Noi în anul 2020. Cum se va schimba Clujul la față în următorii ani (Galerie foto)

Simulare computerizată a proiectului de revitalizare a străzii Molnar Piuariu (campus Mărăști)

Finanțările europene pentru Cluj-Napoca vor susține în continuare schimbarea la față a orașului în următorii ani: tramvaie, troleibuze și autobuze electrice noi, bănci de odihnă cu mufe USB pentru încărcat telefoanele și tabletele, stații publice de încărcare pentru trotinete, biciclete și automobile electrice, dar și spații verzi cu sisteme de irigații inteligente, care simt umiditatea din sol.

100 de milioane de euro pentru 104 mijloace de transport noi

Au început să fie semnate primele contracte majore pe bani europeni din perioada de programare 2014-2020 pentru Cluj-Napoca. Grosul banilor se va duce pe mijloace de transport în comun electrice și pe revitalizarea unor spații urbane.

Orașul Cluj-Napoca are la dispoziție suma de 45 de milioane de euro, din fonduri europene, printr-o schemă de finanțare dedicată municipiilor reședință de județ. Este vorba de Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile. Fondurile sunt alocate pentru cinci obiective: modernizarea transportului în comun în vederea reducerii emisiilor de carbon, revitalizarea de spații urbane, ameliorarea condițiilor de trai ale unor comunități marginalizate, îmbunătățirea infrastructurii educaționale timpurii, și, respectiv, îmbunătățirea infrastructurii educaționale.

Municipalitatea clujeană a supralicitat masiv fondurile pe care le are la dispoziție, profitând de o oportunitate apărută și mizând, totodată, pe redistribuirea fondurilor care nu vor fi cheltuite în alte locuri. „Astfel, am depus cereri de finanțare de circa 100 de milioane de euro pe proiecte de înnoire a parcului auto al Companiei de Transport Public. A existat un apel (cerere de proiecte – n.r.) suplimentar pe Axa 4, pentru cei care au contracte finalizate”, explică Ovidiu Cîmpean, directorul Direcției de Dezvoltare Locală din cadrul Primăriei Cluj-Napoca. Cu alte cuvinte, de la nivel național s-au alocat sume în plus pentru reședințele de județ care au avut proiecte avansate.

Prin intermediul acestui apel, Primăria Cluj-Napoca a introdus spre finanțare două proiecte de valoare mare, care vizează achiziționare a 24 de tramvaie și a 50 de troleibuze. În primul caz, licitația s-a încheiat și a fost semnat contractul-cadru cu furnizorul, Astra Arad, care are doi ani la dispoziție să livreze cele 24 de tramvaie, din care cea mai mare parte vor sosi în 2019. Acestea, împreună cu cele patru tramvaie moderne care deja există, vor acoperi tot necesarul Clujului, astfel încât din 2020 în oraș vor rula doar tramvaie noi. Contractul este în valoare de 48 de milioane de euro.

Imagine modificată pentru a reda un tramvai tip Imperio, cu care Astra Arad a câștigat licitația, în culorile violet și gri ale mijloacelor de transport din Cluj-Napoca | Foto: Andrei Pintea – tramclub.org

Un alt contract major introdus prin apelul suplimentar privește achiziționarea a 50 de troleibuze noi, în valoare de 31,6 milioane de euro. Și în acest caz licitația s-a încheiat și contractul-cadru a fost semnat, cu compania poloneză Solaris, iar primele autovehicule din acest lot vor veni cam la jumătatea anului viitor, a mai spus Cîmpean. Noile troleibuze alături de celelalte achiziționate în ultimii ani, vor duce la reînnoirea parcului de troleibuze într-o proporție de 90%.

Revenind la finanțarea inițială, de 45 de milioane de euro, din această sumă se vor achiziționa 30 de noi autobuze electrice, în baza unei licitații câștigate tot de Solaris Polonia, în valoare de 18,3 milioane de euro. Acesta este cel mai avansat proiect, primele autobuze urmând să sosească în decembrie. Ele se vor adăuga celor 11 autobuze electrice, primele din România, care au fost achiziționate în anul curent și deja circulă prin oraș.

Sume importante din fondurile europene vor fi investite în revitalizare unor spații urbane precum Piața Lucian Blaga și străzile adiacente (cinci milioane de euro); malurile Someșului (15 milioane de euro), bulevardul 21 Decembrie (cinci milioane de euro), strada Regele Ferdinand și străzi adiacente (cinci milioane de euro), strada Molnar Piuariu de lângă campusul studențesc din cartierul Mărăști (1,5 milioane de euro), Parcul Între Lacuri (1,5 milioane de euro). Unele dintre acestea sunt mai avansate, cu studiile de fezabilitate finalizate, altele sunt în diverse faze birocratice, dar, spune Cîmpean, este aproape cert că vor obține finanțarea.

Proiectele de revitalizare sunt unitare, urmând să „sincronizeze” aceste spații cu cele deja reabilitate din fonduri europene din alocarea 2007-2013 sau de la bugetul local, cum sunt strada Avram Iancu, b-dul Eroilor, strada Horea etc., mai spune șeful Direcției de Dezvoltare Locală. Toate proiectele au fost dezbătute public în cadrul întâlnirilor organizate de Centrul de Inovare și Imaginație Civică.

Reamenajarea malurilor Someșului va schimba orașul

Proiectul care va schimba cel mai mult fața Clujului este cel de amenajare a malurilor Someșului, care va fi și cel mai greu de implementat, spune Ovidiu Cîmpean. Acest proiect va fi depus spre finanțare până la sfârșitul anului, iar soluțiile care vor fi adoptate au fost stabilite în urma unui concurs de idei, care a fost câștigat de firma spaniolă de arhitectură, Practica. Proiectul presupune, printre altele, integrarea Parcului Rozelor cu malurile Someșului și construirea unei pasarele dinspre această zonă spre promenada și spațiile de joacă din cartierul Grigorescu; pietonalizarea parțială și reamenajarea platoului din fața Sălii Sporturilor, pietonalizarea străzii Muzicescu (vizavi de Cluj Arena, peste Someș), și spațiu comun pietonal/auto pe strada Toduță; amenajarea unei piațete pe locul parcării din spatele clădirii Camerei de Comerț și unirea ei, printr-un alt spațiu comun, cu părculețul care deja există în zonă, pe malul râului; reamenajarea Parcului Armătura, cu un pod nou peste Nadăș și o legătură pietonală, de-a lungul Someșului, cu Parcul Feroviarilor (care va fi reamenajat printr-un proiect separat) ș.a.m.d.

„Va fi un proiect dificil, deoarece presupune obținerea a numeroase avize. Sunt multe elemente de infrastructură urbană în zonă, de la canalizare la transport de energie electrică, și pentru toate trebuie obținute avizele necesare”, încheie Ovidiu Cîmpean.

Proiect: Strada Regele Ferdinand Proiect: Strada Regele Ferdinand Proiect: Strada Emile Zola Proiect: Parcul Rozelor Proiect: Strada Sextil Pușcariu Proiect: Scuarul de vizavi de Prefectură Foto main - Simulare computerizată a proiectului de revitalizare a străzii Molnar Piuariu (campus Mărăști)
<
>
Proiect: Strada Molnar Piuariu (campus Mărăști)

Cel mai avansat dintre aceste proiecte este revitalizarea pieței Lucian Blaga, cu străzile adiacente Napoca, Petru Maior, Emil Isac și Republicii, până la intersecția cu Avram Iancu. În acest caz, proiectul este în faza de pregătire a licitației.

Ca noutate absolută pentru Cluj-Napoca, în acest perimetru vor apărea și primele stații de încărcare publice pentru automobile, biciclete și trotinete electrice, dar și primele bănci cu mufe USB de încărcat telefoane/tablete și un sistem de irigat automat al spațiilor verzi, cu senzor de umiditate. Toate aceste „accesorii” urbane noi se vor regăsi și în celelalte spații publice ce vor fi revitalizate.

Dacă totul merge conform estimărilor Primăriei Cluj-Napoca, primele zone revitalizate din proiectul Lucian Blaga ar urma să fie gata la sfârșitul lui 2019, iar întreg proiectul în aprilie-mai 2020.


Acest articol a fost publicat pe www.PressHub.ro și Transilvania REPORTER în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio. Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Distribuie:

Nu există Comentarii

Postaţi un comentariu