Aplicație cu de toate. Un masterand le face viața mai ușoară călătorilor CTP

Cosmin Mihu, un masterand clujean, a îmbunătățit o aplicație menită să vină în sprijinul celor care folosesc mijloacele de transport în comun din oraș, CTP Cluj-Napoca (fostul R.A.T.U.C). Cu ajutorul aplicației utilizatorii pot afla extrem de ușor informații despre autobuzele, troleibuzele și tramvaiele care circulă în Cluj: orarul acestora, stațiile prin care trece o anumită linie sau întregul traseu al fiecărei linii. De asemenea, cu ajutorul aplicației se pot achiziționa bilete de călătorie pe orice mijloc de transport public din Cluj-Napoca, inclusiv abonamente valabile pe întreaga durată a unei zile, utilizând sistemul prin SMS pus la dispoziție de CTP Cluj-Napoca SA.

„Sunt masternad la Facultatea de Matematică și Informatică din cadrul UBB, specializarea Sisteme Distribuite în Internet. Ideea aplicației mi-a venit în momentul în care CTP Cluj-Napoca a introdus sistemul de ticketing pe bază de SMS. Prima versiunea a aplicației, cea din iunie 2014, reprezenta un mod mai facil de a cumpără bilete. După cum se știe, sistemul CTP presupune trimiterea unui SMS cu linia/tipul abonamentului la un anumit număr (7479), respectiv primirea unei confirmări. Aplicația automatiza procesul prin apăsarea unui singur buton pentru achiziționarea unui bilet, adică toți pașii de scriere, de trimitere de SMS, primire confirmare se fac cu efort minim: un singur tap. Însă pe parcurs am deviat de la acest aspect. Am început să adăugam diferite informații în aplicatie ce pot fi vizualizate fără o conexiune activă la internet. În proiect mai sunt implicați încă doi băieți Răzvan Silaghi și Andrei Hodiș care m-au ajutat mult în ceea ce priveste actualizarea informațiilor”, a declarat Cosmin Mihu.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Masterandul a creat această aplicație pentru ca utilizatorii să găsească într-un singur loc cât mai multe informații utile, pentru a le oferi clujenilor o alternativă, dar și din pasiune pentru profesia de software developer pe care a îmbrrățișat-o încă din timpul facultății. „Eu folosesc aplicația mai ales când aștept un anumit autobuz și știu unde vreau să ajung, dar acel autobuz întârzie. Când vin altele în stație mă uit repede în aplicație să văd dacă au linie comună cu cel pe care îl aștept. E utilă, îmi ia două secunde să verific ce mă interesează și asta fără internet”, explică tânărul.

Comunicarea greoaie le-a t ă iat elanul

Acesta a prezentat aplicația și reprezentanților Companiei de Transport Public, într-un cadrul neoficial, în septembrie 2014. „În acel moment ni s-a spus că puteam face o cerere pentru a o prezenta oficial conducerii. Ne-am fixat ca obiectiv prezentarea aplicației în luna ianuarie 2015. Între timp am tot cerut informații (linii, stații, orar) de la ei, însă aceastea veneau greu. Ni se spunea că toate informațiile se află pe site-ul oficial, însă acele informații nu erau actualizate. Comunicarea aceasta ne-a tăiat din elanul inițial, și până la urmă am renunțat. E greu cu aceste companiile de stat”, explică masterandul.

aplicatie

Cosmin a ținut să clarifice un aspect: „Aplicația http://mobilpay.com/, cea pe care o recomandă CTP Cluj-Napoca nu e aplicația oficială, întrucât acea aplicație nu e dedicată transportului în comun din Cluj-Napoca, spre deosebire de a noastră. Cu respectiva aplicație poți cumpără multe alte lucruri ce nu țin de transportul din Cluj, iar pe lângă asta, nu oferă detalii despre linii/stații/orar. Deci nu poate fi numită aplicație oficială. Probabil cei care dezvoltă mobilpay au cotă parte din biletul achiziționat, pe când noi nu introducem niciun adaos, ne folosim doar de sistemul prin SMS”, spune acesta.

Aplicația e utilizată de 4.000 de utilizatori activi în momentul de față. Aceasta poate fi utilizată pe telefoanele care au sistem de operare Android și poate fi descărcată în mod gratuit AICI. Este tradusă în patru limbi: română, ebleză, germană și maghiară.

Cosmin a dorit să contruibuie și mai mult la dezvoltarea orașului smart. A propus un sistem cu ajutorul căruia clujenii să poată urmări în timp real, pe o hartă, unde se află autobuzul și în cât timp va ajunge acesta în stație. „Ideea a fost analizată de cei de la CTP, dar mi s-a spus că presupune un efort mult prea mare pentru ei, mai ales din punct de vedere financiar. Implemnatrea presupunea echiparea autobuzelor cu dispozitive GPS și Wi-Fi. Deocamdată din acest proiect nu s-a concretizat nimic”, spune acesta.

Întrucât aplicația nu aparține Companiei de Transport Public Cluj-Napoca, dezvoltatorii acesteia nu răspund de eventualele probleme generate de sistemul de plată prin SMS.

Sunt vizate ș i liniile metropolitane

„Momentan avem în lucru integrarea orarelor și a traseelor liniilor metropolitane. Am primit recent, după multe eforturi și prin terți, o listă oficială din partea reprezentanților CTP cu informațiile despre liniile metropolitane. Avem în plan dezvoltarea unui modul automatizat prin care utilizatorul să poată afla ce autobuze trebuie să ia pentru a ajunge dintr-un anumit punct în altul, cu minim efort”, spune Cosmin.

 În momentul de față există mai multe aplicații dedicate călătorilor care folosesc transportul în comun, dintre care amintim: Bilete prin SMS Cluj, Cluj Bus, CTP Tickets Cluj, Bile Tel Cluj, Info Bus Cluj.

Nu există Comentarii

Postaţi un comentariu