Primele concluzii ale CIAS în cazul incidentului aviatic din Cluj: „Condițiile meteo, factor favorizant”

Foto: Transilvania Reporter

Condițiile meteo nefavorabile din ziua de 7 ianuarie au favorizat incidentul aviatic în care a fost implicat un avion al companiei aeriene low cost Blue Air, se arată într-un raport al Comisiei de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS). Concluziile vin la o lună după ce o aeronavă cu 116 pasageri la bord a ratat aterizarea pe Aeroportul Internațional Cluj, ieșind aproximativ 10 metri de pe asfaltul pistei.

Fără a prezenta concluzii finale în contextul în care ancheta este încă în desfășurare, raportul CIAS face lumină în mai multe privințe.

În primul rând, potrivit raportului „aeronava a decolat de la Otopeni la ora locală 07:14, având la bord 110 pasageri, 6 membrii ai echipajului şi o cantitate totală de combustibil de 6250 l”. Imediat după incident, David Ciceo, directorul Aeroportului Internațional Cluj, declara că aterizarea a fost grăbită după ce piloții aeronavei ar fi cerut explicit acest lucru, pe motiv că nu ar mai avea suficient combustibil pentru a-și permite să mai zboare.

„Înainte de decolare comandantul a luat decizia ca aeronava să fie alimentată faţă de necesarul pentru acest zbor (care include şi o rezervă suplimentară pentru 30 minute de zbor) cu un surplus de 395 litri, ceea ce înseamnă că avea combustibil pentru a efectua acest zbor de aşteptare şi ulterior, în caz că situaţia impunea, să efectueze zborul de deplasare şi aterizarea conform procedurii pe unul dintre aeroporturile alternative alese pentru acest tronson”, se mai arată în document.

Raportul aduce lumină și în problema condițiile meteo și a impactului pe care acestea l-au avut în producerea incidentului. Astfel, aterizarea aeronavei a avut loc „în condiţii de ninsoare, cu pista contaminată cu zăpadă umedă, vizibilitatea 1000 m, vânt din direcţia 90⁰ cu intensitate de 3 kt (5, 5 km/h), factor de frânare mediu”. Conform primelor concluzii ale investigației CIAS, „se conturează faptul că un factor favorizant care a dus la producerea incidentului au fost condițiile meteorologice din timpul efectuării aterizării”.

După ce în presă au apărut ulterior incidentului mai multe referiri la o problemă pe care o are sistemul de balizaj al pistei, CIAS explică în raport faptul că și piloții Blue Air au întâmpinat dificultăți din acest punct de vedere: „ La înălţimea de 50 ft (15, 2 m), înălţime obligatorie şi care corespunde în general cu poziţia avionului la pragul pistei, echipajul a văzut luminile de balizaj ale axului pistei, dar nu a observat luminile de balizaj ale pragului pistei”.

Ancheta CIAS va continua, iar în paralele are loc o investigație realizată de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Cluj.


Publicitate

Postaţi un comentariu