Voluntarii clujeni vor testa sistemul de bike sharing care va fi implementat în această toamnă

foto: Dan Bodea

100 de clujeni au fost selectați pentru a testa timp de două luni sistemul de bike sharing ce urmează a fi implementat la Cluj-Napoca în această toamnă. La prima sedință „tehnică” au răspuns „prezent” 59 de voluntari. Aceștia au semnat un contract de voluntariat pe baza căruia vor primi un card ce le va permite să testeze sistemul de ticketing și implicit, starea pistelor din oraș. Voluntarii au la dispoziție un call center unde pot apela de fiecare dată când întâmpină o problemă, fiind încurajați să facă acest lucru în vederea îmbunătățirii sistemului. Sugestiile voluntarilor pot fi comunicate prin intermediul call center-ului, în scris sau online, Primăriei Cluj-Napoca.

Programul de voluntariat propriu-zis va începe de joi, 27 august, de la ora 7:00. Voluntarii vor putea circula cu bicicletele puse la dispoziție în intervalul orar 7:00 – 23:00, urmând ca după perioada de testare, orarul să se schimbe. Clujenii vor putea folosi bicicletele în intervalul orar 06:00 – 24:00, de luni până duminică.  Voluntarii vor avea la dispoziție 20 de stații pe care să le testeze și 240 de biciclete, jumătate din numărul total prevăzute în proiect.

În timpul perioadei de testare, doar voluntarilor li se va permite să închirieze biciclete. La inițiativa unui voluntar, în cele 20 de stații se vor pune afișe care să informeze clujenii în acest sens. Tot la sugestia voluntarilor, perioada de așteptare de la predarea până la închirierea unei noi biciclete va scădea. Dacă inițial, conform regulamentului, un voluntar închiria o bicicletă și își dădea seama, de exemplu, că aceasta are o anumită defecțiune care va face imposibilă folosirea ei și o preda, sistemul nu i-ar fi permis să închirieze o nouă bicicletă decât după 15 minute. În urma discuțiilor, s-a decis că aceasta perioadă de așteptare este prea mare, mai ales în perioada de testare, iar de joi, utilizatorii vor aștepta doar cinci minute pentru a închiria o nouă bicicletă în astfel de situații. „Din câte am înțeles luăm bicicleta dintr-o stație și o lăsăm în altă stație. Bicicleta nu e autobus. Eu ce fac dacă vreau să îmi iau un covrig sau să plătesc o factură în timp ce mă deplasez între stații dacă bicicletele nu sunt prevăzute cu lanț?”, a întrebat un voluntar. În urma discuțiilor, managerul de proiect, Ovidiu Câmpean a precizat că și acest aspect va fi luat în considerare în viitor.

WP_20150825_002

Bicicletele sunt înseriate și prevăzute cu senzori integrați în cadrul metalic, cuplați la cele 42 de stații prevăzute în proiect. Cu ajutorul cardurilor, sistemul va știi cine a închiriat o bicicletă, iar cu ajutorul GPS-ului, va știi și unde se află aceasta.

Turiștii nu vor putea închiria biciclete, iar clujenii le vor putea folosi doar pe baza cardului nominal emis de Municipiul Cluj-Napoca la unul din sediile Primăriilor de cartier sau la Sediul Primăriei Centrale, în urma semnării unui contract între părți. Persoanele cu vârsta de sub 18 ani pot obține cardul doar cu acordul părinților, iar persoanele care nu au împlinit 14 ani nu vor putea obține un astfel de card. Mai multe detalii aici: http://clujbike.eu/.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

„O oră este timpul pe care noi l-am considerat potrivit pentru a putea ajunge din orice parte a orașului în cealaltă. Datorită faptului că dorim să fie un sistem de transport funcțional, acesta va fi taxat dacă se depășesc cele 60 de minute. Prima jumătate de oră va costa 2 lei, urmând ca prețul să crească progresiv. Dorim să încurajăm cât mai mulți clujeni să folosească acest sistem de Bike Sharing. Rețeaua de piste din proiect este finalizată în proporție de 90%” a explicat managerul de proiect, Ovidiu Câmpean.

lista preturi ike sharing

 

La întâlnirea voluntarilor a participat și inspectorul Sorin Precup din cadrul Serviciului Poliţiei Rutiere Cluj. „În acest an, numărul accidentelor rutiere în care au fost implicați bicicliști au crescut foarte mult. Am avut peste 90 de accidente rutiere în care au fost implicați bicicliști din județul Cluj. Dacă în anii trecuți vinovăția era oarecum împărțită 50%, între șoferi și bicicliști, de data aceasta s-a ajuns ca bicicliștii să fie mult mai indisciplinați în trafic, aproape 70% din accidentele respective fiind cauzate de aceștia. Trei persoane și-au pierdut viața, iar 66 au fost grav rănite. Multă, multă atenție! E un început de proiect, haideți să îl începem frumos, fără a fi victime ale accidentelor rutiere”, a precizat acesta.

Serviciile de operare și mentenanță a sistemului vor fi efectuate de firma Wind Technologies SRL. Perioada de funcționare a sistemului va fi întreruptă pentru lunile de iarnă, cel puțin în perioada 1 decembrie – 1 martie, perioadă în care se va efectua revizia totală a parcului de biciclete.

Începând cu data de 12 august, regulamentul cu privire la Bike Sharing se află în dezbatere publică urmând să fie aprobat de Consiliul local în perioada următoare.

Proiectul finanţat prin Programul Operaţional Regional 2007-2013 a debutat în 2011 şi de atunci a trecut prin tot felul de amânări şi modificări. Acesta presupunea amenajarea a 50 de stații self-service pe raza muncipiului Cluj-Napoca, respectiv în comunele Florești și Apahida, de unde orice clujean să poată împrumuta, în mod gratuit, timp de o oră, o bicicletă din cele 540 puse la dispoziție de municipalitate.

 În cazul în care se constată pierderea bicicletei, utilizatorul care a pierdut-o trebuie să plătească 650 de lei, sumă care reprezintă prețul de achiziție al bicicletei.


Publicitate

Postaţi un comentariu