Puterea exemplului

Unul dintre cei mai cunoscuți producători de utilaje agricole și forestiere din România,
compania IRUM din Reghin, județul Mureș, a lansat luna aceasta primul tractor agricol 100% românesc. Evenimentul este cu atât mai semnificativ cu cât vine la 15 ani după ce producția de tractoare agricole românești a încetat. Noul tractor a fost conceput în întregime de echipa de ingineri a Centrului de Cercetare și Dezvoltare înființat de IRUM, chiar în incinta fabricii, iar producția a fost realizată pe platfoma industrială din Reghin.

Produs în România, pentru români
Noul tractor 100% românesc, Tagro, a fost lansat în cadrul Târgului INDAGRA, care s-a derulat în perioada 31 octombrie – 4 noiembrie la Bucureşti. Producţia însă, va demara efectiv anul viitor. Astfel, la Reghin urmează să fie fabricate conform estimărilor, în primul an, 500 de unităţi. Capacitatea de producție va crește însă, în funcţie de cereri, dau asigurări reprezentanții IRUM. ”Am considerat că anul Centenarului este cel mai bun moment să oferim o soluţie integral românească, într-o categorie de piaţă unde, în țară, nu mai avem soluţii de mai bine de 15 ani.

Eu cred cu tărie în viitorul agriculturii românești, însă, pentru a avea ferme rentabile trebuie să oferim producătorilor agricoli soluții, tehnologii și utilaje moderne. Noul nostru tractor agricol, corespunde exigențelor unei agriculturi moderne și va putea concura cu succes pe orice piață europeană. Însă preocuparea noastră este, în primul rând, să dezvoltăm un parteneriat pe termen lung și reciproc avantajos cu fermierii români, pentru că ei sunt cei care au investit și până acum încredere în produsele și serviciile noastre”, povestește Mircea Oltean, director general al companiei IRUM.

Tagro este un tractor spectaculos, cu dotări de ultimă generație, printre altele, aer condiționat și comenzi prin radio. Mircea Oltean mai spune că Tagro este cel mai spectaculos produs al Centrului de Cercetare și Dezvoltare IFOR, deschis în anul 2015, în incinta fabricii din Reghin. ”Împreună cu cei 50 de ingineri din cadrul IFOR am căutat să dezvoltăm un produs eficient destinat în primul rând fermierilor mici și medii.

Ținta principală a fost să creăm un tractor care să aibă un raport calitate preț competitiv care să fie atractiv și la export. De la design la confort, la dimensiuni, ergonomie și siguranță, toate aspectele au fost analizate, adaptate și transpuse în acest produs. Așa s-a născut Tagro, tractorul de care noi suntem mândri”, a adăugat Mircea Oltean.

Antreprenor din tată-n fiu
Apariția tractorului Tagro are în spate o poveste de succes însă, la fel de spectaculoasă este și ascensiunea directorului general al companiei IRUM. Mircea Oltean este originar din Jabeniţa, un sat din vecinătatea Reghinului. În copilărie a lucrat cot la cot alături de tatăl lui. Aveau acasă un mic atelier de tâmplărie în care produceau ferestre și uși. Mai târziu a făcut facultatea la Braşov, iar la absolvire s-a angajat într-o fabrică din Gheorgheni (Harghita).

Pe când începuse să-și facă un rost a fost transferat la fabrica IRUM din Reghin. ”Așa s-au legat lucrurile atunci, parcă a fost un semn. Oricum soția mea voia să ne întoarcem acasă și numai bine că am fost transferat. Așa era înainte de 1989. După facultate primeai repartiție și te prezentai la locul de muncă, nu prea aveai de ales”, spune Mircea Oltean. I-a fost repartizat postul de șef serviciu aprovizionare în cadrul fabricii de tractoare din Reghin.

În paralel a continuat să muncească în atelierul tatălui. ”Repartiția la IRUM a fost o experiență extraordinară pentru mine. Nu prea am fost încântat de postul pe care îl primisem, dar în poziția în care eram, am învățat multe despre comerț. Apoi a venit 1989 și imediat după aceea am zis că e momentul ideal să mă lansez în afaceri. Cumva eram inițiat în acest sens. Atelierul tatălui meu tot o mică afacere era. Tata nu a lucrat în viața lui la stat, nici în comunism, nici după.

După ’89 am profitat de faptul că depozitele erau pline de piese auto și nu numai. Prețurile erau aceleași de dinainte de ’89, așa că am cumpărat în cantități industriale tot ce era căutat pe piață. Tot la începutul anilor ’90 am început să mergem, împreună cu soția, la muncă în Germania, la cules de struguri. Câștigam suficient și în România, dar tot ca pe niște experiențe am tratat și perioadele, scurte de altfel, în care munceam în Germania”, rememorează Mircea Oltean.

În 1993, împreună cu soția, și-a deschis prima firmă, Maviprod. Cum afacerea prospera, în 1998 când s-a decis privatizarea fabricii IRUM, soții Oltean au luat un credit de două milioane de mărci și au cumpărat pachetul majoritar. Imediat au apărut și primele probleme. ”În prima zi când am intrat pe poarta fabricii, de data asta ca patron, mă așteptau oamenii în curte. Erau în grevă.

Pentru că îi cunoșteam bine de pe vremea când fusesem șef la aprovizionare, nu am ezitat să dau afară vreo 50 de oameni. Știam bine că nu voi face treabă cu ei”, își amintește Oltean. A plecat din nou în Germania, apoi în Austria și a văzut cu ochii lui cum se face treaba în fabrici de profil din Vest. A retehnologizat fabrica din Reghin, a redistribuit oamenii pe posturi și a început să producă tractoare forestiere.

Tagro își are rădăcinele în Cluj
Ideea de a dezvolta un tractor agricol 100% românesc a fost a fiului lui Mircea Oltean, Andrei. Absolvent al Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN), Andrei a lansat provocarea, iar tatăl lui și-a investit toată încrederea în noul proiect. ”Cum am spus, noi produceam tractoare forestiere, iar ideea de a produce un tractor agricol cu componente 100% IRUM a fost o idee excelent și l-am încurajat pe Andrei să dezvolte această idee.

Între timp fiul meu a făcut studii şi la Universitatea din Stuttgart și a terminat și un doctorat în cadrul UTCN. Știam că pentru a produce acest tractor agricol trebuia să investim în cercetare și exact asta am făcut. Așa s-a născut centrul de cercetare şi dezvoltare în care, azi, lucrează 50 de ingineri, unii dintre ei foști colegi de facultate cu fiu-meu. Ei au conceput primul tractor agricol românesc”, adaugă Mircea Oltean.

„U” Cluj și IRUM, performează împreună
În vara anului trecut compania IRUM și Fotbal Club Universitatea Cluj au semnat un parteneriat pe o perioadă de trei ani, compania din Reghin devenind astfel principalul sponsor al ”Șepcilor roșii”. ”Ambele branduri împărtășesc aceleași valori: tradiție, experiență, eficiență. Discuții pentru acest parteneriat am avut de mai multă vreme, dar am ezitat la început pentru că noi am mai fost implicați în fotbal și nu a ieșit așa cum ne-am fi dorit.

De ce Cluj? Pentru că este un proiect care inspiră încredere. Oamenii de acolo îmi inspiră încredere și de aceea am decis să sprijinim și noi acest proiect. Universitatea Cluj este o echipă transilvăneană, foarte iubită, cu o expunere și o vizibilitate foarte mare și cu foarte mulți fani. Noi am semnat parteneriatul pe trei ani, dar sper că nu ne vom limita la atât”, a explicat Mircea Oltean ce l-a determinat să investească în proiectul U” Cluj.

Postaţi un comentariu