Anda, profa “altfel”, poate revoluționa învățământul clujean

Anda Culișir, profesoara "altfel” a Liceului Onisifor Ghibu din Cluj/ Foto: Dan Bodea

Cum ai vrea să fie profesorii tăi? Aș vrea să fie “altfel”. Aceasta este una dintre dorințele cele mai întâlnite ale elevilor vechi și noi, o dorință ridicată la rang de condiție, dacă școlarii ar fi întrebați care ar fi schimbarea care i-ar determina să meargă cu adevărată plăcere la școală.

Elevii o îmbrățișează când o văd în școală. Vin la ea și îi cer sfaturi, o servesc cu dulciuri, ba chiar o întreabă dacă nu vrea să mănânce și ea din sandvișul lor. Face parte din generația tânără de profesori. E plină de energie, e într-o continuă creație de idei, proiecte, se implică cot la cot cu elevii săi și se dezvoltă personal, alături de ei. Din 2008 este cadru didactic la Liceul “Onisifor Ghibu” din Cluj. Anda Culișir, profesoara de biologie este “altfel”. A învățat să fie “altfel” de la proprii elevi.

“Am învățat de la copii să am încredere în mine, să mă racordez cu lumea în care trăiesc, să mă bucur de micile plăceri ale vieții, cum trebuie să mă comport când o să am familia mea. Îmi cunosc rolul, știu la ce sunt bună, la ce nu sunt bună și mă regăsesc în ceea ce fac”, spune Anda.

În aplauzele elevilor

Clasa a VI-a, lecție despre țesuturi. Elevii se luminează la fețe când Anda intră în sală. O elevă din prima bancă o servește pe profesoară cu biscuți. Anda nu refuză și mănâncă cu poftă biscuitele. Pentru 50 de minute copiii știu că vor învăța, distrându-se. Totul este interactiv, elevii sunt stimulați să se implice în discuții, se râde, se glumește, se învață. Lucrurile noi sunt explicate pe înțelesul lor. Un copil este comparat cu o celulă, o clasă de copii cu un țesut, școala cu un organ, toate școlile cu un sistem de organe, toate școlile alături de toate secțiile de poliție, de toate spitale și de alte instituții sunt comparate cu organismul. Anda împarte elevii în cinci grupe, fiecare grupă primește câte o sarcină. Munca în echipă le place copiilor, îi stimulează să dea tot ce-i mai bun în ei. O echipă are de creat o poezie despre un anumit țesut, altă echipă are de făcut o scenetă, alta să-l descrie în cuvinte, altele două trebuie să realizeze desene. Fiecare echipă merge în fața clasei, prezintă colegilor sarcina și aceștia trebuie să ghicească despre ce țesut e vorba. Se aplaudă, se pare că toți au înțeles lecția.

1

“Anda e cea mai tare profă. Abia așteptăm orele cu ea. Așa bine ne explică. Mi-ar place ca toți profii să fie ca ea”, spune Andreea, o roșcată din prima bancă. “În primăvară ne-a promis că ne duce într-o excursie”, spune o altă elevă.

Profil de profesor “altfel”

Anda este absolventă a Liceului de Arte Plastice, însă a crescut printre cărțile de biologie marină ale tatălui său care, medic de meserie, nu a putut să se facă biolog marin, pe vremea Ceaușescu nu se putea. Înainte să devină profesoară de biologie, Anda făcea desene murale și design interior. O prietenă i-a zis, la un moment dat, dacă nu ar vrea să intre în învățământ și Anda a acceptat provocarea. A susținut examenele necesare și a reușit. “Când am văzut cât de fantastică e munca cu copiii am rămas. Dacă faci orice foarte bine, o să câști și bani din asta. Trebuie să ne orientăm pentru găsirea de soluții nu să stăm să ne plângem. Exact așa a fost și în vinerea dinaintea începerii școlii când ne-au plecat muncitorii. Ce să fi făcut? Am pus mâna pe trafalet, s-au implicat și câțiva copii, și doamna directoare și am terminat de zugravit sala de sport”, povestește tânăra.

Anda e de părere că elevii trebuie să devină conștienți de propriul lor proces de învățare. Și astfel, atunci când învață orice materie nu uită apoi ce au învățat. Profesoara de biologie recunoaște că nu ar fi devenit “altfel” dacă nu se implica în clubul “Impact”, clubul școlii. “Programul Impact, gândit de fundația Noi Orizonturi, este, după părerea mea cel mai bun program educațional din România de vreo 12 ani de zile încoace. Acest program m-a determinat pe mine să fiu așa cum sunt acum. Funcționează în 12 județe cu birouri locale și cu cluburi de inițiativă comunitară pentru tineri, implementate în școli, conduse de un profesor lider voluntar. Acest profesor sunt eu. Ne întâlnim o dată pe săptămână și prin metode non-formale, joc, povestire și mai ales proiecte în folosul comunităţii, copiii învață o mulțime de competențe pe patru sfere mare: cetățenie activă, antreprenoriat social, angajabilitate și lidership. Am pornit cu cinci elevi în 2009 și acum sunt 90. Ei au transformat voluntariatul în ceva “cool”. Elevii mai mari deja lucrează în proiecte mari unde sunt implicați actori importanți din societatea clujeană”, spune Anda, profesoara care, în tot timpul său liber, nu face altceva decât să se implice în proiecte cu elevii sau cu studenții de la Facultatea de Biologie,

Am întâlnit și profesori fericiți

Profesoara “altfel” își încurajează elevii să identifice problemele, pe motiv că atunci când le descoperă ei singuri și nu li se pun problemele pe tavă, copiii se racordează la acea nevoie și încearcă să găsească soluții. Și soluțiile apar. Elevii sunt încurajați să-și deschidă ochii și să vadă ce se întâmplă în jurul lor. De exemplu cu banii strânși de la festivalul școlii Ghibstock, în jur de 1.300 de lei, elevii au ajutat 20 de copii din Căianul Mare care erau în pragul abandonului școlar.

“Să fii uman înseamnă, în primul rând, nu să fii umil, ci să îți dai seama că mai ai foarte multe de învățat. Tu întinzi poduri către alții. În acest moment nu poți decât să primești. Oare de ce copilul acela nu învață așa bine, oare de ce nu-i atent la oră? Eu îmi pun întrebările ăstea pentru că pot fi “n” motive, poate tocmai atunci s-a îndrăgostit. Trebuie să avem răbdare cu ei, să-i înțelegem”
, explică Anda, de ce, poate, elevii se simt așa atașați de ea.

Anda,   profesoara biologie,   elevi clasa_DB (12)

Anda nu se plânge de salariu mic sau de faptul că ieșind din tiparele profesorului clasic, poate, uneori, nu se pliază pe ideile anumitor cadre didactice mai conservatoare. Anda este unul dintre profesorii care apreciază programul “Săptămâna altfel” din școli, considerând că e o oportunitate extraodinară pentru profesori să-și facă materia cum vor, să facă activități care se plâng că nu au timp să le facă în timpul anului. “E ca un microb. Odată ce ți se deschid ochii și ai văzut cum merg lucrurile și cum poate societatea în general să funcționeze și cum se leagă lucrurile și faci un ONG și ce decizii se pot lua la nivel de minister și cum poți face tu ca cetățean să influențezi asta, începi să ai spirit civic și să fii cetățean activ. Partea financiară e un lucru care te frustrează dar așa de multe satisfacții sunt când știi că ai contribuit în formarea cuiva, că și datorită ție acel copil a devenit un bun medic, avocat, profesor sau orice.”

Anda Culișir predă și într-o școală din mediul rural unde sunt copii și buni și mai puțin performanți. “Asta e o adevărată provocare pentru mine ca în 50 de minute să-i urc câte puțin pe cei din urmă. Să știți că profesorii de la țară fac o muncă extraodinar de grea”, spune orășanca.

“Învățământul românesc este foarte mult axat pe formal. Sunt foarte mândră să am așa profesor în școală cum e Anda, ea a știut să îi adune pe copii, știe să se poarte cu ei, să afle dacă au ceva necaz, aslfel că noi să-i putem ajuta nu doar strict profesional. Ca și cadru didactic trebuie să fii foarte apropiat de copii. Eu am participat cu fundația “Noi Orizonturi” la cursuri, întâlniri, dezbateri, cum să facem ca să îi atragem pe copii să le placă să vină cu plăcere la școală, între a preda și a glumi să găsim acea limită. Noi, profesorii, nu suntem pe un piedestal și jos sunt copiii. Și noi trebuie să ne deschidem sufletul față de ei pentru ca ei să o facă față de noi. De la copii avem întotdeauna foarte multe de învățat, fiecare copil e bun și talentat la ceva, treaba profesorului este să descopere acel ceva. Trebuie să știi să te joci cu ei, să fii diplomat, să-i aduci acolo unde vrei tu. Cu părinții e întotdeauna mai greu de comunicat decât cu copiii”, Monica Bereș, directoare Liceul Onisifor Ghibu.

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. Marius-Dan says:

    Salutăm cu respect generația noastră de profesori! Say hello to the future!

  2. maria says:

    Bravo Anda pentru ca ai curajul sa aplici metode moderne de invatamant,metode invatate si de noi la cursurile EDUEXPERT.Cea mai mare satisfactie e iubirea copiilor.Dar ce te faci insa cand vin examene grele si unde lucrurile se pun altfel,reproducere,tocilarie atunci iti sare toata lumea in cap incepand cu parintii si terminand cu inspectorii.Cat despre mamica ingrijorata ca fetita e stresata ,eu personal nu am gasit nicaieri in Romania munca in echipa ci numai individualism,concurenta,plagiat,furatul rezultatelor altora,toate acestea incepand cu nivelul cel mai de sus.Copii sunt buni si sinceri dar se bat orgoliile parintilor;parinti care nu se multumesc sa fie copiii lor in frunte,facand cozi pe la toate usile dar isi mai sfatuiesc copiii sa nu vorbeasca cu anumiti colegi ca sunt prosti.Sa nu uitam ca Dumnezeu ne-a dat fiecaruia cate un talant si sa nu uitam ca meseria de dascal e foarte grea.

  3. Rima Soboh says:

    minunata 🙂 respect ! iti doresc multa putere de munca .

  4. Corneliu says:

    Felicitari Anda!! Sunt cadru didactic si eu! Esti un exemplu de cinste!! Mi-ai dat de gandit si cu siguranta voi incerca sa imi mai modelez pe viitor activitatea personala la catedra. 🙂

  5. mircea says:

    Anda TU ESTI BAZA SA RAMAI TOT ASA TE IUBIMMMMMMMMMMMMMMMMMM

  6. Gabriel Stan says:

    Felicitari si mult succes, Anda, si sa iti treaca prin maini cat mai multe generatii de elevi! 🙂

  7. GABI POSEA says:

    Bravo Anda. Te felicit si imi face placere sa te dau ca exemplu

  8. iulia says:

    Si eu am facut parte din echipa “IMPACT” in liceu. Multumesc acestui club pentru tot ceea ce m.a invatat. Sunt educatoare acum si pot spune ca cei 4 ani de activare in acest club au fost reprezentativi pentru formarea si dezvoltarea mea ca om. Folosesc acum cu mandrie toate metodele activ-participative insusite in cadrul intalnirilor “IMPACT” si deschid orizonturi noi in educarea celor mici din gradinita. Felicitari pentru exemplul dat….sper ca invatamantul sa atraga cat mai multi oameni de acest gen fiinca numai asa vom performa!

  9. kristina mrza says:

    Faina ai fost si nebuna de tot si vad ca ai ramas la fel,nu te lasa trasa in jos niciodata!

  10. eStudo.ro says:

    Felicitari, Anda! Te invitam sa predai pe platforma eStudo.ro ca sa ajuti si elevii din alte regiuni ale tarii! Te asteptam!

    • Anda Culisir says:

      va multumesc mult pentru aprecieri si pentru aceasta ocazie (si provocare :P). va rog sa ma contactati pentru a putea afla mai multe detalii. daca pot ajuta copiii, este tot ce conteaza. mersi inca o data

  11. Florenta says:

    Felicitari,Anda Culisir!

  12. iacob alina melania says:

    Ma bucur ca exista si astfel de cadre didactice.Cred ca este necesar acest lucru pentru copiii din ziua de azi.Avand copil la scoala mi-as dori sa aibe asemenea profesor,si cred ca in prezent doamna invatatoare se aliniaza la acest standard.

  13. Andra95 says:

    tot asa sa fie profesorii! multa bafta si realizari pe deplin. 🙂

  14. Irina G. says:

    Chapeau, Anda!
    Citeam cu mult interes un articol primit prin intermediul undelor virtuale ale Internetului de la Asociaţia „Pro Liebing”, articol apărut în jurnalul «Transilvania Reporter» şi scris de Diana Mesaroș în data de 16 octombrie 2013. Este vorba despre un caz al unei profesoare pe nume Anda şi care, conform titlului rubricii în cauză, «poate revoluţiona învăţământul clujean». De ce? Pentru că este «altfel». Ce reprezintă mai exact acest «altfel» şi de ce Anda reuşeşte, cu brio, să insufle în sala de clasă o briză de acel «altfel», atât de mult dorit şi aclamat de elevi ?…
    Dar mai înainte de toate să vedem ce înseamnă acest «altfel» mai exact? Unde se aplică el? La tot, începând cu noi-înşine. Suntem cu toţii «altfel», pentru că ne schimbăm pe zi ce trece şi la fel se întâmplă cu tot ceea ce ne înconjoară. Suntem «altfel», pentru că evoluăm, deci suntem «moderni» : ne îmbrăcăm în ton cu moda, am văzut ultimul film de Oscar în care joacă Brad Pitt şi am intrat în posesia albumului faimoasei trupe pop «One Direction». Mai mult, ţinem pasul cu tehologia şi cu minunatele «I»-uri care ne costă o avere : Ipad-uri, Iphone-uri, Iped-uri, etc. Dacă privim o fotografie din urmă cu doar 2 ani, de exemplu, observăm că suntem schimbaţi faţă de cum eram şi ne spunem «acum sunt altfel» decât atunci… Elevii din ziua de azi visează cu toţii la un profesor «altfel», la un învăţământ «altfel». Nici un este surprinzător ca elevii să-şi exprime această dorinţă : «altfel» înseamnă «schimbare», «progres», pe scurt, «modernitate» şi este normal să fie aşa. Vremurile se schimbă, tot ce ne înconjoară devine «altfel» pe zi ce trece: societate, tehnologie, cultură, consum, de ce nu ar fi «altfel» şi în învăţământ?
    Schimbarea în învăţământ nu trebuie să fie condiţionată de posibilităţile financiare ale instituţiilor şcolare, cum ar fi instalarea faimoaselor tablete interactive (TBI-urile), noi calculatoare sau alte ustensile tehnologice costisitoare. Schimbarea în învăţământ trebuie să înceapă cu o nouă mentalitate : încurajarea şi, mai ales, susţinerea creativităţii dascălului, cum o face atât de bine Anda.
    Învăţământul tradiţional, aşa cum îl cunoaştem, este comparat de către didacticieni cu un «fast food», pentru că este comod pentru profesor şi nociv pentru elev care «primeşte» informaţia de-a gata, fără să participe la descoperirea ei, deci are un rol pasiv. Nefiind implicat, este dezinteresat şi învaţă din obligaţie. Unde nu pricepe, învaţă pe de rost, iar pe termen scurt, va uita. Dacă uită, devine frustrat şi va sfârşi prin a detesta materia, sau profesorul… Anda este un excelent exemplu reprezentativ pentru ceea ce numim «socio-constructivism»… Conform acestui concept, «cunoşterea se construieşte, iar elevii asimilează mai bine în echipă, deci prin colaborare». Din ceea ce rezultă din articolul citit, la Anda, totul se face într-un mod instinctiv şi cu multă naturaleţe… bravo ei!
    Ideal ar fi să găsim un echilibru între tradiţional şi modern (iar Anda o face foarte bine, din ceea ce am citit…). Pentru că, dacă luăm în considerare doar ce e nou şi aruncăm ce e vechi, riscăm să cădem în extrema opusă, unde se creează, însă nimic nu este controlat, iar informaţia îşi pierde autenticitatea sau veridicitatea…. Iar această problemă este abordată de un nou curent în didactică, cu un nume bizar: «curentul ecologist» (păstrăm ce e vechi şi bun şi combinăm cu ce e modern şi creativ).
    Lăsând la o parte conceptele teoretice ale didacticii, a fi dascăl este o vocaţie, iar acest lucru este evident dacă un dascăl deţine simultan două calităţi. Prima calitate: îşi cunoaşte materia. A doua calitate: este capabil să o transmită. Dacă una din aceste calităţi lipseşte, nici vocaţia de dascăl nu este prezentă. Prima calitate fără cea de-a doua înseamnă că profesorul deţine un doctorat în materia pe care o predă, este pasionat de ea, dar dacă nu se face înţeles în clasă, elevii vor rămâne cu toată informaţia în caiete, iar caietele în ghiozdan. A doua calitate fără prima înseamnă că profesorul se face foarte bine înţeles, elevii îl adoră, însă dacă nu-şi cunoaşte materia, elevii se amuză şi nu rămân cu nimic, pentru că nu le-a fost transmis nimic veritabil.
    Această profesoară de biologie despre care am citit a găsit echilibrul dintre învăţământul tradiţional şi cel modern şi manifestă simultan cele două calităţi ale unui profesor, iar rezultatul este cât se poate de satisfacator: elevii învaţă din plăcere! Iată un exemplu de urmat: un profesor «altfel» cu vocaţia de dascăl, care crede în propriile competenţe şi, în acelaşi timp, în potenţialul elevilor pe care îi încântă cu împărtăşirea cunoştinţelor sale! Un adevărat exemplu! Acest «altfel» se poate aplica şi în învăţământul românesc, care poate ţine pasul cu «schimbarea» care nu reprezintă altceva decât o abordare «modernă» a celei mai vârstnice meserii din lume! Chapeau, Anda!
    Prof. Gabriela CAZAN, Canada
    Acesta este un articol scris pentru revista noastră, “Bună-dimineaţa”

  15. Ilie E. says:

    pt. ca este desteapta, treaza si frumoasa

  16. costel i says:

    Felicitari ANDA PENTRU TOT CE FACI ,PENTRU ACESTI MINUNATI COPII, ESTI UN FOARTE BUN EXEMPLU DE URMAT PENTRU CEILALTI PROFESORI MULTA SANATATE FERICIRE SI MULT SUCCES IN TOATE ACTIVITATILE PROPUSE

  17. carmen says:

    Felicitari pentru povestea minunata la care ne-ati facut partasi.E devenirea ,o menire, noi suntem ei ,toti suntem unul !

  18. Pop Lucia says:

    Buna Anda! Ma bucur foarte mult de evoluția ta pe care de fapt am intrezarit-o de prima dată când ai intrat la clasa,fiind studenta si înlocuind o profesoară de biologie de la Lic Teoretic 5, la sugestia mea.Imi aduc aminte ca asa ai si inceput,, altfel” ceea ce i- a cam socat pe colegi? , dar eu am simtit ca asta așteaptă elevii de la noi ,si ma bucur ca ai ramas in invatamant.Incurajez astfel de profesori si ma bucur ca am si in scoala mea C.T.Ana Aslan astfel de elemente.Cu siguranta mai sunt si in alte scoli insa din pacate prea putin vorbim despre lucruri bune.Felicitari si succes!

  19. Rusu Bogdan says:

    Felicitări! As fi curios sa stiu daca doamna sau domnisoara este titulara la acea unitate de învățământ. Daca nu, sa se astepte si la situația în care, daca se va ivi această posibilitate, sunt sanse mari sa intervina isj cu pilele de rigoare si, după ani de munca, acest profesor minunat sa se trezească inlaturat. Am pățit și eu acest lucru, este dureros, de aceea consider că inspectoratele ar trebui desfiintate, iar directorii de scoli sa aiba mai multa libertate in a-si alege personalul. Succes!

Postaţi un comentariu