Școala din Grădină, curs pentru părinți și profesori. Cum amenajăm o grădină în scop pedagogic?

Amenajarea grădinii de la Școala Elf din Cluj-Napoca

Grădinile educaționale sunt instrumente unice în procesele de învățare și dezvoltare, iar dacă avem un mic teren în curtea școlii sau un spațiu în sala de clasă, îl putem transforma într-un inedit mod de învățare pentru copii, construind o grădină de legume. Mai mult decât atât, cu sfaturile primite de inițiatorulproiectului „Educaţie pentru sustenabilitate: Grădina ca o resursă pedagogică pentru o dezvoltare durabilă”, Asociaţia Română de Permacultură, orice părinte sau profesor va putea utiliza propria grădină pentru a-i învăța pe cei mici, dar și pe cei mari diverse lucruri legate de creșterea plantelor și crea cu ajutorul acestora o punte către noțiuni importante din materiile de studiu ce se predau în școală.

Poate o grădină să furnizeze și altceva în afară de fructe și legume? Bineînțeles! Cu ajutorul ei se pot dezvolta o multitudine de aptitudini și valori, dar mai ales grija faţă de mediu, prin înţelegerea, respectarea și conştientizarea importanței naturii în viețile noastre, ale tuturor. O grădină poate să fie un adevărat magnet pentru fluturi sau poate să se dezvolte în câteva ghivece dintr-o sală de clasă.  O grădină poate deveni un adevărat aliat al profesorilor care predau științele naturii, dar nu numai și cel mai bun prieten al copiilor.

Învățământul actual aplică prea puține modalități de învățare nonformală prin activități practice în aer liber în domeniul protecției mediului și a dezvoltării durabile. Din experiența Asociației Române de Permacultură acumulată în ultimii ani se observă o mare dorință la nivel național de a introduce practicile de grădinărit în școli. Astfel, a început călătoria membrilor asociației prin țară, în căutarea celor care doresc să considere grădina un spațiu de învățare.

Proiectul se desfășoară în cinci orașe din România: Cluj, București, Timișoara, Sibiu, Iași. În cadrul acestuia, membrii asociației susțin cursuri de formare a adulților, ateliere de grădinărit pentru copii și tineri. Scopul principal al proiectului este introducerea grădinăritului în școli și centre pentru copii ca unealtă pedagogică. Proiectele pilot din cadrul proiectului au fost implementate în Școala Elf din Cluj-Napoca, Centrul Oblio din Cluj-Napoca, SOS Satele Copiilor din București, SOS Satele Copiilor din Cisnădie și Liceul Waldorf din Timișoara. Membrii asociației nu încercă să introducă o altă materie în școli, dar au convingerea că existența unei grădini în curtea școlii nu poate fi decât în folosul copiilor, care vor învăța mult mai ușor științele naturii, biologie, ecologie, dar și alte științe exacte, precum fizica sau matematica.

Planul de amenajare al grădinii din cadrul Centrului Oblio din Cluj-Napoca

Planul de amenajare al grădinii din cadrul Centrului Oblio din Cluj-Napoca

Pe lângă cursurile de formare a adulților, în cadrul proiectului va fi realizat un site, scoaladingradina.ro (momentan este în lucru), unde părinții și profesorii vor găsi toate informațiile de care au nevoie pentru implementarea unei grădini cu ajutor din partea celor mici. Pe site vor fi prezentate trei variante, în funcție de spațiul de care beneficiem: grădina pentru sala de clasă, grădina medie și grădina complexă. Aici vom afla ce plante putem planta, de ce anume au nevoie acestea, dar și ce activități putem face cu copiii în grădină. Vor fi redactate de asemenea, două manuale, unul adresat adulților pentru copiii din ciclul primar și gimnazial și unul cu activități pentru preșcolari și nouă ghiduri practice.Toate aceste informații vor fi uploadate pe site-ul mai sus menționat.

Părinții și profesorii vor putea urca pe site fotografii cu propriile grădini, dar și activitățile pe care le-au întreprins cu copiii.

Ce s-a întâmplat până acum în cadrul proiectului?

În cadrul proiectului au fost realizate de la zero cinci grădini și nu mai puțin de 55 de activități pentru preșcolari.

„Alături de profesori, elevi, părinți și voluntari pe parcusul a doi ani, am planificat și susținut grădiniile educaționale în școli ca unealtă pedagogică. Am observat în tot acest timp, beneficiile unor astfel de proiecte, adevărate surse de insiprație pentru profesori în abordarea diferitelor teme legate de științele naturii, biologie, ecologie etc. Mai mulți profesori au dorit să realizeze grădini în propriile școli. Pentru copii e o bucuriesă lucreze în grădină și să observe ciclicitatea naturii. Copiii sunt plini de surprize. Ne întreabă tot felul de lucruri surprinzătoare la fața locului, ajung să ne uimească mereu”, a spus managerul de proiect, Cătălina Baci.

Cătălina Baci

Cătălina Baci

În cadrul Școlii Elf din Cluj-Napoca, grădina implementată în cadrul proiectului are o suprafață de 30 mp. Grădina cuprinde șase straturi de legume și verdețuri, zonă de flori, mini-livadă. Pe viitor se dorește dezvoltarea și extinderea grădinii de legume, integrarea spațiului de joacă din curtea școlii în noul design, precum și a mai multor elemente: hotel de insecte sau grădină de fluturi și poteci tematice.Grădina a fost planificată și începută în primăvara anului 2013 din dorința și viziunea unui singur cadru didactic susținut de direcțiunea școlii. Pe parcursul timpului, inițiativei s-au alăturat și alți profesori împreună cu clasele lor și își va continua intenția prin dezvoltarea acesteia și transformarea curții școlii într-un spațiu plăcut de învățare și recreere.

Grădina Centrului Oblio a fost realizată prin Programul de artă creativă HOPE și susținută prin ateliere de grădinărit și planificare de Școala din Grădină. Grădina cuprinde patru straturi de legume și verdețuri, ghivece cu plante aromatice, zonă de compost, pomi și arbusti fructiferi și o zonă adiacentă cu foișor unde copii petrec o parte a atelierelor de grădinărit.Pe viitor se dorește crearea unor zone de grădină verticală, precum și semănarea straturilor prin alternarea, asocierea și rotația culturilor.Aici copiii se pot implica practic în activitățile grădinii, beneficiând în același timp de legume și verdețuri proaspete pentru bucătăria centrului. Grădina are o suprafață de 25 mp.

Grădina Liceului Waldorf din Timișoara are 200-250 mp. Aceasta cuprinde zona straturilor de legume, solar, pepinieră, zonă de compost, livadă, spirală de ierburi aromatice, zonă de plante aromatice, zonă cu plante alpine, magazine pentru unelte. Pe viitorse dorește implicarea a cât mai mulț elevi și realizarea unui Cerc de Grădinărit, vânzarea către părinți și prieteni a unei părți din recoltă pentru auto-finanțarea grădinii și extinderea grădinii cu noi zone: cereale, medicinale, grădină de fluturi etc.Grădina a luat naștere din dorința unei profesoare de a transforma un spațiu din curtea școlii, într-unul în care elevii pot învăța să grădinărească și să aprecieze prin acest lucru hrana sănătoasă și frumusețea plantelor.

Grădina SOS Satele Copiilor din București are o suprafață de 300 mp. Aceasta cuprinde straturi de legume și verdețuri, spirală de ierburi aromatice, livadă de pomi și arbuști fructiferi. Pe viitor se dorește construirea unui foișor, extinderea livezii cu arbuști fructiferi, plantarea de viță de vie, compostor. Grădina a fost planificată și începută în primăvara anului 2013 împreună cu asociația ASOP și grupul de inițiativă locală și își continuă activitatea prin implicarea copiilor și al personalului SOS Satele Copiilor.

Dacă în străinătate, grădinile sunt folosite constant ca o resursă pedagogică, iar copiii au în orar o zi pe care trebuie să o petreacă afară, în România lucrurile de abia acum încep să se miște în aceasă direcție. În centrul orașului Oslo, de exemplu, există din 1901 patru hectare ce au fost oferite școlilor pentru grădinărit.

Proiectul „Educaţie pentru sustenabilitate: Grădina ca o resursă pedagogică pentru o dezvoltare durabilă” este finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.

Următorul curs pentru profesori și părinți va avea loc pe 10 martie la Turnul Croitorilor în intervalul  orar 16:00- 18:00. Intrarea este gratuită. Mai multe detalii aici.


Publicitate

Postaţi un comentariu