TrackGPS, Big Brother-ul care educă șoferii nărăvași

Peste 400.000 dintre maținile înmatriculate în în România folosesc TrackGPS

„Șoferii sunt o categorie aparte”- acesta este crezul de la care a pornit în 2007 CEO-ul companiei AROBS, Voicu Oprean, atunci când a lansat pe piață aplicația TrackGPS. Soluția se dorea la acea vreme un ajutor pentru firmele cu flote auto mari care doreau să monitorizeze mașinile. În opt ani, aplicația a ajuns în mai mult de 10% din totalul autovehiculelor care circulă prin România, dar și în țări precum Ungaria, Moldova sau Indonezia. Cei opt ani au însemnat și perfecționarea sistemului care acum nu doar că permite șefilor să știe pe unde le hoinăresc angajații. De asemenea, TrackGPS poate monitoriza și aparate de zbor, astfel că, cel puțin în viitor, misiunile de salvare ar putea deveni ceva mai simple și mult mai rapide.

Lansată în anul 2007, TrackGPS a apărut pe piață în perioada în care însăși sistemele GPS erau o raritate în mașinile românilor. Soluția oferea încă de atunci date despre consumul de carburant și kilometri parcurși. Dar, pe de altă parte, era „epoca Big Brother”, în care șefii doreau să audă discuțiile din mașinile angajaților, chiar dacă firmele aveau probleme mult mai mari: infrastructura rutieră slab dezvoltată ținea mașinile de distribuție blocate în trafic ore întregi, iar angajații făceau frecvent afaceri la colțul străzii cu combustibilul din rezervoare.

„La început, clienții erau interesați mai puțin de localizare și mai mult de ce se întâmplă în mașină. Erau anii Big Brother și într-adevăr atunci instalam multe microfoane în mașini. Exista o mare reticență pe piață tocmai din această cauză, dar am consiliat firmele astfel încât soluția să nu fie introdusă pe ascuns. Am propus tot timpul ca șoferul să știe că e monitorizat pentru că asta e în primul rând o chestiune care ține de moralitate. Clienții au început treptat să știe ce își doresc și să fie interesați de comportamentul șoferilor în trafic. Astăzi vor să vadă care client este mai eficient și să premieze acest lucru”, explică Voicu Oprean, CEO-ul AROBS.

Voicu Oprean,   CEO Arobs

Voicu Oprean, CEO AROBS

 

De la supraveghetor la copilot

După ce munca de educare a patronilor s-a încheiat, aceștia au înțeles că adevărata problemă stă nu în ce vorbesc șoferii în mașină, ci în felul în care aceștia conduc. Astfel, au putut descoperi că aplicația TrackGPS poate monitoriza numărul de accelerații, frânări, statusul sistemului de climatizare, temperatura din mașină sau poate oferi date despre modul în care, la mașinile de intervenţie, sunt folosite sirenele și girofarurile.

„Se poate pune pe trenuri, se poate pune și pe oameni sau chiar și animale. Poate furniza o gamă foarte variată de detalii. Pentru clienții care livrează produse oferim detalii despre traseul angajaților pentru a ști dacă au ajuns la anumite adrese. Pe șeful de parc auto îl interesează o statistică referitoare la consumul de combustibil. Alți clienți sunt interesați să aibă șoferi responsabili care să nu conducă agresiv”, explică Vlad Pănuț, product manager în cadrul companiei.

„Am ajutat firmele să crească productivitatea pentru că folosind soluția noastră unii descopereau că șoferii stau blocați în parcările retailerilor. Erau șoferi care parcau mașinile frigorifice și mergeau la meci sau în vreun restaurant. Au fost cazuri extreme, cu o firmă din Arad, care a descoperit cu ajutorul nostru că angajații foloseau mașinile de serviciu pentru a duce marfă pe cont propriu, iar mașinile ajungeau în fiecare lună cu câte 15.000 de km care nu puteau fi justificați”, spune Voicu Oprean.

Costurile sunt mici, dar aplicația este folosită de peste 3.000 de clienți și a ajuns deja pe aproximativ 40.000 de mașini din România. Peste 90% dintre clienți sunt din mediul privat, însă şi instituții, precum Serviciul de Ambulanță Cluj, folosesc de ani buni soluția.

„Costul mediu este de aproxiamtiv 10 euro/ lună, sumă în care este inclus accesul la server, echipamentul, transmisia  de date, accesul la harta digitală și acces la centrul de suport. Ei pot vedea ce face produsul și apoi să decidă. Și să ne recomande mai târziu. Soluția se amortizează în primele luni prin economiile de carburant. Eficiența se vede în funcție de oamenii care o folosesc. Rapoartele evidențează parametrii și asta permite crearea unor strategii speciale pentru optimizarea costurilor”, explică directorul companiei.

Țări cu trafic haotic, uniți-vă

Ce au în comun România și Indonezia? Lista e scurtă dar, aparent, traficul haotic și infrastructura deficitară ne unesc cu țara aflată în mijlocul Oceanului Pacific. De altfel, TrackGPS se pretează tocmai în acele zone unde autostrăzile lipsesc, se pierd ore bune în trafic, iar șoferii trăiesc după legea lor.

„Noi am înțeles mai bine cultura locală. Veneam dintr-o zonă antreprenorială și foarte mult focusată pe a fenta, dar în același timp o zonă cu creștere foarte mare de trafic, cum e cazul României. Ne-am concentrat pe niște țări care aveau același tip de probleme. Prima care ne-a venit în minte a fost Indonezia și acolo am dat de cel mai mare transportator de frig din zonă, cu o flotă de peste 1.000 de mașini, care a zis <<Ok, îmi place. Vreau să încerc>>. Acum lucrăm cu el, e foarte mulțumit și lucrăm și cu operatorul local de telecomunicaţii pentru a extinde soluția la cât mai multe firme. Asia are niște particularități, iar una din ele ține de infrastructură. Dacă noi ne plângem de trafic, e bine să știm că acolo cinci sau șase kilometri se fac într-o oră”, adaugă Oprean.

În prezent, TrackGPS este folosită de clienți din România, Ungaria, Indonezia și Moldova, iar următoarea frontieră este Africa. De asemenea, AROBS plănuiește și extinderea în alte țări asiatice, unde se lucrează cu parteneri care cumpără aplicația și o implementează ulterior.

„ Clienții din Ungaria sunt cei mai buni platnici. Plătesc la timp oricând trimitem o factură sau plătesc chiar automat. În România clienții uită. Li se pare că suma e derizorie și nu înțeleg că dacă așa fac toți, furnizorul are probleme. În Moldova, soluția nu prea este înțeleasă și se așteaptă la precizie de farmacie. În Asia e mai simplu, pentru că lucrăm cu un partener care preia toate riscurile. Toate piețele au particularități, dar asta face businessul interesant”, consideră CEO-ul companiei care a creat TrackGPS.

Aplicația oferă utilizatorului date despre mașinile dotate cu Track GPS. Poate fi vorba despre date referitoare la consum,   viteza de deplasare sau localizare.

Aplicația oferă utilizatorului date despre mașinile dotate cu TrackGPS. Poate fi vorba despre date referitoare la consum, viteza de deplasare sau localizare.

Pe șosea, pe apă sau în aer

Conectată la computerul de bord al mașinii, aplicația poate oferi date despre orice acțiune a autovehiculului. De asemenea, folosind aplicația, o mașină furată poate fi imobilizată. Sistemul funcționează fiind conectat la bateria mașinii, dar poate fi alimentat și cu baterii reîncărcabile. TrackGPS este de asemenea util și în urmărirea aparatelor de zbor cum sunt avioanele sau planoarele. Aici însă intervine munca cu instituțiile de stat, care în ciuda insistențelor par hotărâte să refuze orice ajutor care le-ar putea crește eficiența sau care, cum a fost cazul planorului încă dispărut în munți, le-ar putea ajuta să salveze vieți.

„Planoarele au o baterie care alimentează stația, dacă există, și luminile. Sistemul nostru se poate alimenta de acolo. Noi am trimis o ofertă Aeroclubului Român tocmai pentru a monitoriza astfel de aparate de zbor. Nu am primit niciun răspuns. Noi tot timpul așteptăm precedentul și chiar și așa nu facem nimic. A fost la fel cu autocarul prăbușit din Muntenegru, care primise o ofertă de monitorizare de la noi cu o lună înainte. Nu știu ce au așteptat”, spune Voicu Oprean.

De altfel, autoritățile au primit și o ofertă de a utiliza gratuit sistemul TrackGPS pentru monitorizarea, mașinilor de intervenție, a avioanelor sau a altor bunuri. Chiar dacă există precedentul accidentului din Apuseni, răspunsul se lasă în continuare așteptat.

„În cazul accidentului din Apuseni a fost la fel. Noi am trimis anterior către autoritățile de sănătate publică o propunere pentru a instala această soluție în cadrul serviciului SMURD. Totul ar fi fost gratuit. Nu s-a întâmplat nimic. A urmat apoi elicopterul căzut la Siutghiol. Mi-e greu să îmi explic de ce autoritățile reacționează atât de greu”, mai adaugă acesta.

Aplicația aduce în fiecare an companiei-mamă venituri de peste 4 milioane de euro. După opt ani de existență, soluția este în plină dezvoltare și încearcă să rezolve problemele care țin de urmărirea obiectivelor aflate în tunele sau închise în camioane. Dar, poate mai mult decât orice, încearcă să eficientizeze și să educe managerii firmelor, respectiv șoferii.

„Trebuie să ai încredere în oameni, dar încrederea fără control nu are niciun rezultat. Oamenii, dacă se simt controlați, devin mai responsabili. Știu firme de distribuție care au descoperit că șoferii lor fac curse ilegale în parcări cu mașini de trei tone. Șoferii sunt o specie aparte și trebuie puțin controlați”, crede, Voicu Oprean, CEO-ul AROBS.

Cu Track GPS,   foile de parcurs se generează automat,   sunt mult mai precise și oferă mai multe date

Cu TrackGPS, foile de parcurs se generează automat, sunt mult mai precise și oferă mai multe date

 


Publicitate

Postaţi un comentariu