Nu rataţi noul număr din Transilvania Reporter: Navetist pe Valea Someşului Mic

eepurl.com

Prima zi de navetă cu trenul de la Bonțida la Cluj și înapoi a decurs ireproșabil. A fost un start promițător dar aveam să aflu că, atunci când depinzi de CFR, norocul se schimbă repede. „Privatul” de la ora 9.04 a ajuns în gară mai mult sau mai puțin la timp și la Cluj respectând mica întârziere. Copilărând lângă gară, mă obinuișnuisem să văd și să aud trenuri și ele îmi dădeau o senzație de siguranță pe care o regăseam cu plăcere. Mi-a plăcut și prețul biletului, 4,40 RON, la jumătate față de microbuz. Biletul plătit în tren, scaunul comod și lipsa înghesuielii îmi aduceau aminte de perioada când eram comuters la New York. Iarăși cu plăcere. Mă gândeam că începe o lună de călătorie agreabilă ca navetist din satul bunicilor la servici, în oraș.

Mă înșelam. A doua zi, „Privatul„, respectiv trenul de navetă Bistrița-Cluj, a anunțat 40 de minute de întârziere. După o oră de așteptare fără să se zărească trenul m-am văzut nevoit să urc la valon pentru o inconfortabilă călătorie în traficul de pe Valea Someșului și apoi în cel din oraș. Nu prea am mai prins zile când trenurile dus sau cele întors să-și respecte orarul. Am constatat că planificarea este imposibilă și de multe ori am ajuns fără plăcere tot la volan. Exemplul eșecului CFR în a asigura un trafic previzibil pentru navetiști este gara modernă și goală din incinta parcului industrial Tetarom, după Jucu. Nimeni nu urcă și nimeni nu coboară, oamenii știu că nu pot ajunge la timp la servici cu trenul.

Clujul are în calea ferată cel mai la îndemână mijloc de a atenua aglomerația din oraș, unde dezvoltarea va sufoca traficul cât de curând. Viitorul este al orașelor mari și pentru a păstra ce a câștigat și a deveni o altenativă instabilității mintale din capitală, Clujul va trebui să se extindă continuu. Nu e deloc greu de imaginat salba de sate de pe valea Someșului, cu apă curentă, canalizare și asfalt, devenind suburbii moderne ale metropolei cu o calitate a vieții superioară. Dar pentru navetă, e nevoie de un transport feroviar punctual CFR se opune deocamdată progresului trăgând de timp cu lentoarea exasperantă a trenurilor. Accidentele frecvente blochează șoseaua și oricum traficul rutier e deja pe cale să se gâtuie. Sătui de promisiunile neonorate ale CFR, edilii clujeni anunță că vor demara o rețea de navetă feroviară cu fonduri proprii. (C.C.)

ACTUALITATE

  • Lucrările se discută, nu se execută

Când vine vorba despre modernizarea linilor de cale ferată de pe teritoriul municipiului dar și din proximitatea orașului, măcar putem spune că toți „actorii” implicați sunt de acord asupra faptului că trebuie să se facă. Aici însă se și blochează proiectul, în condițiile în care deși intenții sunt, activitate pe șantiere nu este. (Radu Hângănuţ)

REPORTAJ

  • O icoană soră cu cea de la Nicula, în inima Vienei

Ea ar fi lăcrimat în bisericuţa greco-catolică din Pociu. Icoana fusese pictată de maramureşanul Stefan Papp, fratele preotului Daniel Papp din Poci, la rugămintea acestuia şi seamănă mult cu cea de la Nicula. La 4 iulie 1697, cortegiul cu icoana a intrat în Viena însuşi împăratul a întâmpinat-o, a îngenuncheat şi şi-a cerut iertarea păcatelor în faţa ei. (Ruxandra Hurezean)

CULTURĂ

  • Moştenirea lui Dumitru Fărcaş – un tezaur de sunete şi cântece

Despre Dumitru Fărcaș se spune că este singurul interpret pe care îl recunoști după primul sunet pe care l-a scos la taragot. Nu era doar un instrumentist desăvârșit, era și un mare consumator de literatură şi de artă. Era un intelectual rafinat. Citea asiduu. Citea şi recita poezie, citea literatură de calitate, oricine era cucerit de verbul şi de talentul lui de povestitor. Mitru, așa cum era alintat de colegii de breaslă era o personalitate artistică completă şi complexă, dublată de o inteligenţă muzicală rară şi de o muzicalitate de o calitate deosebită. (Patrice Podină)

ALTERNATIVE

  • Anamaria Sănduţă: „Experienţa personală e cea care detronează orice reţetă”

Dinţii, pe lângă zâmbetele cuceritoare pe care le completează cu strălucirea lor, pot transmite mesaje la care nu ne-am fi gândit. O problemă dentară poate ascunde, de fapt, o afecţiune a unui alt organ sau chiar un conflict psiho-emoţional. Aceasta ar fi una dintre ideile de bază ale conceptului de mindful dentistry, „o stomatologie biologică, integrativă, holistică, ce desenează o viziune mai amplă afecțiunilor oro-dentare care îşi găsesc vindecarea în contextul întregului, în structura microcosmosului numit Om”. Medicul dentist cu specializare în Ortodonție și Ortopedie dento-facială Anamaria Sănduţă îl practică şi îl promovează de aproximativ trei ani, după o lungă perioadă de analiză atentă a afecţiunilor şi evoluţiei pacienţilor pe care i-a tratat, dar şi a discuţiilor purtate cu aceştia.

INTERVIU

  • Adrian Docea, heraldist&wondermarks: „Vrem ca Transilvania să îşi regăsească vocaţia de locomotivă a României spre Europa”

Adrian Docea a terminat cursurile Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca. Are o experienţă de 15 ani în marketing şi comunicare. S-a născut și a crescut la Alba Iulia și a început să lucreze în publicitate, în 2002, în Cluj Napoca, unde era student. S-a mutat la București unde a lucrat în liga mare a publicității româneşti – în agențiile Lowe și BBDO, apoi a coordonat BBDO Europa Centrală, iar din 2010 până în 2014 a fost director de strategie la BBDO Moscova. În 2014 a revenit în România, propunându-și să pună bazele propriei agenții de publicitate pe care să o pună pe harta lumii, dar a ales să facă asta nu în capitală, ci la Cluj. Așa s-a născut Heraldist, agenție care a creat primul brand de oraș din România, brandul Transilvaniei și proiectul Transylvania Awards. Este o companie de consultanță în inovație, branding și comunicare cu birouri în Cluj, București și San Francisco. Experții Heraldist au creat de-a lungul carierei branduri, campanii și inovație pentru mai mult de 100 de companii din întreaga lume.

FOTOREPORTAJ

  • Vara a debutat în august. Unde ne răcorim?

Chiar dacă din punct de vedere calendaristic suntem în ultima lună de vară, după vremea pe care am avut-o în iunie şi iulie putem spune că vara abia a început. Luna august pare să vină cu temperaturile sale specifice şi se anunţă şi un septembrie cald, cel puţin în prima jumătate. Timp destul să ne mai bucurăm de soare, chiar dacă nu avem marea aproape. Dacă zilele libere care urmează te-au găsit fără planuri, poţi opta să îţi petreci câteva ore relaxându-te la unul dintre ştrandurile din Cluj sau din împrejurimi. (Alexandra Enăşoaie)

OPINIE

  • Viitorul turbulent al politicii: autoritarism, contestare şi cyberpolitică

Ne îndreptăm cu pași repezi, dacă nu cumva suntem deja acolo, către o perioadă de incertitudine politică globală acută care va cuprinde cu siguranță și România. Mizele și instrumentele competiției naturale pentru putere în vechile sau noile democrații din așa-zisul occident sunt într-un proces dramatic de transformare. Este rațional pentru actorii politici de la noi să fie pregătiți pentru ceea ce se anunță. (Adrian Hatos, sociolog)

STAREA UNIUNII

  • România ineptă îngrijorează Europa

Cu doar câteva luni până la preluarea președinției Consiliului Uniunii Europene de către România, situația din țara noastră stârnește îngrijorare la Bruxelles și în cancelariile statelor dezvoltate. Astfel, cotidianul german Die Welt comentează, într-un articol publicat pe site, protestele de la București, specificând că Uniunea Europeană este îngrijorată de situația tensionată, mai ales pentru că România urmează să preia președinția Consiliului UE din ianuarie 2019. (Bogdan Stanciu)

SPORT

  • În căutarea sinelui, spre capătul lumii

Se spune că esențele tari se țin în sticluțe mici. Dacă este să ne referim la o persoană, proverbul ridică o serie de întrebări. Oare ce contează într-adevăr? Aspectul, sau sufletul omului? Sau ființa din om? Fragilitatea fizică, sau curajul? Valentina Mereu nu are nici 1,50 cm. Este un om, aparent, fragil, dar care poartă în suflet un bagaj de vise cât să umple cala unui vapor. De meserie educatoare, în timpul liber devoratoare de literatură și kilometri. Cartea, o spune chiar ea, e hrană pentru suflet. Bicicleta? Îi conferă o libertate a sufletului pe care doar posibilitatea de a zbura o mai poate oferi. Săptămâna viitoare Valentina va lua startul în cea mai grea cursă la care a participat până în prezent. Va rula 1.000 de kilometri în întrecerea Randorom Arad. O doar o competiție pregătitoare pentru provocarea vieții. Valentina vrea să facă înconjurul pământului în șaua bicicletei! (Patrice Podină)

Postaţi un comentariu