Un fost jurnalist a deschis al treilea „mall” din Cluj

Cabina de fericire de pe strada Napoca/ Foto: Maria Man

A studiat doi ani jurnalismul la Cluj, după care, atras de dinamismul capitalei, a plecat să își termine studiile în București. Din 2001 până în prezent, a lucrat în echipa lui Cătălin Tolontan, a deschis divizia de internet a Pro Tv-ului, a lansat Voyo și a dezvoltat site-urile televiziunilor din grupul ceh CME. A renunțat la presă în favoarea ecommerce-ului și printr-o recomandare din partea unor prieteni cehi a ajuns să dezvolte un nou concept, tocmai în lumea fashion. După 15 ani de când a plecat oficial din Cluj, Robert Berza, s-a întors pentru a deschide Zoot, al treilea „mall” din orașul studenției sale.

„Mall-ul” este unul atipic: are două locații centrale care se întind doar pe câțiva metri pătrați și cu toate acestea, deține zeci de mii de produse. Cum e posibil?  Conceptul combină cele mai bune elemente ale shoppingului online cu cele ale shoppingului clasic. Concret, clienții pot comanda online oricâte produse doresc de pe site-ul zoot.ro, după care le pot proba, în două zile, într-una dintre cele două Cabine de Fericire deschise la Cluj, urmând să plătească doar produsele care li se potrivesc sau niciun produs dacă alegerile făcute online nu sunt pe placul lor și în offline. Ideea a fost implementată în 2012 în Cehia, unde brandul a ajuns rapid lider de piață. Zoot a ajuns în România în luna noiembrie a anului trecut. Primele Cabine de Fericire au fost deschise la București. Joi, 3 martie, au fost inaugurate cele două locații din Cluj-Napoca situate pe strada Napoca și în Piața Mihai Viteazu, urmând ca brandul să se extindă spre vestul țării.

Robert Berza

Robert Berza

Robert este o persoană dinamică, plină de inițiativă, căreia îi place să crească un business sau o idee de la zero. A făcut asta de multe ori. Chiar și viața personală. Originar din Câmpina, acesta a decis să studieze matematică-informatică la o universitate din București. Deși i-a plăcut domeniul pe care urma să îl studieze, nu i-a plăcut modul în care îi erau livrate informațiile. Astfel, a luat decizia de a face cu totul altceva sau, cu alte cuvinte, de a lua de la capăt. Visa să facă presă politică, să se ocupe de comunicare, iar cum prietena sa de atunci era clujeancă, s-a mutat la Cluj, unde a studiat doi ani jurnalismul.

„Am început în 1999 jurnalismul. După doi ani m-am mutat la București unde am continuat anul trei și patru pentru că pe vremea aceea în Cluj era destul de greu să lucrezi în domeniu, fiind o piață destul de închisă. Eu sunt mai dinamic. La București m-am angajat în câteva săptămâni la Pro Sport”, povestește Robert. Câțiva ani mai târziu, cariera sa în acest domeniu a înflorit. „Am lansat Voyo, după care am aflat că voi fi tată. Avem oportunitatea să îmi iau un an liber, așa că asta am făcut. M-am plimbat mult cu copilul prin diferite țări. Am vrut să văd cum face primii pași. Apoi am început să mă plictisesc. Am început să lucrez la diferite proiecte și am ajuns să lucrez la emag.ro. Am fost business development și director de marketing. Între timp, niște prieteni buni din Cehia cu care am lucrat m-au recomandat pentru acest business care vroia să intre pe piața din România. A fost chimie între noi și astfel am plecat de la cel mai mare ecommerce din România pentru acest business. Îmi face plăcere să construiesc de la zero ZOOT România”, povestește Robert.

De ce a ales Clujul și Timișoara în detrimentul altor orașe? „Pentru orice business normal la cap există Bucureștiul. Apoi, iei harta României și te întrebi unde să pleci. Cluj, Timișoara, Brașov, Sibiu, Iași, Constanța sunt primele orașe care îți vin în minte. Oricine dorește să se extind se gândește la genul acesta de orașe. Din seria aceasta selectă de orașe, pentru mine Clujul și Timișoara au fost primele opțiuni. Motivele sunt cele socio-economice. Clujul a crescut foarte mult, eu îl știu de pe vremea lui Funar, când era un oraș trist, gri, cu puține business-uri. Acum a crescut foarte mult, programatorii au ridicat orașul. Clujul e mult mai viu, se simte că are viață economică. O spun și cifrele: după București, al doilea cea mai mare salariu mediu pe economie, e aici. Al treilea e în Timișoara”, spune Robert.

Un mall în propriul buzunar

Conceptul propus de ZOOT România se adresează în primul rând celor care doresc să economisească timp și celor care doresc ca experiența cumpărăturilor să se transforme în clipe de fericire. „În București, de exemplu, lumea e mai crâncenă, mai grăbită, mai stresată, mai supărată. Noi le propunem un magazin în care să se relaxeze. În Cluj, oamenii sunt mai bine așezați cu viața lor, lumea zâmbește mai mult. Pe Napoca, de exemplu, sunt mai mulți oameni care merg e jos decât pe Magheru, care ar fi echivalentul acestei artere. Clujul e destul de mare, de viu, cu siguranță sunt destui de mulți oameni care fac cumpărături și online și prin mall-uri. Noi le propunem un mall de trei ori mai mare decât cele existente, un mall în propriul buzunar, pentru că avem zeci de mii de produse pe site pe care poți să le ai rapid în fața ta. Faci o comandă în două minute, vii și probezi. E un model de business care se adresează oamenilor pentru care timpul e foarte important. Când eram eu student, bani nu aveam, experiență la fel. Aveam timp și suflet. Acum, când muncim și poate am investit timp într-o familie, unii dintre noi am da bani ca să mai obținem mai mult timp. Noi asta încercăm să le oferim oamenilor: mai mult timp liber și o varietate mai mare de produse”, spune managerul ZOOT România.

Brandurile de pe site sunt cele pe care le putem găsi pe străzile marilor orașe din vest. „Când mergi într-un city break în afară, treci pe lângă o mulțime de magazine care au branduri de care poate nu ai auzit. Noi aducem acelea branduri în zonele pietonale din centru tocmai ca lumea să le cunoască. Noi nu vom merge niciodată în mall-uri, pentru că ne adresăm oamenilor care se plimbă, care se bucură de cafenele, de timpul liber și care, între două cafele pot să își rezolve o garderobă întreagă”, consideră Robert.

Comenzile ajung în două zile într-una din cele două locații, iar clientul e notificat printr-un mail sau printr-un SMS. Hainele rămân în respectiva locație patru zile, după care sunt trimise înapoi la depozit. Orice client poate comanda câte produse și mărimi dorește.

Temerile cumpărătorului online

„Cabine de fericire este un concept dezvoltat în 2012 și are legătură cu cele mai mari temeri pe care le au clienții în momentul când comandă online, temeri care sunt înlăturate aici. Faptul că nu pot proba ceea ce comandă online e o temere generală de la care pornesc altele două: nu știu cum este materialul, cum se așează și dacă măsura li se potrivește. La acestea se adaugă frica de retur. Acum toate aceste temeri dispar, rămâne doar fericirea că ți-a cumpărat ceva nou. Oamenii se bucură foarte mult în momentul în care își cumpără sau primesc lucruri. Uneori e mult mai intens momentul acela, decât cele două ore în care cauți să îți cumperi ceva. În momentul în care îți iei ceva și te reprezintă, te simți bine, ești fericit. Fericirea are legătură și cu locația propriu-zisă, dar și cu faptul că în acele pungi de hârtie se transportă și bucăți de fericire. Sloganul nostru, „Nu este doar despre haine”, este valabil și aici. Este vorba și despre fericire și despre cele câteva minute pe care noi le oferim din timpul tău liber”, consideră Robert.

Managerul ZOOT consideră că noul concept va fi un succes pe piața clujeană, întrucât din prima zi, au fost persoane care au făcut comenzi online. „Nu știu fashion, știu însă că fashionul este despre oameni, despre comunicare și la asta mă pricep. În rest, diferența între o pereche de pantaloni albaștri și unii roz, e de modul în care se simte o persoană și de ceea ce dorește să comunice. Dacă reușim să îi facem pe oameni să conștientizeze că acest concept le poate aduce beneficii și dacă reușim să câștigăm în relația cu oamenii, înseamnă că ne vom atinge scopul”,   a spus Robert.

Înfiintat în 2010 și relansat doi ani mai târziu în forma actuală de către Ladislav Trpak și Olda Bajer, antreprenori de succes din Cehia, ZOOT a devenit rapid cel mai mare retailer online de haine și accesorii din Cehia. În prezent, cu o abordare unică de business care combină modelul clasic de shopping online cu cel al testării produselor comandate în Cabinele de Fericire, ZOOT are vânzari de peste 21.5 milioane de euro în Cehia și Slovacia, deține peste 250 de branduri în portofoliu, mai mult de 300.000 de produse și are peste 100.000 de clienți.

Pornit inițial ca o platformă care să faciliteze conectarea brandurilor cu publicul lor, ZOOT este în prezent un magazin multibrand în care se regăsesc nume importante din segmentul fashion, toate întrunind cerința principală ZOOT: să facă oamenii fericiți și să furnizeze o experiență excelentă de cumpărături.


Publicitate

Postaţi un comentariu