Revoluție în infrastructura urbană a Clujului în 2019. Ce planuri are Primăria Cluj-Napoca?

Foto: Dan Bodea

Circulăm greu și prost, pe străzi înguste și fără locuri de parcare. Primăria Cluj-Napoca dorește, în 2019, transformări radicale în această privință, fie că vorbim de lărgirea unor artere importante ale orașului, de continuarea proiectului referitor la benzile de circulație dedicate exclusiv transportului în comun, sau de construirea a încă câtorva parkinguri pe teritoriul municipiului.

Benzi dedicate, garaje demolate și piste pentru bicicliști

În ce privește mult dorita decongestionare a traficului din oraș, primăria va continua și în acest an proiectul pentru benzile dedicate transportului în comun.

În primul rând, avem o restanță legată de cartierul Mănăștur. Pentru a realiza benzile dedicate pentru transportul în comun până în Mănăștur, e nevoie să lărgim Calea Mănăștur la 5 benzi și trebuie să facem străpungerea de pe strada Mărginașă spre strada Uzinei Electrice. Suntem în faza de elaborare a PUZ-ului. Pînâ în data de 6 februarie, proiectanții trebuie să ne prezinte o nouă variantă pe care să o luăm în discuție, după care să o putem discuta și în comisii, și, mai important, să fie votată. Abia după ce vom face această investiție ce presupune exproprieri și lărgiri de carosabil putem să discutăm despre extinderea benzilor dedicate până în Mănăștur. Și asta pentru că, în acest moment, dacă cineva vrea să ajungă din cartierul Zorilor în Grigorescu, are doar două variante astăzi: prin piața Lucian Blaga, una din cele mai aglomerate zone ale orașului, sau pe Frunzișului, pe varianta Zorilor-Mănăștur, înconjurând tot cartierul ca să ajungă, de exemplu, la Sala Polivalentă. Ori, această străpungere va asigura o mai bună fluență a traficului între cele două cartiere, o mai bună ieșire înspre Zalău etc.”, spune Dan Tarcea.

Un al doilea proiect se referă la Bulevardul Titulescu, acolo unde carosabilul va fi degajat de autoturismele parcate

În cartierul Gheorghieni am gândit, și suntem gata să implementăm, o rețea de sensuri unice. Același lucru îl avem pregătit și în cartierul Andrei Mureșanu, și vom crea și aici locuri de parcare suplimentare. Procesul este unul mai complex, vom începe mai întâi pe sensul de mers înspre mall, iar ulterior vom extinde acest lucru și pe sensul opus de circulație.

De asemenea, în zona Bulevardului Titulescu, avem un PUZ de regenerare urbană, care se desfășoară pe o suprafață de 32 de hectare. Este pregătit deja, și a și fost deja discutat în Comisia operativă de urbanism. Acest PUZ prevede și construirea a 7 parkinguri, într-o primă etapă unul pe strada Liviu Rebreanu, urmând ca în funcție de bugetele pe care le vom avea în anii următori să putem faza și celelalte 6 parkinguri, pentru că am identificat terenurile libere de sarcini. Și tot în zona Bulevardului Titulescu, avem în evaluare câteva platforme cu garaje pentru a vedea situația juridică a acestora, astfel încât să le putem demola și să facem parcări acolo.

Un al treilea proiect pe care-l avem în discuție, dar care nu cred că va fi implementat în 2019, dar va fi început anul acesta, va fi modernizarea străzii Observatorului. Am reușit astăzi să eliberăm această arteră de mașini și pe care se circulă foarte bine. Ne dorim, practic, să implementăm aici și pistele pentru biciclete pentru că avem și porțiuni în care strada are și lățimi de 22 de metri. În alte locuri, e de doar 14 m, trebuie deci să avem o viziune unitară pentru a implementa și pistele de biciclete. O dată ce vom crea o posibilitate de mobilitate mai mare, toată activitatea economică ce se desfășoară astăzi pe strada Observatorului va crește, după cum dorim să mărim și spațiile pietonale din zonă.”, potrivit viceprimarului Clujului.

parcare centru 4 parcare centru 3 parcare centru
<
>

Parcometre pregătite pentru moneda euro

După cum se cunoaște, primăria a dublat practic tarifele parcărilor din zona centrală, pentru a descuraja de exemplu pe cei care obișnuiau să țină ocupat un loc de parcare în timp ce pierdeau ore bune pe terasele orașului.

Efectul majorărilor de tarife din zona centrală se observă deja, pentru că astăzi nu cred că există vreun clujean care să nu găsească locuri de parcare la parkingul de la primărie, la cel din piața Mihai Viteazu, sau pe Bulevardul Eroilor. În acest moment, în municipiul Cluj-Napoca în zona I, unde au fost majorate tarifele, avem 1.425 de locuri de parcare. Astfel, am reușit să descurajăm folosirea mașinii în zona centrală. Tot în acest scop, am eliminat și abonamentele din zona I, le-am lăsat doar pe cele pentru riverani, cu un preț de 25 de lei pe lună.”, spune Dan Tarcea.

Noutăți sunt și în ceea ce privesc parcările din centrul Clujului.

În privința parcometrelor, avem un contract cadru făcut pentru 100 de asemenea instalații noi în zona I. Am reușit să amplasăm în această etapă 40 dintre ele, alte 40 vor fi montate în următoarele trei luni, iar celelalte 20 într-o etapă ulterioară. Am decis să nu optăm pentru plata cu bancnote, ci doar cu cardul și cu monede. Au fost, sigur, întrebări de ce am lăsat monedele ca modalitate de plată. Este simplu, pentru că în momentul când vom trece la moneda euro, să nu mai fim nevoiți să schimbăm aceste parcometre. Ele sunt de ultimă generație, cu încărcare solară și le vom putea folosi cel puțin zece ani de acum încolo. Acestea mai au o funcțiune pe care încă nu am dezvoltat-o, dar o vom face pe viitor, și anume ca prin intermediul lor să se poată plăti și amenzile pentru parcare ilegală sau alt tip de amenzi către municipalitate sau chiar să poți cumpăra de aici un bilet de autobuz. Asta, repet, o vom face într-o etapă ulterioară, lucrăm deja la această componentă.

Vrem să schimbăm și modalitățile de plată și la parkingul Moților, Piața Unirii și Piața Mihai Viteazu, prin instalarea unor case de plată mult mai moderne, la care să existe și posibilitatea de plată cu cardul contactless, și de asemenea să montăm niște camere video care să recunoască numărul de la mașină, să-ți deschidă bariera, și, prin intermediul unei aplicații, în momentul în care ai ieșit din parcare să-ți fie luați banii direct de pe card, fără să mai fie nevoie să mergi la casa de plată. Vom reduce astfel și timpii de așteptare și vom elimina cozile formate pentru plata parcării.”, afirmă viceprimarul Tarcea.

Aplicație online pentru plata parcărilor

Începând cu data de 6 februarie, primăria a dat în folosință o nouă procedură pentru plata parcărilor, disponibilă în acest moment pe e-primariaclujnapoca.ro/parcari.

De noua aplicație vor beneficia circa 2.300 de oameni care îşi fac abonamente pentru zona II a orașului, care, astfel, nu vor mai trebui să stea la ghişee pentru plata acestora.

În prezent, în zona II există 3.247 de locuri de parcare pe 49 de străzi, iar un abonament pentru persoană fizică este de 100 de lei, şi de 140 de lei pentru persoană juridică. Aplicația va putea inclusiv să transmită un e-mail, în care să i se reamintească persoanei respective îi expiră abonamentul şi că acesta trebuie reînnoit.

Park and Ride” în Someșeni

Un proiect important pentru realizarea unui trafic decent la Cluj îl reprezintă fără îndoială și conceptul de ”park and ride” ce se dorește a fi implementat în cartierul Someșeni.

Într-un oraș adesea sufocat de numărul uriaș de mașini, conceptul ”park and ride” pare soluția ideală pentru un trafic din care să dispară nervii și ambuteiajele, pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon și, implicit îmbunătățirea calității aerului.

Conceptul Park & Ride este des întâlnit în marile orașe europene, asemenea parcări fiind amplasate de regulă la intrările în aglomerările urbane în apropierea centurilor de ocolire sau a autostrăzilor, dar uneori și în interiorul acestora. Concret, cei care locuiesc în zona metropolitană a Clujului, navetiștii și turiștii vor avea la dispoziție un loc în care să-și lase mașina, urmând a folosi, pentru a ajunge în oraș, mijloacele de transport în comun, dar și metodele alternative de transport, precum bicicleta sau, mai nou, trotineta electrică.

Consilierii județeni au votat în vara anului trecut un proiect de hotărâre care vizează încheierea unui protocol de colaborare, pe o perioadă de 49 de ani, între Consiliul Județean Cluj și Primăria municipiului Cluj-Napoca, pentru realizării unor facilități de tip „park and ride”.

Potrivit protocolului, primăriei îi revine sarcina amenajării de stații pentru mijloacele de transport în comun și bike sharing, respectiv realizarea accesului auto și pietonal cu dotările și infrastructura aferentă. La rândul său, Consiliul Județean se obligă să realizeze restul obiectivelor, respectiv realizarea, administrarea și întreținerea parcăriilor, cu mențiunea că aceste facilități vor funcționa contra cost, taxele urmând a fi stabilite și încasate de către forul județean.

De asemenea, Consiliul Județean va suporta toate cheltuielile legate de proiect, respectiv asigurarea fondurilor necesare executării lucrărilor aflate în sarcina sa. Mai mult, forul județean va asigura elaborarea și obținerea documentațiilor de urbanism, precum și personalul de specialitate necesar pentru constituirea comisiei mixte de realizare a proiectului.

Potrivit reprezentanților Consiliului Județean, locul unde va fi amplasată prima parcare pentru cei care vor dori să lase deoparte mașina și să-și continue drumul până în oraș cu troleibusul sau cu bicicleta. Se află pe un teren de circa 3 hectare în Someșeni, unde vor fi amenajate între 700 și 1.000 de locuri de parcare. În prima fază, aici va fi amenajată doar jumătate din această suprafață, restul urmând a fi finalizat în funcție de gradul de interes al șoferilor. Aceștia vor avea acces la transportul în comun în imediata vecinătate a parcării, vor avea la dispoziție standuri pentru închirierea de biciclete sau trotinete electrice, dar și stații de reîncărcare pentru mașinile electrice. Cei care vor alege transportul în comun vor putea călători gratuit pe mijloacele de transport în comun în ziua respectivă pe baza tichetului de parcare, după cum cei care vor alege să se deplaseze pe două roți vor beneficia de avantajele sistemului de bike sharing. De asemenea, taxa pentru parcare va fi una modică, care să justifice folosirea transportului alternativ.

Postaţi un comentariu