Vlad Gliga, inițiatorul TEDxEroilor: „ Am obținut un alt tip de licență. Level 2, în jargonul TED”

Vlad Gliga (Foto dreapta)/ Foro: Dan Bodea

Două premiere

Iubitorii de idei inovatoare și-au dau întâlnire în acest weekend, între 5- 7 mai, la Casa de Cultură a Studenților din Cluj-Napoca la cel mai complex eveniment de tip TEDx din România și Europa de Est. TEDxEroilor înseamnă anul acesta 800 de participanți, peste 20 de speakeri naționali și internaționali, o zi și jumătate dedicată speech-urilor și o zi dedicată aventurii, inovației și interacțiunii denumită în mod sugestiv TEDxEroilor Adventures. Pentru a afla care sunt provocările din spatele unui astfel de eveniment, ce impact are TEDxEroilor în comunitatea clujeană, cine sunt participanții, ce fel de interese îi unesc, dar și ce premiere au loc la Cluj în aceste zile, Transilvania Reporter a discutat cu Vlad Gliga, inițiatorul TEDxEroilor care ne-a dezvăluit detalii din culisele evenimentului.  

Citiți și: Tinerii Clujului. Vlad Gliga, inițiatorul TEDxEroilor: „Vreau să creez un ONG care să acorde burse studenților care nu își permit să facă un master în afară”

Reporter: Care sunt principalele noutăți pe care le aduce TEDxEroilor anul acesta? Ați crescut  ca eveniment, au crescut numărul de zile dedicate acestuia.

Vlad Gliga: E prima oară când un eveniment de tip TEDx are loc pe parcursul unei zile și jumătate. Am obținut un alt tip de licență, se numește Level2, în jargonul TED.

Reporter: Cât de complicat este să obții o astfel de licență? Sunteți singurii din România care vă puteți lăuda cu aceasta în momentul de față.

Vlad Gliga: Pentru a obține acest tip de licență, a trebuit să îndeplinim câteva condiții. În primul rând trebuia să organizăm două evenimente mari înainte, iar feedback-ul să fie unul pozitiv. Să avem un speech cu 30.000 de vizualizări cel puțin, de la evenimentele trecute și încă câteva condiții interne, legate de modul în care interacționăm cu alte evenimente de tip TEDx. Am decis să trecem la level 2 pentru a putea creşte, pentru a putea avea mai mulţi speakeri în cadrul evenimentului.  

Reporter. În ce măsură v-a „impulsionat” concurenţa, adică faptul că mai există un TEDx în oraş, TEDxCluj?

Vlad Gliga: Cu siguranţă, faptul că există TEDx Cluj a avut un rol în acest sens. E vorba despre același tip de eveniment. Ei, poate, au beneficiul numelui. În momentul de față, principalul lucru prin care ne diferenţiem e faptul că noi avem un eveniment de o zi şi jumătate. Ne dorim ca publicul să interacţioneze mai mult cu speakerii, astfel că am adăugat şi ziua de Adventures, o premieră în România. Legat de evenimentul de o zi şi jumătate, noi suntem al doilea eveniment de tip TEDx din Europa care face acest lucru. A existat un eveniment similar o singură dată, în Berlin. Noi organizăm al doilea eveniment de acest gen din Europa, dar totodată singurul care se întâmplă în ultimii ani.

Reporter: Dacă ar fi să ne raportăm la costuri, cât de mult a crescut investiția în eveniment anul acesta?

Vlad Gliga: Ne bucurăm că partenerii noștri au fost deschiși și că au fost mai darnici ca în trecut. Cred că bugetul evenimentului per total e aproape dublu faţă de anul trecut. Am crescut și calitatea unor servicii.

Citiți și : TEDxEroilor| Importanța educației, aventurile celor neînfricați și o lecție de viață de la Elena Pagu: „Inima nu face riduri”

Reporter: Cum şi de ce aţi ales această temă?

Vlad Gliga: Ne-am dat seama anul trecut că viitorul e o temă care atrage atenţia şi că multă lume e interesată de aceasta. Anul trecut tema era Future Loading. Am vrut să mergem pe aceeaşi direcţie şi luând în considerare contextul actual, la nivel global care este provocator din multe puncte de vedere am decis să includem şi partea aceasta în temă. Viitorul e provocator şi depinde de noi ce vrem să facem cu acesta şi cum îl controlăm. Procesul de alegere al temei este amplu, este de altfel printre singurele procese în care este implicată toată echipa. Vrem ca cei din echipă să fie la final încântați de temă şi să simtă că aceasta le aparţine.

Tema evenimentului de anul acesta, Challenging Tomorrow, aduce în discuție provocările  pe care le presupune ziua de mâine în domenii și sectoare diferite precum tehnologie, educație, ecologie, viața socială, politică, economie și altele. După șapte ediții  care s-au bucurat de succes, TEDxEroilor le propune clujenilor, dar nu numai, două premiere la nivel de România și Europa de Est: un eveniment TEDx de o zi și jumătate și TEDxEroilor Adventures./ Foto: Dan Bodea

Reporter: Care au fost criteriile după care aţi ales speakerii?

Vlad Gliga: Odată ce am ales tema, am încercat să ne facem o structură cât mai clară pe care să o urmăm. Ne-am gândit la provocări, dar și la oportunităţi, atât la nivel local, naţional, cât și la nivel global şi am căutat speakerii potriviți care să atingă aceste teme. De exemplu, atât la nivel local, cât şi la nivel naţional accesul la apa potabilă este una dintre provocările actuale, astfel că avem un speaker care va vorbi despre un sistem de filtrare al apei. E în finala unei competiţii de anteprenoriat şi are şanse să câştige un milion de dolari dacă totul merge bine, iar proiectul este votat.

Zona politică este din nou o provocare în acest an. Am încercat să atingem acestă temă, deşi direcţia pe care trebuie să mergem este destul de delicată. TED şi TEDx nu abordează prin esenţă elementul politic, dar anumite aspecte ce ţin mai mult de bună guvernanţă, decât de politica propriu-zisă, credem că pot fi abordate. La fel, jurnalismul de investigaţie sau jurnalismul în general, reprezintă teme de mare interes în ultima perioadă, dacă ne referim şi la toată nebunia care s-a creat în jurul fake news.

Legat de oportunităţi, avem un speaker care va vorbi despre imprimantele 3D şi nu doar despre cele mai cunoscute dintre acestea cum ar fi cele care printează plastic, care sunt folosite mai mult în scop comercial, ci și despre cele care pot printa 3D material biologic. Dacă tehnologia se validează ar fi posibilă printarea unor organe 3D pe viitor.

Reporter: Cât de greu a fost să convingeţi speakerii să ia parte la #ChallengingTomorrow?

Vlad Gliga: Majoritatea au fost foarte încântaţi. TEDx este un eveniment care are o reputaţie bună, iar speakerii când primesc o astfel de invitaţie sunt de obicei încântaţi, depinde şi de disponibilitatea lor în acel moment de a participa la un eveniment sau altul. Nu a fost niciun speaker cu care a trebuit să ducem muncă de convingere pentru a veni la eveniment, mai mult au fost motive obiective care nu le-au permis unora participarea.

Reporter: De ce crezi că la Cluj evenimentele de tip TEDx se bucura de un succes atât de mare?

Vlad Gliga: Cred că aici oamenii sunt mai obişnuiţi cu evenimentele. TIFF-ul a fost un deschizător de drumuri în acest sens. În ultimii ani piaţa de evenimente s-a diversificat tot mai mult şi au apărut tot felul de evenimente, astfel că şi apetitul clujenilor pentru acestea a crescut. Apetitul clujenilor de a participa la TEDxEroilor nu cred că este strict legat de evenimentele de tip TED, cât de participarea la evenimente, în general. Într-adevăr interesul pentru eveniment a crescut organic. Acest lucru s-ar putea să aibă o legătură şi cu cultura clujenilor, dar şi cu interesele lor. Dacă, de exemplu, nu te interesează altceva decât să te duci la serviciu şi apoi să te uiţi la televizor, probabil că un niciun TEDx nu ţi se potriveşte. Cred că clujenii sunt interesaţi de mai mult decât atât.

Reporter: Putem privi aceste evenimente ca pe o necesitate în evoluția comunității și a individului sau mai mult ca pe o modă?

Vlad Gliga: Mie mi se pare că e o necesitate şi o alternativă de petrecere a timpului liber, pentru că până la urmă evenimentul e în mare parte în weekend. De ce spun necesitate? Cred că lumea e atât de conectată acum încât e important să ştii mai multe decât ceea ce ţine strict de domeniul tău de interes. Pentru a putea avea succes în ziua de astăzi e important să ai cunoştinţe cât mai variate şi să ştii care sunt atât posibilităţile tehnice, cât şi provocările sociale.

Reporter: Există un anumit sector de public, consumator de evenimente TEDx, dar care gândește în felul următor: de ce să dau bani pentru a vedea un speech, când îl pot vedea gratis după o anumită perioadă când va fi publicat de către organizatori?

Vlad Gliga: Filosofia TEDx este accea de a fi cât mai deschis, inclusiv TED îşi publică majoritatea materialele filmate de la eveniment. Sau pe cele mai bune. Cred că sunt şi alte beneficii pe lângă faptul că urmăreşti live un discurs. Poţi să interacţionezi cu speakerul, poţi să îi pui întrebări. Noi construim evenimentul ca o experienţă complexă. Şi ceea ce se întâmplă în pauze e interesant, de exemplu. Vorbeam mai devreme despre imprimantele 3D. Va exista o astfel de imprimantă la eveniment, iar în pauze se va putea vedea exact cum funcționează aceasta.

În plus și ceilalți participanți la eveniment pot fi interesanți, poți ajunge să cunoști oameni noi și cine știe, poate să lucrezi cu aceștia în viitor. Sunt mai multe beneficii la un astfel de eveniment, nu doar contentul de pe scenă.

Reporter: Ce se întâmplă efectiv în ziua TEDxEroilor Adventures? Ce fel de aventuri îi așteaptă pe participanți?

Vlad Gliga: Participanții vor putea să participe la diverse activități de la plimbare prin oraș cu o trotineta electrică, la workshopuri susținute de speakeri sau alte persoane interesante. De exemplu, în cadrul workshopului susținut de artistul stradal Kero, lumea va avea ocazia să testeze diverse tehnici în urma căruia va rezulta o lucrare colectivă. Participanții vor vizita, de asemenea un laborator din cadrul Universității Tehnice pentru a vedea laboratorul de imprimante 3D de metal de aici. În cadrul acestui laborator au fost construită o mașină de formula 1, dar și diferite structuri metalice folosite în cazul unor operații. Participanții la TEDxEroilor s-au putut înscrie în funcție de numărul de locuri disponibile la câte workshopuri au dorit. Interesul a fost mai mare decât ne-am așteptat. La un moment dat chiar ne-am întrebat dacă vor fi ocupate locurile respective. Am avut plăcuta surpriză de a vedea că oamenii sunt interesați și că unele locuri s-au ocupat foarte repede astfel că unele locuri am reușit să le suplimentăm pe ultima sută de metri. Sunt peste 20 de activități. Aproximativ 400 de oameni vor participa la acestea.

Citiți și: Inovația în medicină vine de la UTCN. Un ansamblu de semiproteze revoluționare a schimbat viața unei fetițe din Tg. Jiu

Reporter: Cine sunt cei care alcătuiesc publicul TEDxEroilor?

Vlad Gliga: Majoritatea sunt clujeni, dar din ceea ce am observat sunt înscrise și persoane din afara Clujului. Anul trecut media de vârstă era undeva la 30 de ani. Sunt foarte mulți oameni din IT, designeri, arhitecți, dar  participă de asemenea oameni din zona medicală,oameni care lucrează în mediile conexe IT-ul. De asemenea zona comercială este foarte bine reprezentată.

Reporter: Sunt anumite firme care își trimit angajații la diverse evenimente pentru a face networking. Este și cazul TEDxEroilor?

Vlad Gliga: Da, sunt într-adevăr firme care au cumpărat un număr mai mare de bilete pentru angajați. Le oferă sub diverse modalități: premii pentru diferiți angajați care s-au remarcat sau sub formă de tombole – diferă de la companie la companie.

Reporter: Cum este pentru tine personal experiența TEDxEroilor din acest an?

Vlad Gliga: Provocatoare. Îmi place mult ceea ce fac și sper ca în continuare să pot organiza astfel de evenimente. Beneficiile nu sunt de ordin material, ci de ordin moral. Am o mare satisfacție știind că facem ceva bun pentru comunitate. Cu ajutorul evenimentele conexe TEDxEroilor am dus misiunea aceasta și mai departe, ceea ce mă bucură. Ne bucurăm să oferim cadrul optim în care ideile speakerilor, dar și ale participanților pot fi expuse într-o manieră productivă.

Reporter: Dacă ar trebui să urci în acest moment pe scenă și să ții un discurs, despre ce ți-ar plăcea să vorbești?

Vlad Gliga: Despre cât de greu este să organizezi un TEDx bun. Știind ce pretenții am eu de la speakeri, nu cred că m-aș califica pentru TEDx la nivelul la care aș vrea eu să mă calific. Deocamdată nu cred că aș putea să am un TEDx speech.

Reporter: Care consideri că este cea mai mare provocare în ceea ce privește organizarea unui astfel de eveniment?

Vlad Gliga: Depinde mult de momentul la care mă raportez. Noi pornim cu o viziune asupra evenimentului – chiar și acum  viziunea noastră era mult mai amplă decât ceea ce am reușit să implementăm efectiv. În momentul în care primim răspunsul de la parteneri și știm bugetul, această viziune se schimbă puțin. Acestea sunt primele convocări. Apoi sunt provocările legate de public, de convingerea lor că are sens să dea bani pe bilete, că suma de bani va fi una investită cu cap. Anul acesta a trebuit să creștem prețul biletelor datorită creșterii costului evenimentului. Avem parte de o serie de provocări și în ceea ce îi privește pe speakeri. Aceștia trebuie pregătiți astfel încât să nu dezamăgească și să nu dezamăgească pe ei. Nu e ușor să vorbești în fața unui public de 800 de persoane cu toate camerele pe tine. E un eveniment live, pot exista lucruri neașteptate. Cred că la capitolul acesta, publicul este înțelegător, în măsura în care nu sunt probleme care să se întindă pe toată durata evenimentului.

Reporter: TEDxEroilor le oferă posibilitatea participanților să își achiziționeze biletul înainte ca speakerii să fie anunțați. Care a fost impactul evenimentului înainte de a fi publicate numele speakerilor?

Vlad Gliga: Oferim această posibilitate, iar anul acesta au fost aproximativ 150 de persoane care și-au achiziționat biletele fără să știe detalii despre eveniment.

Reporter: Pe viitor veți rămâne tot la organizarea de două zile?

Vlad Gliga: Feedback-ul de la evenimentele noastre au fost bune și sperăm că în continuare vom merge în direcția bună. Organizarea evenimentului a venit cu o mulțime de provocări, unele așteptate, altele mai puțin. Trebuie să vedem întâi care vor fi feedback-ul din partea participanților și nivelul nostru de energie după eveniment. Noi facem acest eveniment pentru comunitate. E un eveniment prin care ne dorim să ajutăm la progresul comunității clujene și contează foarte mult feedback-ul participanților.

 


Publicitate

Postaţi un comentariu