Raportul final al CIAS în cazul incidentului aviatic din ianuarie de pe Aeroportul Cluj: probleme de comunicare între piloți, erori de pilotaj și deficiențe în procesul de deszăpezire a pistei

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a dat marți publicității raportul final în cazul incidentului aviatic din 7 ianuarie 2016, de pe Aeroportul Internațional Cluj unde, o aeronavă Boeing 737 a companiei low-cost Blue Air a aterizat la aproape 10 metri în afara căii de rulare în condiții meteo de ninsoare, fără însă a fi înregistrare victime sau pagube materiale. Astfel, potrivit raportului, incidentul a fost favorizat de o serie de erori de pilotaj, condițiile meteo din ziua respectivă dar și de neadaptarea procedurilor aplicate atât de piloți, cât și de către personalul aeroportului la aceste condiții.

Potrivit raportului final al CIAS, incidentul din data de 7 ianuarie 2016, de pe Aeroportul Internațional Cluj, în care a fost implicată o aeronavă a companiei Blue Air care avea la bord 116 pasageri și se deplasa pe ruta Otopeni-Cluj-Barcelona, a fost favorizat de mai multe erori de pilotaj, condițiile meteo nefavorabile dar și de procedurile de dezăpezire aplicate de către personalul Aeroportului în raport cu situația respectivă.

Astfel, în ceea ce-i privește pe piloții aeronavei Blue Air, raportul final al CIAS arată că „niciunul dintre piloți nu aterizase iarna pe noua pistă, astfel încât să fie familiarizați cu particularitățile acestei piste pe înveliș de iarnă”. De asemenea, aceștia au avut și probleme de comunicare și raportare la condițiile meteo cu care urmau să se confrunte la aterizare.

În raport este subliniat faptul că  viteza a fost mai mare decât cea recomandată (259 km/h față de 239 de km/h, cât este recomandat), nu s-a menținut o presiune constantă pe frâne iar redresarea care a precedat momentul aterizării a fost făcută mai devreme decât recomandă producătorul aeronavei. În plus, se mai arată în raport, „surplusul de combustibil luat față de necesarul pentru misiune a permis doar cinci minute de zbor în zona de așteptare”, fapt care a făcut ca echipele de deszăpezire a pistei să întrerupă mai repede procedura de evacuare a zăpezii de pe calea de rulare.

Conform specialiștilor CIAS, incidentul a fost favorizat și o altă eroare de pilotaj, eroare comisă în timpul pregătirii procesului de aterizare.

„Cauzele producerii incidentului grav constă în efectuarea unui zbor în filare prelungit, urmat de luarea contactului cu pista la o distanță de aproximativ 2300 ft (aproximativ 700 de metri) măsurat de la pragul pistei de 25”, se arată în raport.

Raportul CIAS arată că producerea incidentului a fost influențată și de „pista acoperită, în proporție de 51-100%, cu zăpadă umedă, posibil cu o grosime de aproximativ 1 cm”. Chiar dacă în acea dimineață, pe pista Aeroportului Internațional Cluj, echipajele de deszăpezire au respectat procedurile, în privința adaptării la condițiile meteo, erori au comis atât piloții cât și personalul de la sol.

„În opinia comisiei nu a fost luat în calcul că între momentul estimării frânării și ora de aterizare vor mai trece încă 10 minute, timp în care zăpada depusă va modifica evaluarea frânării posibile către 92 (frânare medie spre slabă)” […] echipajul ar fi trebuit să refacă calculul distanței necesare pentru aterizare”, se arată în comunicat.

La sol au existat de asemenea probleme de comunicare între turnul de control și echipele care deszăpezeau calea de rulare.

„Comisia consider că ar fi fost posibil ca mijloacele de deszăpezire să fie menținute mai mult timp pe pistă dacă ar fi existat o coordonare mai bună între cei doi controlori de trafi și Șeful de tură operational al aeroportului […] În opinia comisiei de investigație, ținând cont de condițiile meteorologice și de faptul că acesta nu putea observa vizual pista, controlorul de trafic a stabilit o marjă de siguranță care nu a avut în vedere ce efect va avea acel interval mare de timp dintre ieșirea mijloacelor și aterizarea aeronavei”, se arată în raport.

Raportul final al CIAS vine și cu recomandări, atât pentru compania Blue Air, cât și pentru administrația Aeroportului Internațional Cluj.

„Se recomandă operatorului Blue Air să revizuiască criteriile prin care stabilește componența unui echipaj când urmează să efectueze un zbor charter pe un aeroport de destinație nou sau rar utilizat […] Se recomandă Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj să reverifice modul de funcționare și utilizare a sistemului de comunicație sol-sol, astfel încât să se asigure prioritate în convorbiri a ATC Cluj TWR […]Se recomandă ROMATSA și  Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj să stabilească o procedură comună prin care să optimizeze intervalul de timp dintre momentul eliberării pistei de către mijloacele de deszăpezire și momentul aterizării unei aeronave, fără ca siguranța zborului să fie afectată”, se arată în comunicat.

În data de 7 ianuarie 2016, o cursă charter a companiei aeriene low-cost Blue Air care zbura pe ruta Otopeni-Cluj-Barcelona și care avea la bord 116 pasageri a ratat aterizarea pe pista Aeroportului Internațional Cluj, depășind lungimea pistei și oprindu-se la aproximativ 10 metri de capătul acesteia în condițiile în care în ziua respectivă ningea puternic. Nicio persoană nu a fost rănită și nu s-au înregistrat pagube materiale. În cauză este în continuare în derulare și o anchetă a Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj.

 

 

 

 

Distribuie:

Postaţi un comentariu