Studiu IRES: Cât de des participă românii la evenimente culturale și ce evenimente preferă

În ultimii ani, România a intrat pe harta europeană a evenimentelor culturale prin festivaluri de teatru, de muzică, de carte. IRES a evaluat, în acest context, percepțiile și comportamentul de consum cu privire la evenimentele culturale în rândul persoanelor cu vârste între 16 și 50 de ani, din mediul urban.

Potrivit studiului, dintre persoanele cu vârste între 16 și 50 de ani intervievate, cea mai mare parte, 83%, declară că obișnuiește să participe la activități culturale în orașul în care locuiesc sau în alte localități din România sau străinătate, cu frecvență variabilă. 57% din totalul persoanelor intervievate spun că participă la evenimente culturale de orice tip în orașul în care trăiesc o dată sau de câteva ori pe an, în timp ce 15% fac acest lucru o dată sau de câteva ori pe lună. 9% dintre participanți desfășoară astfel de activități o dată la câțiva ani, iar 2% cu o frecvență ridicată: o dată sau de câteva ori pe săptămână. Când vine vorba despre activități culturale care au loc în alte localități din țară, respectiv în străinătate, proporția respondenților care participă scade la 45%.

Lipsa timpului este cel mai des invocat motiv de către intervievații care nu participă deloc la activități culturale (58%); acesta este urmat de lipsa banilor (16%) și de lipsa interesului pentru această modalitate de a petrece timpul (15%). 7 din 10 intervievați care participă la activități culturale spun că le-ar plăcea să facă acest lucru mai des, în timp ce doar 3 din 10 sunt satisfăcuți de frecvența cu care fac acest lucru; principalii factori care îi împiedică pe cei dintâi să crească frecvența participării sunt lipsa timpului (60%), faptul că nu se organizează mai multe activități care să îi atragă (19%), respectiv lipsa resurselor financiare (12%).

Bugetul alocat timpului liber

Bugetul anual pe care respondenții îl alocă participării la concerte sau festivaluri muzicale este, pentru cei mai mulți, sub 1000 de lei, iar pentru un sfert acesta nu există. 11% alocă unor astfel de activități 100 de lei sau mai puțin, 19% între 101 și 300 de lei, 13% între 501 și 1000 de lei, iar 12% peste 1000 de lei.

Pe de altă parte, un sfert dintre participanți nu alocă un buget anual pentru achiziționarea de gadgeturi sau aparatură electronică. 38% însă investesc mai mult de 1000 de lei anual în acest sens, în timp ce 16% dintre ei cheltuie 500 de lei sau mai puțin, iar 15% între 501 și 1000 de lei. 15% dintre intervievați spun că nu alocă bani pentru călătorii sau excursii într-un an obișnuit. 39% dintre participanți cheltuie sub 300 de lei pe an în acest scop, în timp ce 23% cheltuie între 501 și 1000 de lei pentru a călători. 2 din 10 respondenți au un buget anual mai mare de 1000 de lei pentru călătorii.

Preferințe și criterii în alegerea evenimentelor

sondaj ires 2

Cele mai populare evenimente în rândul participanților la studiu sunt sărbătorile locale și târgurile sau expozițiile de produse cu vânzare, la care participă aproximativ 8 din 10 dintre aceștia. Acestea sunt urmate de evenimente muzicale de orice tip, la care participă 67%, festivaluri muzicale, la care participă 57% și competiții sportive, la care participă 54%. La parade sau caravane spun că participă 45%, iar la diverse tipuri de festivaluri non-muzicale participă între un sfert și o treime dintre respondenți.

Principalele trei criterii de care țin cont intervievații atunci când aleg să participe la un eveniment muzical în localitate sunt: artistul sau artiștii care vor cânta – 90%, cine mai participă din grupul de prieteni – 55%, respectiv prețul biletelor sau cheltuielile în ansamblu – 44%. Tipul locației în care se desfășoară evenimentul este, de asemenea, relevant pentru 4 din 10 participanți, iar distanța față de domiciliu pentru 3 din 10.

Festivalul de muzică care se bucură de cea mai mare notorietate spontană în rândul intervievaților este Untold Festival (25%), acesta fiind urmat de Festivalul Național de Muzică Ușoară de la Mamaia (6%), de Summer Well Festival (5%), de Festivalul George Enescu (3%) și de Electric Castle (3%).

Studiul a fost realizat în luna iulie pe un eșantion de 800 de persoane.

Mai multe detalii sunt disponibile în raportul de cercetare.


Publicitate

Postaţi un comentariu