Verde la biciclete! Sistemul de bike-sharing a fost inaugurat

De o perioadă de mai bine de patru ani a avut nevoie municipalitatea pentru a implementa și da în folosință sistemul de bike-sharing. După o lungă așteptare și o depășire a termenului de inaugurare a serviciului de aproape doi ani de zile, proiectul a fost inaugurat, iar clujenii se pot bucura în sfârșit de bicicletele gratuite (în anumite condiții) la fel ca în marile metropole ale Europei. Nu prea mult însă, pentru că de îndată ce ninsoarea va ajunge la Cluj bicicletele nu vor mai fi disponibile.

Ar fi trebuit să fie funcțional din primăvara anului 2013, după ce fusese demarat în 2011, prin Programul Operaţional Regional 2007-2013. Abia în 2015 a fost inaugurat, astfel că începând de astăzi clujenii, dar și turiștii se pot înscrie pentru a primi cardurile cu care sistemul de „împrumut” al biciletelor poate fi accesat.

Înregistrarea online a fost suspendată

Persoanele care doresc să obțină un card Bike Sharing se prezintă la unul din sediile Primăriilor de cartier sau la sediul Primăriei Centrale cu actul de identitate și avȃnd o adresă validă de e-mail pentru a i se emite cardul de acces și pentru a încheia un contract între părți. Adresa de e-mail va fi utilizată de sistem pentru a transmite un cod PIN cu ajutorul căruia utilizatorul poate împrumuta o bicicletă. De asemenea, utilizatorul obține pe adresa de e-mail furnizată numele de utilizator și parola de acces a contului său personal din cadrul portalului http://clujbike.eu/ prin care are acces la mesaje, detalii card și trasee, facturi și taxe, plăți efectuate și harta interactivă a stațiilor de biciclete în regim self-service.

În perioada de testare a sistemul, a funcționat și înregistrarea online pe site-ul clujbike.eu, dar, odată cu inaugurarea oficială a sistemului, aceasta a fost suspendată, pe un termen necunoscut. „Este necesar ca utilizatorul să semneze un contract cu primăria, iar pentru aceasta este nevoie ca, o singură dată, el să se deplaseze la unul dintre sediile primăriei de cartier. Așa a fost scris proiectul, și fiind vorba despre un proiect european, nu ne putem abate de la el”, a explicat Oana Buzatu, purtător de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca.

Cardul de acces este personal (uninominal) și netransferabil către o terță persoană, împrumutul sau transferul cardului de către titularul acestuia fiind interzise, în caz contrar, titularul este răspunzător pentru orice situație ivită. Încălcarea acestei interdicții conduce automat la suspendarea cardului pentru o perioadă de 30 (treizeci) zile calendaristice. Reactivarea cardului se va face în termen de 24 de ore de la expirarea celor 30 (treizeci) zile calendaristice de suspendare.

Utilizarea sistemului este cât se poate de simplă. După obținerea cardului, acesta trebuie scanat la una dintre stații, se introduce codul PIN primit anterior prin email în urma semnării contractului, după care utilizatorul are la dispoziție 10 minute pentru a ridica bicicleta din stand.

După ce toate lucrările de asfaltare din muncipiu vor fi încheiate, un număr total de 50 de stații self-service vor fi disponibile pentru cei care vor dori să folosească una dintre cele 540 de biciclete. Bicicletele sunt înseriate și prevăzute cu senzori cuplați și integrați în cadrul metalic pentru a nu putea fi demontați. De asemenea, municipalitatea are pe stoc 5000 de carduri care pot fi ridicate și comandate începând de astăzi.

„Mai sunt stații de recepționat în Florești și în Apahida și mai este de lucru la pistele de biciclete și sperăm ca din martie Floreștiul și Apahida să fie conectate la sistem. Noi vrem să încurajăm transportul cu bicicleta”, a explica Ovidiu Câmpean, managerul proiectului.

„Vom lăsa un capitol în buget consacrat achiziționării de biciclete noi în speranța că proiectul va fi un succes. Am mare încredere că ideea va fi îmbrățișată de clujeni. Vom veni cu soluții pentru a-i încuraja să folosească bicicleta și am început prin a le permite bicicliștilor să folosească benzile destinate doar autobuzelor” a mai promis primarul municipiului, Emil Boc.

Sistemul este gândit astfel încât rentabilă pentru utilizator să fie în special folosirea bicicletelor pentru perioade foarte scurte de timp. Astfel, timp de 45 de minute, utilizarea bicicletelor nu se taxează. După cele 45 de minute există o perioadă de grație de 15 minute în care, din nou, utilizatorul nu este taxat, deoarece se presupune că ar putea exista momente în care standurile să fie aglomerate iar „returnarea” bicicletelor să dureze ceva mai mult.

lista-preturi-ike-sharing

După cele 60 de minute de gratuitate, utilizatorul începe să fie taxat. Dacă este utilizată timp de 24 de ore, prețul ajunge la 80 de lei. Indiferent de cuantumul care trebuie achitat sau dacă este vorba despre o amendă, plata se face la ghișeele Primăriei Municipiului Cluj-Napoca.

Chiar dacă a fost inaugurat, sistemul va fi oprit pe perioada iernii, de îndată ce vremea nu va mai permite utilizarea bicicletei în condiții de siguranță. Bicicletele vor putea fi apoi folosite din nou, în primăvară, cel mai probabil din luna martie a anului 2016.


Publicitate

Postaţi un comentariu