terminată în maxim doi ani. Numai că socoteala de pe hârtie a autorităţilor nu s-a potrivit deloc cu socoteala terenurilor peste care trecea traseul centurii, care includea şi o porţiune foarte problematică, cu alunecări repetate de teren. Lucrur cunoscut de specialişti. Fapt pentru care s-a ajuns nu numai la costuri exorbitante ci şi la întârzieri de ani de zile. Practic primii 21 de kilometri au costat 180 de milioane de euro, în condiţiile în care aceasta a rămas nefinalizată pe 3 km. Istoria ultimilor trei kilometri a fost şi mai complicată. Pentru această porţiune, Direcţia Regională a Drumurilor a încheiat un contract cu firma maghiară Vegyepszer. Numai că această firmă a intrat în insolvenţă şi nu a mai avut capacitatea de a finaliza lucrările. A urmat un nou contract cu compania Keller, cea care se angajase, iniţial, ca garant în proiect. Contractul ce includea inclusiv lucrări de consolidare a versantului alunecos a fost încheiat pentru suma de 63 de milioane de lei. Primul termen de finalizare a fost fixat în iunie 2013. Din păcate au apărut din nou probleme tehnice, astfel că lucrările au întârziat până acum.

Centura în vizorul DNA

Centura de diamant a devenit şi subiect de anchetă pentru DNA. Asta după ce în februarie 2012, actualul preşedinte al Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu, pe atunci deputat, a înaintat la Parchetul de pe lângă Tribunalul Cluj un denunţ penal privind desfăşurarea lucrărilor de la Centura Vâlcele-Apahida. Uioreanu le cerea procurorilor să verifice modul în care s-a întocmit studiul de fezabilitate şi cel de prefezabilitate, modul în care s-a adjudecat contractul de lucrări şi modul în care s-au realizat studiile de impact asupra mediului.

Neregulile de la acest proiect au fost sesizate în mai 2012 şi de fostul ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, care declara atunci că a trimis Corpul de control al ministerului pentru verificarea lucrărilor la şoseaua de centură a municipiului Cluj-Napoca pe relaţia Vâlcele – Apahida, întrucât a constatat greşeli de proiectare şi „o dorinţă de a tăia panglici”. Ovidiu Silaghi a spus că bugetul investiţiei a ajuns de la 60 de milioane de euro la 150 de milioane de euro. „Lucrările care sunt contractate – mă voi strădui să asigur buget pentru ele. Aici s-a pornit cu un buget de 60 de milioane de euro şi s-a ajuns la 150 de milioane de euro. Cred că a fost şi o greşeală de proiectare şi o dorinţă numai de inaugurare, de a tăia panglici. Vrem să facem şi s-a făcut ceva, dar trebuie să vedem în cât timp, cu ce costuri şi la ce calitate. Panglici s-au tăiat, dar drumul nu s-a terminat”, a spus atunci Silaghi.


Publicitate

Postaţi un comentariu