Primarul Emil Boc a oprit lucrările de pe malul Someşului şi face o dezbatere publică asupra proiectului

Foto: Szakats Istvan

După ce mai multe ONG-uri şi specialişti în urbanism au protestat împotriva lucărilor de pe malul Someşului din zona Operei Maghiare unde spaţiul verde urma să fie desfiinţat pentru a se amenaja o nouă bandă de circulaţie pe Splaiul Independenţei, primăria a oprit deocamdată proiectul.

”Luând în considerare demersurile publice ale specialiştilor în urbanism şi ale unor reprezentanţi ai societăţii civile cu privire la proiectul de reabilitare a tramei stradale, pe tronsonul de pe str. Splaiul Independenţei, de-a lungul râului Someş, primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc a dispus oprirea fazei de lucrări (pregătirea amplasamentului) până la obţinerea unor concluzii în baza unei dezbateri publice pe acest proiect.

Miercuri, 7 octombrie 2015, ora 15.00 în Sala de Sticlă a Primăriei municipiului Cluj-Napoca va avea loc o dezbatere publică privind implementarea proiectului mai sus amintit.

Proiectul de reabilitare a străzii, aprobat spre implementare a fost realizat de specialişti în circulaţie şi construcţii de drumuri, parcurgând toate etapele de avizare şi aprobare. Cu toate acestea, pentru o mai bună aprofundare a soluţiilor tehnice propuse, primarul Emil Boc a decis discutatea publică a proiectului şi eventuala modificare a acestuia în baza concluziilor dezbaterii publice la care sperăm să participe persoane specializate în urbanism, toţi reprezentanţii interesaţi ai societăţii civile şi clujenii care doresc să aloce timp participând la luarea deciziilor în comunitate” se arată în comunicatul de presă al biroului mass media al primăriei.

Mai multe asociaţii şi membri ai societăţii civile alături de specialişti au luat atitudine publică împotriva acestui proiect, iniţiând şi o petiţie în acest sens.

”SOMEȘUL ÎN PERICOL: CERE PRIMĂRIEI SĂ OPREASCĂ DISTRUGEREA

SEMNEAZĂ PETIȚIA: facem.de-clic.ro/somesul_in_pericol
În ultimele zile membri ai societății civile clujene au observat efectuarea unor lucrări de excavare pe malul drept al Someșului. În urma unor anchete de presă s-a aflat că acesta, începând de la Teatrul Maghiar până la Cluj Arena, va fi sacrificat împreună cu copacii săi pentru a face loc unei noi benzi auto. În urma solicitărilor, Primăria încă nu a pus la dispoziția publicului proiectul tehnic, ba mai mult, lucrătorii din zonă afirmă că luni, 5 octombire 2015, vor fi tăiați toți copacii de pe acest segment.
Prezența unui curs de apă în oraș oferă oportunități economice, ambientale, sociale și imobiliare unice. În acest sens teritoriul urban aferent Someșului are potențial regenerator imens comparativ cu soluția lărgirii infrastructurii carosabile.
Având în vedere că tendința orașelor europene (Londra, Hamburg, Graz) este de a favoriza traficul pietonal și nemotorizat în apropierea râurilor, intenția dumneavoastră contravine acestor tendințe.
Având în vedere că orice problemă de trafic poate fi rezolvată cu măsuri bazate pe stimularea alternativelor (transport în comun, bicicletă, mers pe jos), solicităm reanalizarea măsurilor ținând cont de oportunitățile mai sus amintite, altele decât suplimentarea cu o bandă de circulație, soluție care doar va atrage mai mult trafic în zonele centrale.
Lărgirea infrastructurii rutiere nu ajută la fuidizarea traficului. Lărgirea infrastructurii rutiere este o soluţie din anii ’60 care, în timp, şi-a demonstrat pe deplin limitele şi chiar efectul distructiv.

Impactul proiectului:
1. Posibila aglomerare a traficului în zona centrală, deja congestionată, şi care nu poate gestiona un surplus de maşini.
2. Distrugerea calităţilor ambientale ale Parcului Central şi distrugerea perspectivelor în lungul Somesului.
3. Blocarea unor posibilităţi de creare a unei promenade pietonale în lungul Somesului, promenada dorită de clujeni şi despre care se discută de ani de zile.
4. Distrugerea unei vegetaţii înalte ajunsă la maturitate care, chiar înlocuită cu plantări, se va dezvolta în zeci de ani.

În prezent pe sensul care se doreşte a fi extins se cirula fluid deşi una din benzi este aproape în permanenţă ocupată de maşini parcate ilegal, chiar dacă în zonă exista 3 parkinguri publice (Leul, în Piaţa Mihai Viteazu, Pakingul de la Primărie şi Parkingul Sălii Polivalente). Justificarea proiectului în aceste condiţii nu există.
Lărgirea carosabilului în lungul Someșului contravine principiilor strategiei de dezvoltare a localităţii promovate recent de instituţia pe care o conduceţi, dar şi Planului Urbanistic General, în spiritul său, în ceea ce priveşte relaţia oraşului cu Someșul. Astfel, lărgirea carosabilului în zona menţionată afectează:
– calitatea vieţii locuitorilor. Calitatea vieţii nu se măsoară în mai puţine minute petrecute de şoferi în trafic ci în bucuria experimentării oraşului de către toţi cetăţenii.
– transparența decizională prin modul de implementare a proiectului într-o zonă sensibilă a oraşului. Prin acesta s-a eliminat oricare formă de participare a cetăţenilor în luarea deciziilor. Poate mai mult decât în alte părţi ale oraşului, relaţia cu Someșul nu ar trebui să fie subiectul unor decizii funcţionăreşti, tehnice, birocratice, ci rezultatul unei iniţiative participative.
– Planul Urbanistic General care încearcă să creeze premisele pentru un culoar verde în lungul Someșului astfel încât să poată conecta mai multe spaţii verzi existente sau potenţiale (Parcul Central cu Parcul Feroviarilor, de exemplu).
– locurile unde o mai bună relaţionare cu Someșul este posibilă. Aceasta trebuie încurajată și nu împiedicată sau distrusă printr-o abordare învechită a proiectelor de infrastructură.

Stimate dl. primar Emil Boc,

Noi, semnatarii acestei petiții ne exprimăm dezacordul faţă de:

– distrugerea malului înierbat al Someșului și tăierea copacilor prin proiectul de extindere a Splaiului Independenţei cu încă o bandă de circulaţie auto

– modul netransparent în care acesta este derulat şi

– declaraţiile lacunare ale administraţiei pe marginea acestui subiect.

Prin urmare solicităm:

1.   Întreruperea imediată a lucrărilor de extindere a carosabilului şi gândirea unor soluţii de amenajare care să pună în valoare contextul existent şi să contribuie la creşterea calităţilor ambientale ale zonei.

2.   Proiectul să fie făcut public şi dezbătut într-un mod transparent, zona fiind una de interes major pentru întregul oraş.”, se arată în comunicatul care însoţeşte petiţia.


Publicitate

Postaţi un comentariu