Piața beneficiilor pentru salariați face cunoștință cu România

În 2015, un raport al platformei Glassdoor arăta faptul că 60% dintre angajații intervievați consideră beneficiile extra-salariale ca fiind un factor important în decizia de a alege un loc de muncă. De asemenea, 80% dintre respondenți au declarat faptul că ar prefera mai multe beneficii la pachetul deja existent, în locul unei măriri de salariu. În România, piața beneficiilor este încă la început și s-a dezvoltat mai ales prin prisma noilor principii organizaționale apărute odată cu intrarea în țară a multinaționalelor și, mai ales, a companiilor de IT. Cel mai adesea, beneficiile alese de angajații românii sunt asigurări medicale personale, asigurările pentru membrii familiei sau abonamentele la sala de fitness. Potențialul este însă enorm, iar companiile care intermediază procesul de gestionare al beneficiilor au un succes tot mai mare, cel mai bun exemplu fiind la Cluj-Napoca, unde britanicii de la Thomsons Online Benefits își extind sediul, fac angajări și atrag tot mai mulți clienți mari de pe piețele externe.

Într-un dintre cele mai voioase și inovatoare zone ale orașului Cluj-Napoca, The Office, un etaj din proaspăt deschisa clădire E a devenit roz. Este sediul companiei britanice Thomsons Online Benefits, firmă ce furnizează servicii software pentru personalizarea, implementarea și administrarea pachetelor de beneficii standard sau flexibile pe care giganți precum Samsung, BP, Cisco, Sage și Bristol-Myers Squibb le oferă angajaților lor din întreaga lume.

În urmă cu 10-20 de ani, în România, „pachetele de beneficii” erau reprezentate de ieșiri cu firma în zilele de 8 martie, excursii ocazionale „la cabana lui șefu’” sau diverse atenții financiare de Crăciun sau de Paște. Intrarea multinaționalelor pe piață a mai diversificat meniul și a transformat beneficiile extra-salariale au devenit tot mai importante pentru salariați. Astăzi, spun specialiștii companiei Thomsons, pachetele de beneficii pentru un salariat ajung să fie echivalentul a 15-20% din salariul total al unui angajat român.

„Softul-ul nostru, Darwin, este implementat deja în România, dar este folosit de către companiile multinaționale pe care le avem în portofoliu. Mulți clienți care investesc în România au sediile în SUA sa în Marea Britanie, dar folosesc Darwin. România este una dintre țările în care funcționează, dar piața beneficiilor din România este mult mai puțin sofisticată și complexă în comparație cu alte piețe. Ceea ce face Darwin este să ofere un grad ridicat de complexitate, dar cred că pe măsură ce orașul și țara cresc, și România va fi o piață mult mai importantă”, a declarat CEO-ul companiei Thomsons, Stephen Read.

Reprezentanții Thomsons spun că, în general, angajații aleg acele beneficii care le oferă acces la servicii private, acolo unde statul „nu livrează”. În unele orașe în care traficul este o problemă mare, primează beneficiile legate de abonamente la transportul în comun. În România, unde sistemul de sănătate este o problemă pregnantă, cele mai căutate sunt beneficiile legate de asigurări medicale și servicii oferite de către clinici private.

„În cele mai multe cazuri, angajatorii care lucrează pe teritoriul României folosesc cam aceleași principale beneficii pentru angajații lor: bonurile de masă, asigurarea de sănătate și un pachet pentru sport. Noi oferim însă un pachet flexibil de beneficii care vine sub forma unei sume de bani cu care angajatul poate să își formeze propriul pachet de beneficii. Unii aleg beneficiile clasice, dar sunt și persoane care aleg beneficii pentru animalele de companie, programe de dezvoltare personală, programe de trening, cursuri de limbi străine sau bilete la festivaluri. Pe piața locală se pune mare preț pe flexibilitate”, explică Alexandra Pănuț, specialist în cadrul Thomsons Online Benefits.

Beneficii dincolo de bani

Compania a dezvoltat softul Darwin, care susține platforma online de beneficii pentru aproximativ 2 milioane de beneficiari și familiile lor din peste 90 de țări, fiind utilizat în 30 de limbi, de către angajați și angajatori din toată lumea. Softul le permite salariaților să își gestioneze așa cum doresc pachetele de beneficii, iar angajatorul obține date cu privire la preferințele reale ale angajaților. Beneficiile pachetelor de beneficii sunt însă și de ordin psihologic, iar în unele cazuri, anumite beneficii au un impact mai mare în anumite zone de pe glob.

„Suntem o organizație globală și pentru noi lucrează la nivel global peste 18.000 de oameni. Sunt provocări în toate aceste locuri, dar recent am introdus pachete de beneficii pentru angajații din Mauritania. Sincer, nici nu știam exact unde se află Mauritania pe hartă. Există multe provocări de ordin financiar sau de ordin legal cu care ne confruntăm zilnic, dar cele mai importante sunt provocările culturale pe care le întâlnim. În Mauritania, dacă ești femei și ai nevoie de consiliere de orice fel, consilierul trebuie să fie la rândul lui femeie, lucru care ține de cultura locală. Lucrurile stau altfel de la o țară la alta, iar pentru noi este foarte interesant să vedem cum, printr-un beneficiu aparent comun, poți schimba viața cuiva”, explică reprezentantul British Petroleum, unul dintre clienții de care Thomsons se ocupă direct din birourile de la Cluj-Napoca.

De asemenea, un serviciu precum Darwin este benefic și pentru relația dintre angajator și angajat. Reprezentantul Samsung a explicat pentru Transilvania Reporter că interfața ce îi permite angajatului să vadă întreaga listă de beneficii (care în anumite țări este de ordinul zecilor) îl ajută să înțeleagă cât de mult este prețuit de către compania pentru care lucrează, dar îi oferă și libertatea de a-și gestiona propriul pachet, în funcție de necesități.

Compania Thomsons Online Benefits a deschis recent în clădirea The Office un nou sediu de 2200 metri pătrați. Britanicii speră să angajeze în următoarea perioadă 70 de oameni care să li se alăture celor 230 de angajați deja existenți la Cluj-Napoca.

Postaţi un comentariu