Nod Verde, „nodul” care leagă satul de oraş

eepurl.com

Orientarea către alimentele autohtone provenite de la micii producători câştigă tot mai mult teren în rândul clujenilor. Iar dacă aprovizionarea se poate face simplu şi rapid prin trimiterea unui email, fără drumuri la piaţă, lucrurile devin şi mai atractive. Este ceea ce şi-a propus Nod Verde, primul food hub din nordul Transilvaniei, care este locul unde cumperi electronic produse locale de la gospodari și fermieri din Cluj și din împrejurimi, hrană care îţi este livrată la tine acasă sau la birou.

„Ideea acestui proiect a venit pornind de la o vizită organizată de Fundația Civitas în Statele Unite, unde am avut ocazia să vedem un model de food hub. Sunt cinci food huburi în România în prezent, dar cu denumiri diferite. Noi ne-am conturat ideea, am făcut planul de afaceri, am avut întâlniri cu finanțatorii şi am decis să colaborăm cu o firmă de branding pentru a ajunge la un nume potrivit. Am ajuns în final la numele de Nod Verde în baza valorilor pe care le promovăm. E un nume care ţine de comunitate, pentru că Fundația Civitas, realizatoarea proiectului, e foarte aproape de comunitate, de 20 și ceva de ani și, în plus, ne dorim să conectăm lumea satului modern, a satului de astăzi, cu lumea oamenilor ocupați de la oraş. Aşa că ne-am gândit că nod e o conectare între oameni, între idei, între oameni care vor să consume produse care provin de la producători care pun pasiune în ceea ce fac şi aceşti producători de hrană. Aşa că practic sprijinim producătorii din zonă și punem la dispoziția clienţilor noştri hrană sănătoasă adusă de aproape”, spune Marius Cobârzan, manager la Nod Verde.

Ce poţi pune în „cutia” Nod Verde

Modelul unei cutii cu produse de la ţară pentru locuitorii oraşelor nu e unul nou şi în cursul ultimilor ani au existat mai multe iniţiative de acest gen precum „cutia ţăranului” sau „coşul ţărănesc”. Ce aduc nou cei de la Nod Verde este posibilitatea de a-ţi alege săptămânal dintr-o listă de produse ce pui în cutia ta şi ce anume vrei să ţi se aducă la uşă. Iar produsele din care poţi alege sunt legume, fructe proaspete, lactate, produse de carne, vinuri, bere artizanală, pâine. „Noi am început cu produse primare în urmă cu circa trei luni. Vorbim de produse rădăcinoase precum cartofi, ceapă morcovi, țelină, tot ce era de toamnă, acum am reușit să ne diversificăm oferta de produse, inclusiv cu unele produse procesate, cum ar fi ulei presat la rece, sucuri naturale, dulcețuri naturale. E foarte important pentru noi să avem o relație apropiată cu producătorul, să creăm încredere și produsul să fie autorizat. Recent am introdus în listă și bere artizanală sau vinuri. Avem și partea de lactate de la un procesator care colectează lapte doar de aici din zona Someșului și Fizeșului. Vroiam să mergem inițial să luăm brânzeturi direct de la producător doar că, pentru a face legătura directă între producător și consumator prin Nod Verde e foarte important că producătorul să fie autorizat DSVSA, altfel nu ne permite legea, iar mulți producători nu au această autorizare. Nod Verde e practic un agregator de producători și consumatori”, mai spune managerul companiei.

Pentru că produsele provin de la mici producători, stocurile diferă de la o săptămână la alta, în această perioadă fiind incluse de exemplu fructele de sezon, ca cireşele sau căpşunii.

Cum comanzi

Comanda produselor se face simplu, pe site există un formular care trebuie complet cu câteva date de contact, iar cei de la Nod Verde îţi trimit în scurt timp oferta săptămânală cu produsele disponibile şi preţurile acestora. Utilizatorul trebuie să completeze o singură coloană de comandă privind cantităţile dorite la produsele selectate, să îşi treacă numele şi adresa pentru livrare şi apoi să retrimită emailul celor de la Nod Verde. Livrările se fac de două ori pe săptămână. „Livrările se fac momentan marţi şi joi. Noi am dorit să livrăm în cât mai multe locuri, nu numai în Cluj-Napoca, aşa că în prezent livrăm în Cluj, Florești, Gherla şi Apahida. Pentru noi e foarte important feedbackul de la clienţi şi producători, ne dorim să știm dacă produsele livrate sunt bune, apreciate, dacă și-ar dori altceva, la fel și în cazul producătorilor. Așa că suntem foarte deschiși la sugestii. De asemenea, ne dorim să fim foarte transparenţi, aşa că fiecare client primeşte şi un document cu proveniența produselor pe care le oferim. Comanda minimă este de 30 de lei la birou şi 40 de lei acasă, transportul fiind inclus în această sumă”, explică Marius Cobârzan.

De produse autohtone de calitate livrate la uşa restaurantului sunt interesate şi localurile din Cluj. „Avem și o altă parte de livrări, pe zona de HoReCa, restaurante, baruri, cafenele cere servesc fresh-uri. Am lucrat până acum cu două restaurante din zona centrală, am fost şi noi surprinşi să vedem că sunt interesați de produsele micilor producători din apropiere de Cluj. Cât priveşte prețurile, ne dorim să oferim un preț echitabil pentru producători și în același timp avantajos pentru clienți. Nu vrem să negociem neapărat pentru prețuri mici, ci am pornit de la ideea de a crea o comunitate între clienţi şi producători”, a adăugat acesta.

Marius Cobârzan crede că într-o asemenea afacere cel mai important element şi totodată cel mai greu de obţinut este câştigarea încrederii; „Cel mai greu e să construiești încrederea în relaţia cu producătorii şi cu clienții. Ne dorim să luăm producătorii din zona de anonimat și să îi facem cunoscuţi. E foarte important când cumperi un produs să ştii de unde vine, de la cine vine, cum e produs. De aici pornește partea de încredere. Aşa că ne dorim să organizăm mai multe campanii de informare şi promovare, vizite la gospodării, la fermele cu care lucrăm, să aducem consumatorii cât mai aproape de producători”.

Clienţii sunt mulţumiţi

Comunitatea Nod Verde numără deja câteva zeci de clienţi fideli, iar oamenii, atât producători, cât şi cumpărători, sunt încântaţi de această iniţiativă. Mai ales că, recent, producătorii cu care colaborează Nod Verde au fost aduşi la un târg la Zilele Mănăşturului, ca să fie cunoscuţi pe viu de către potenţialii clienţi. „Mie îmi place foarte mult ideea, e genul de colaborare la care am visat tot timpul. Când am înființat brutăria noi am pornit de la o idee similară. Firma noastră se numește <Coșul de la munte> și ne doream să puteam face un coș cu produse tradiţionale și să le livrăm clienților din oraș, dar nu am ajuns până la acest punct, ci ne-am oprit la brutărie. Cred că ideea asta de a face un coș cu produse și a le transporta direct la client e genială. Colaborăm de vreo lună, ei vin iau pâinea și o livrează clienţilor lor, recent au luat și cozonaci. Am participat și la târgul de la Zilele Mănăşturului, cu producătorii cu care colaborează ei, am vândut foarte bine, pâinea a fost foarte bine primită”, spune Claudia Crișan, patronul Brutăriei Claudia din Floreşti.

„Pot spune numai lucruri de laudă despre această inițiativă, din perspectiva mea de proaspătă mămică, ce am început relativ recent diversificarea hranei copilului, a prins un moment foarte bun. Chiar încercam să găsesc surse mai sigure de hrană și mă refer la produse lactate, legume sau alte produse pe care încep să i le introduc în alimentație. Am aflat absolut întâmplător de ei de pe un anunț pe un grup de mămici și i-am contactat. Totul mi s-a părut foarte prietenos, ușor, m-au introdus într-o bază de date și săptămânal primesc oferta lor. Unele produse sunt de sezon și se mai schimbă. Practic în acea listă se completează comanda, numele, adresa, o trimiți înapoi, e foarte ușor, totul e pe mail. Timpul meu e limitat aşa că acest gen de aprovizionare mi s-a părut foarte potrivită. Am comandat unt, lapte, legume și au fost foarte prietenoși atât la plasarea comenzii, cât și la livrare. Mi se pare minunat că le livrează acasă, iar prețurile sunt competitive, le pot compara cu prețuri din supermarket și elimină drumul meu la piaţă, şi cu copilul, și cu trei plase. Sunt întotdeauna proaspete, ca și cum le-ar fi cules atunci din grădină, și îmi place că sunt foarte transparenți cu producătorii de la care își iau produsele. E o inițiativă faină, că ne ajută pe noi consumatorii, dar și micii producători și asta trebuie încurajat” spune Ioana-Cristina Teodorescu, client Nod Verde.

Postaţi un comentariu