Noile metode de recrutare prind la Târgul de Cariere, care pune la bătaie 4000 de joburi

Foto: Dan Bodea

Peste 4.000 de locuri de muncă în domenii ca alimentar-retail, consultanță, HR, inginerie și mai ales IT așteaptă să fie „luate acasă” de clujeni până vineri inclusiv, când se va încheia Târgul de Cariere din Cluj-Napoca, desfășurat la Sala Polivalentă. Dacă primele două zile au fost dedicate firmelor din diverse domenii de activitate, ultimele două zile de târg aparțin firmelor de IT, care vin cu salarii mari, posturi care pot propulsa cariere, dar și cu pretenții mari, încurajate în principal de interesul foarte crescut care vine în special din partea tinerilor absolvenți de facultate.

Potrivit reprezentanțiilor evenimentului, aproximativ 60% dintre posturi sunt destinate persoanelor cu studii în domeniu, dar fără experiență prea mare. În zilele de joi și vineri, când Târgul de Cariere este destinat firmelor din domeniul IT, 40 de astfel de companii vor încerca să recruteze viitori angajați.

„Peste 4000 de oportunități de carieră sunt disponibile în cadrul celor două evenimente Cluj Global, respectiv Cluj IT, care se desfășoară joi și vineri. Oportunităție vin din domenii diverse. La Global avem firme din domeniul alimentar-retail, inginerie şi producție, consultanță, HR, consultanță în business, domeniul medical sau farma. Avem mai precis 4300 de joburi pentru persoane cu experiență, dar și pentru cei care sunt la început de carieră, cei care doresc internship-uri sau își caută oportunități de voluntariat”, spune Corina Brândușan, reprezentant al organizatorilor târgului.

Profilul candidatului ideal: să fie ideal

Cel puțin la Cluj-Napoca, companiile își permit luxul de a selecta pe sprânceană persoanele care ulterior ajung să fie intervievate. Numărul mare de absolvenți relativ competenți în domeniile în care obțin licență face ca cererea să fie una foarte mare, iar firmele să își permită să ia de pe piață doar ce este mai bun. Astfel, contează mai puțin CV-urile cu multe poziții în dreptul studiilor și atestatelor obținute, importantă fiind atitudinea candidatului.

„Am venit cu o paletă foarte mare de joburi disponibile. Avem posturi pe diferite niveluri de senioritate și avem astfel locuri de muncă pentru studenți, job-uri part tim eși în total sunt disponibile aproximativ 70 de posturi. Pe partea de IT lucrăm la un centru de cercetare și dezvoltare pe automotive și avem pe parcursul proiectului peste 400 de posturi disponibile. Vor fi poziții pentru toate nivelurile de experiență și în special pentru studenți. În privința candidaților, având în vedere că există atât de multă disponibilitate, ne uităm în primul rând la atitudine. Ne uităm la motivație și la ce vor să facă. Urmărim oameni hotărâți, care vor să facă ceva, astfel încât să îi punem în cel mai bun loc posibil. Aici e mai greu cu tinerii absolvenți, care de cele mai multe ori se află într-o perioadă de experimentare. Ei caută să vadă ce li se potrivește în carieră și ce și-ar dori. Cu ei suntem de obicei mai atenți. De multe ori îi și consiliem și îi ajutăm să înțeleagă că nu e ok să îți faci un CV cu multe experiențe scurte”, spune Lorena Pop, consultant în recrutare la Adecco, o companie care participă cu peste 70 de joburi disponibile la acest târg.

Cu toate acestea, în principal sunt căutate persoanele care au experiență, dar și cele care posedă aptitudini care se găsesc cu greu pe piață. Astfel, cei care cunosc și alte limbi, dincolo de cele de circulație internațională, au șanse mari să își găsească de lucru indiferent de nivelul de experiență.

„Știm că avem la târg și persoane care au experiență de peste cinci ani în programare sau testare. Companiile caută atât persoane cu experiență cât și oameni aflaţi la început de drum. Față de precedentele târguri organizate se întâmplă ca unele joburi să se reporteze de la un târg la celălalt pentru că sunt posturi la care firmele nu găsesc specialiști. Vorbim în special despre posturi pe limbi nordice ca norvegiana sau suedeza. Aici sunt poziții multe în companii, dar nu toate se ocupă”, mai spune Corina Brândușan.

De asemenea, modalitatea de a găsi oamenii potriviți s-a schimbat și ea. Compania Yardi organizează recrutarea sub forma unor concursuri cu premii precum bilete la festivalul Electric Castle întreceri de tradus-viteză. Cum unele posturi din cadrul companiei presupun colectarea de date despre proprietăți imobiliare din Statele Unite, firma se bazează și pe faptul că, dincolo de expunere și publicitate, s-ar putea alege cu viitori angajați.

„Speed Translation Challenge constă în traducerea unui text nu foarte lung, din română în engleză, cu un timp disponibil de maxim șase minute. Concurenții ar trebui să traducă atât cât pot de mult și cât mai corect, după care, la expirarea timpului se face un clasament și acordăm premii în vouchere, bilete la Electric Castle și alte premii. În primul rând este vorba de expunere și s-ar putea ca dintre cei care participă, dacă sunt candidați foarte buni, unii să fie contactați pentru interviuri, în cazul în care sunt interesați. Oferta noastră de job-uri se concentrează pe posturi pe partea de call-center dar și pe joburile ce presupun colectarea de date despre proprietățile din Statele Unite”, explică Ioana Vidrăsan, reprezentant al companiei.

Candidații sunt și ei încântați, iar unii dintre ei spun că preferă această modalitate de evaluare, în dauna celor care presupun discursuri lungi la interviu sau întrebări ciudate. „A fost în regulă. A fost timp suficient, testul a fost relativ ușor pentru că textul nu avea mulți termeni specifici domeniului de activitate. E bine când la interviu, aptitudinile îți sunt evaluate practic și nu prin prisma unor diplome, tot felul de cursuri și alte certificate sau atestate”, spune Adrian, care tocmai terminase de rezolvat testul de traducere.

O modalitate de publicitate

Dincolo de a căuta angajați pentru posturile lor, companiile care participă la târg folosesc astfel de oportunități și pentru a-și face simțită prezența în piață. De exemplu, Steelcase se află la Cluj de cinci ani și are deja peste 200 de angajați.

„Avem la Cluj-Napoca un business center axat pe IT, financiar, operațiuni și sales support. Avem multe joburi pe partea de IT, unde sunt cele mai multe. Avem nevoie de oameni care știu mai multe limbi străine, oameni pasionați de cercetare și comunicare și are capacitatea de a se conecta cu celelalte departamente. Nu trebuie să ai o anumită formare, ci mai degrabă să ai potențial de dezvoltare. Noi, la internshipuri, ne dorim ca oamenii să rămână în job, lucru care s-a și întâmplat. În general, participăm la astfel de târguri și pentru a arăta că suntem activi în piață și pentru a ne câștiga vizibilitate. Chiar dacă suntem de cinci ani la Cluj, este nevoie în continuare de creșterea brandului. Dar și angajăm la astfel de târguri, unde în principal vin în principal studenți, iar noi nu avem mai mult de 10 posturi de internship pe an”, explică Ana Caitaz, reprezentant al companiei Steelcase.


Publicitate

Postaţi un comentariu