Speranțe pentru autostradă continuă între Nădășel și Aiud, până la sfârșitul anului

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu a vizitat autostrăzile Gilău-Nădăşel și Turda-Sebeș / Foto: Maria Man

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a vizitat joi, 25 februarie, șantierele de pe Autostrada A10, Sebeș –Turda, Loturile 1, 2, 3 și 4, dar și porțiunea Gilău-Nădășel din Autostrada Transilvania. Potrivit termenelor avansate cu ocazia acestei vizite, la finele anului ar urma să fie gata atât loturile 3 și 4 din A10, cât și porțiunea Gilău-Nădășel din A3. Loturile din A10 care se speră că vor fi gata până la finalul anului se întind de la Aiud la nodul de autostradă de lângă Turda, unde A10 face joncțiunea cu A3 (supranumită Autostrada Transilvania). De la Turda,  A3 continuă spre nord, până la Gilău. Dacă și porțiunea Gilău-Nădășel va fi gata la finele anului curent,  înseamnă că în acel moment se va putea circula pe autostradă între Nădășel și Aiud, o distanță de 80 de kilometri.

„Suntem într-o vizită de lucru, suntem înaintea începerii unui nou sezon de construcții. Am avut în ultimul timp de lucru pe proceduri. În perioada aceasta în care nu s-a putut lucra prea mult din cauza vremii am procedat la identificarea tuturor proiectelor, unele dintre ele blocate. Am făcut o listă, s-a făcut o listă și cu potențiale soluții, iar ele s-au materializat acum într-o orgonanță de urgență care va fi cât mai curând promovată pe masa Guvernului spre aprobare. Sperăm să rezolvăm prin această ordonanță foarte multe dintre problemele noastre din teritoriu pe care colegii noștri, partenerii noștri, constructorii și consultanții ni le-au semnalat ca fiind principalele motive pentru întârzierile de la șase luni la doi ani pentru construcția de autostrăzi, căi ferate și alte obiective mari de infrastructură. Practic de asta suntem acum aici ca să luăm pulsul în teren și să vedem cum putem să ajustăm această ordonanță care dacă va fi aprobată în această formă, va ușura foarte mult procesele de infrastructură”, a declarat Dan Costescu.

Procedurile vor fi simplificate de urgență

Conform acestuia, ordonanța se bazează pe lucrurile întânite pe teren și va încerca să urgenteze obținerea autorizațiilor de construire. „Pentru această autorizație sunt necesare o mulțime de avize.  Scoaterea din circuitul agricol dura câteva luni. Cu noua procedură nu va mai dura nici măcar o zi pentru că terenul odată achiziționat va fi trecut în cartea funciară direct cu destinația pentru care a fost cumpărat, adică investiție, în cazul nostru. La fel, obținerea de avize pentru gaze și electricitate nu vor mai dura câteva luni, ci se va da un aviz de principiu, în 15 zile. Pentru scoaterea din circuitul forestier vom avea, de asemenea, un termen scurt de 15 zile, urmând ca pentru toate aceste avize, avizul definitiv să se obțină pe calea normală și la termenele normale, dar fără a ne opri pe noi să obținem autorizația de construire și să începem lucrul pe șantier. Va fi obligația constructorului să pună la dispoziție avizele finale până la data predării șantierului în formă finalizată, adică data recepției”, a explicat ministrul.

Stadiul lucrărilor și termenele de finalizare

Acesta s-a arătat încântat de ceea ce a găsit pe Autostrada Sebeș-Turda, precizând că două loturi vor fi finalizate în acest an. „Nu s-au putut începe lucrările deocamdată la terasamente datorită umidității, ar fi o greșeală să începem acum pentru că vom constata imediat instabilități ale lucrărilor. În schimb, efectivele sunt mobilizate pentru lucrările de structură, pentru viaducte, pentru poduri. Termenul de finalizare este unul dintre motivele pentru care am venit aici, ne propunem să finalizăm tronsonul numărul 4 în acest an. Am primit asigurări din partea constructorului că acest lucru se va întâmpla. Pentru celelalte trei tronsoane urmează să facem și acolo o analiză, le avem deja schițate. Tronsonul 3 are șanse să fie gata tot până la finalul anului, din sursele noastre, urmează să verificăm pe teren”, a spus Costescu.

Acesta este mai puțin optimist în privința tronsoanelor 1 și 2 din cauza lipsei avizelor, dar speră ca ordonanța de urgență să simplifice lucrurile și în aceste cazuri.

Lotul patru al Autostrăzii Sebeș-Turda,   viaductul de pe dealul Sulării/ Foto: Maria Man

Lotul 4 al Autostrăzii Sebeș-Turda, viaductul de pe dealul Sulării/ Foto: Maria Man

„Asfaltările le vom începe în a doua jumătate a lunii mai și se vor termina în luna octombrie. Ca execuție, suntem undeva la 43% din contract finalizat și așteptăm să fie vreme bună să începem să lucrăm”, a spus Laurențiu Virginaș, directorul de proiect.

Nu va fi reziliat contractul pentru Nădășel-Gilău

Ministrul a oferit lămuriri și cu privire la autostrada Nădășel-Gilău, care ar urma să fie gata până la sfârșitul acestui an. Constructorul a afirmat recent că contractul ce prevede acest tronson va fi reziliat, pe motiv că unele lucrări au fost plătite cu întârziere.

„Am fost personal acolo, inclusiv pe acel petec de pădure care ne face în acest moment probleme. A fost o negociere mai dură ca de obicei, dar asta este, este vorba de banii statului, se întâmplă tot felul de  lucruri de genul acesta. Eu sunt sigur că vom găsi o cale să terminăm această autostradă într-un mod rezonabil și în primul rând, în avantaj pentru stat. Nici pe departe nu vom rezilia contractul. Avem doar o negociere mai dură. Nu sunt probleme de nerespectarea proiectului. Acolo este un tronson de deal spre munte, sunt alunecări foarte dese, se caută soluții pentru fiecare caz specific. Este un tronson greu și pentru proiectatnt și pentru constructor, dar nu acestea erau cauzele pentru care s-a vorbbit de reziliere. S-a vorbit de reziliere din cauza negocierilor făcute de consultanți. Au fost avute în vedere aspecte de organizare și comerciale. Nu poate fi vorba de reziliere din ce am vorbit cu oamenii la fața locului. Am speranța că luni, la ora 5:30 pe acel șantier se va lucra”, a spus ministrul.

Referitor la întârzierea plăților, acesta a spus că este firesc să existe anumite etape ce trebuie parcurse pentru ca rezultatul să fie unul corect: „Sunt presiuni din partea companiei care lucrează pe acel tronson, nu este vorba de a rămâne în urmă (n.r. cu banii) pentru că în anii trecuți, mai ales în ultimul an care a fost an de încheiere pentru exercițiul financiar, companiile aveau banii și nu reușeau să îi cheltuie. Aceste întârzieri vin din aceste negocieri care erau arbitrate în prima fază de consultant și era normal ca prima dată să se verifice tot pentru că nu e construcția unui tronson la fel de simplă ca cea a unei case sau a unei grădinițe. Calculele pe care un consultant le are de făcut sunt foarte complexe și atunci nimeni nu se grăbește când este vorba de bani europeni și de banii statului. Aceste întârzieri sunt etape de timp pe care trebuie să le parcurgem pentru a fi siguri că rezultatul este corect și legal”, a precizat ministrul.

Întrebat de fisurile care au apărut la viaductul de la Gilău, acesta a precizat că acest caz este analizat. „Trebuie să știm de la început că nu toate fisurile care apar sunt de natura demolării. Sunt și fisuri care apar și se rezolvă în termenul de garanție, fisuri care nu implică probleme structurale mari. Sunt și fisuri, într-adevăr cum a fost la Orăștie-Sibiu, din cauza unor deficiențe grave de execuție. Acele fisuri sunt în analiză, așteptăm rezultatele”, a precizat acesta.


Publicitate

Postaţi un comentariu