Visul Clusterului Taxi Cluj: taxiurile clasice, înlocuite cu cele electrice

Foto: maartenbrante.com

Taximetriștii din Cluj trăiesc zi de zi în haos din cauză problemelor cu care se confruntă în trafic, dar mai ales din cauza numărului mic de stații din zona centrală a orașului. Nu există un for executiv care să îi coordoneze, care să le asculte problemele și care să vină cu soluții. Reprezentanții Sindicatului Taximetriştilor din Cluj-Napoca au sesizat aceast lucru și au decis să ia atitudine. Au înființat astfel, pe 26 noiembrie 2014, Clusterul Taxi Cluj format din agenți economici, autorități centrale și locale, facultăți, investitori și parteneri, dispuși să caute soluții viabile. Membrii fondatori propun un proiect menit să revoluționeze taximetria din Cluj și vor să îl implementeze prin intermediul clusterului.  Aceștia doresc ca în maxim zece ani, taxiurile clasice să fie înlocuite cu taxiuri electrice.

„Acesta este locul în care se vor discuta problemele tehnice. Vom începe să pregătim terenul pentru a transforma taxiurile din Cluj, în taxiuri electrice, care să nu polueze și care să aducă un plus de imagine orașului. Dorim să atragem fonduri europene. Toată lumea se plânge că nu se pot atrage fonduri europene din cauză că nu avem proiecte serioase. Uite un proiect serios. Taximetria în Cluj, peste șapte, maxim zece ani se va schimba cu totul. Actul constitutiv al Clusterului a fost semnat, am făcut regulamentul, statutul, lucrăm încă la regulilele jocului, pentru că este un joc destul de complicat. Dacă lăsăm anumite părți să își facă numai interesele lor, gripăm sistemul înainte de a-l porni. Avem nevoie de înțelepciune. Avem foarte multe facultăți valoroase în Cluj, ne gândim să folosim înțelepciunea din facultăți, oameni de vârf, specialiști, excelențe. Acești oameni trebuie puși la masă cu o temă de cercetare serioasă, iar ei să vină cu soluții tehnice, studiate, gândite la rece. Dorim să aplicăm rezultatele cercetării în practică. Dorim să schimbăm imaginea pe care taximetria o are, dorim să creștem calitatea, să creștem venitul taximetriștilor, să reducem cheltuielile prin acest proiect”, a spus liderul de sindicat, Paul Solomon.

Dacă proiectul va primi finanțare, în oraș vor fi amenajate stații de încărcare cu energie neconvețională. „Oamenii sunt tot mai preocupați, atât în lume, cât și în România energia neconvețională, de energia verde, nepoluantă, de energia care poate reduce costurile transportului de taxi”, este de părere Solomon.

taxi cluuj

Primăria Cluj-Napoca a fost interesată încă de la început de acest proiect, devenind ulterior partener al clusterului. Liderul de sindicat consideră că acest proiect se potrivește ca o mănușă Clujului, un oraș cu pretenții. „Aici avem toate șansele să facem lucruri serioase, dar noi facem ce se vede”, spune acesta.

Prețul unui autoturism electric pornește de la 15.000 de euro, iar dispozitivul cu ajutorul căruia sunt încărcate bateriile poate ajunge chiar și la 8.000 de euro.

Clujul nu este singurul oraș care dorește să achiziționeze taxiuri de acest gen. Timișoara și Bucureștiul au făcut studii în acest sens pentru a vedea dacă o astfel de investiție este rentabilă sau nu, dar părerile au fost împărțite. Deocamdată, și în aceste orașe, taxiurile electrice au rămas la stadiul de idee.

Orgoliul costă 

Paul Solomon consideră că acest cluster le oferă taximetriștilor posibilitatea de a colabora și de a-și scădea costurile achizițiilor. „România e o țară săracă. Cât de isteți suntem noi, ca taximetriști… În loc să cumpărăm en-gros, la pachet, cu prețul negociat cantiativ, unde, în loc să iei o mașină cu 7.000 de euro, de exepmlu, poți să o iei cu 5.000 de euro, noi le cupărăm la bucată, din orgoliu. Dacă am colabora, ar câștiga fabrica, taximetristul, dar și clientul care ar avea condiții mult mai bune. Noi, în loc să luăm la pachet, mai bine la bucată, mai scump. Ideea de cluster se folosește în țările civilizate de zeci de ani. Noi încă învățăm să lucrăm împreună, să negociem. La fel se întâmplă și cu piesele de schimb, care ar putea fi luate la pachet”, spune acesta.

Companiile de taxi din Europa au făcut deja acest pas

Companiile de taxi din Europa trec încet, încet la vehicule electrice. Anul trecut, Nissan a livrat primele taxiuri electrice în Roma, Madrid și Barcelona. Capitala Italiei și cea a Spaniei au optat pentru modelul Leaf, în timp ce catalanii au primit modelul e-NV200. Potrivit 4tuning.ro, italienii au folosit timp de un an două astfel de taxiuri. În timpul acestei perioade de probă, în Roma a funcționat și o stație mobilă, întrucât acolo nu existau sufieciente stații de încărcare pentru susținerea în regimul intens specific taxiurilor.

Londra dorește ca din 2020 să aibă o întreagă flotă de taxiuri electrice. Proiectul taxiurilor electrice face parte din planul primarului Londrei Boris Johnson de a îmbunătăţi calitatea aerului din capitala Marii Britanii.

Companiile de taxi din Viena au fost mult mai inspirate, achiziționând încă de acum șapte ani, mai multe mașini japoneze, modelul Toyota Prius, pe care le-au transformat în taxiuri. Conform 4tuning.ro, automobilul nipon nu este doar una dintre cele mai eficiente mașini ale planetei, ci și una dintre cele mai fiabile. Automobilul unei companii de taximetrie din capitala Austriei a reușit să atingă în iarna anului trecut, pragul de un milion de kilometri rulați. Conform firmei de taximetrie care o deține, mașina în cauză nu a avut nevoie de reparații majore în cei șapte ani de activitate, hibridul japonez mergând la service-ul auto doar pentru reviziile normale. Compania de taximetrie din Viena care deține aceasta Toyota Prius mai are în flota sa peste alte 200 de exemplare ale hibridului japonez .

Toyota Prius a fost lansat pe piața în cursul lui 1997, inițial doar pe piața auto din Japonia, făcându-și însă trei ani mai tarziu apariția și în Europa. Propulsia este asigurată și în prezent de o combinație între un motor pe benzină și unul electric.


Publicitate

Postaţi un comentariu