Radiografia lucrărilor pe autostrăzi. Ministrul Transporturilor: „1000 de km până în 2018 este un plan ambițios”

Lucrările pe lotul 4 al autostrăzii Sebeș-Turda vor începe, la capacitate maximă, de luni (Foto: Radu Hângănuț)

Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, a declarat că autostrada Sebeș-Turda, cu o lungime de aproximativ 70 de kilometri, ar putea fi gata până la finele anului 2017, în cazul în care după deblocarea șantierelor lucrările sunt accelerate. În acest moment, dintre cele patru tronsoane ale autostrăzii, niciun lot nu este construit mai mult de jumătate, iar lotul 3, de 24, 5 km, este finalizat doar în proporție de 10, 35%. Ministrul a mai spus și că planul de realizare a 1.000 de km de autostradă până în 2018 este un plan ambițios și că problemele de la Cunța vor fi rezolvate până în septembrie.

Sorin Bușe  a vizitat câteva dintre șantiere și a vorbit cu directorii de lucrări pentru a se asigura că nu mai au și alte problem, după deblocarea banilor.

Pe lotul 4, finanțat cu 470.000 de lei din fonduri europene, directorul de șantier a explicat că lucrările vor fi reluate la capacitatea maximă de luni, cu aproape 400 de muncitori și 200 de utilaje, în condițiile în care până acum constructorul a avut mai multe probleme. Lotul patru este finalizat în proporție de 50%.

„Ne-am remobilizat și de luni intrăm în regim normal și vom lucra cu tot echipamentul și toate utilajele. Până acum a tot plouat, dar vom începe lucrările la grinzi, la podul din Aiud și la podul de peste Mureș. Problemele noastre țin de plăți, care înțeleg că s-au rezolvat, am avut probleme cu un stâlp de pe traseu, dar avem autorizare de relocare și avem probleme la calea ferată la care trebuie pasaj la care începem să lucrăm tot de luni. Dacă accelerăm lucrările, putem termina până în vara lui 2017. În rest este o lucrare frumoasă de care suntem până acum mândri”, a explicat directorul de șantier.

Ministrul Transporturilor s-a arătat mulțumit de lucrări și a insistat asurpa faptului că accelerarea lucrărilor este necesară.

„Sunt mulțumit de lucrări și de felul în care acestea progresează după deblocare și sper să continue în acest ritm, fără probleme majore. Este nevoie de determinare. Cuvântul cheie este accelerare, contez pe acest angajament pentru că asta este foarte important. Finalizarea pe întreaga autostradă este programată pentru sfârșitul anului viitor. Teoretic trebuia 2018, dar ne dorim accelerarea lucrărilor și să terminăm”, a mai spus ministrul

Acesta a mai explicat că pe tronsonul Gilău-Nădășel, care va lega A3 de drumul european E81, lucrările continuă și mare parte dintre problemele care țineau de legarea tronsonului de A3 printr-un pod rămas netereminat de americanii de la Bechtel, au fost rezolvate, urmând să se demareze procedurile de licitare a lucrărilor. Acest sector, cotractat pentru aproximativ 258 de milioane de lei, este finalizat în proporție de 78%

„La Gilău-Nădășel s-a rezolvat problema cu pădurea și acolo este un sector pe care se lucrează foarte bine. La nodul rutier de la Nădășel suntem pe punctul de a porni lucrările. Nu mă angajez în a spune când se vor termina pentru că avem nevoie de confirmări”, a mai spus ministrul.

Pe tronsonul de autostradă Târgu-Mureș-Ogra, lucrările sunt finalizate în proporție de 3, 24%, în timp ce loturile 2 și 3 de pe autostrada Lugoj-Deva au un grad de construcție de 45, 22%, respectiv 60, 8%.

14037627_1134006389989046_122968073_o

Sorin Bușe (foto în albastru) s-a întâlnit cu directorii de pe șantierele autostrăzilor din zona Clujului

„1000 de km până în 2018 este un termen ambițios. Anul acesta nu vor fi cifre spectaculoase”

Bușe a declarat că nu poate garanta faptul că la finalul lui 2018 România va avea 1.000 de kilometri de autostradă, așa cum Cătălin Homor, șeful CNADNR, declarase anterior. Ministrul a spus că, în schimb, se lucrează pentru ca în 2017 să fie realizări mai bune.

„Nu știu dacă o să fie 1.000 de kilometri, dar o să fim pe acolo. Contăm pe faptul că am deblocat în iunie șantierele, luăm viteză. Nu se va observa mare lucru anul acesta, dar la anul se vor vedea rezultate. Încercăm să accelerăm peste tot, pe toate fronturile. Nu vreau să vorbesc despre câți km vom avea terminați la finele anului. Nu va fi o cifră spectaculoasă, asta vă pot spune”, a explicat Sorin Bușe.

Acesta a spus că în 2016 nu vor fi mari realizări și ca urmare a faptului că multe dintre șantiere au fost blocate, iar procesul de deblocare a fost anevoios.

„A fost greu pentru că a trebui să deblocăm șantiere și nu este un proces simplu. Asta înseamnă avize, documentații tehnice, discuții cu constructorii și multe altele. Sunt implicate multe autorități locale și naționale. Am discutat mult cu toată lumea. Am discutat la minister, am discutat cu constructorii și discuțiile nu au fost întotdeauna foarte plăcute. Nu e nici intenția noastră să reziliem contracte pentru că am pierde timp, dar nici a constructorilor, pentru că ar pierde foarte mulți bani. Am reușit să trecem peste toate problemele discutând la obiect și acum avem și clauze care să acopere orice alte probleme ulterioare”, a mai spus Ministrul Transporturilor.

Lucrările pe lotul 4 al autostrăzii Sebeș-Turda vor începe,   la capacitate maximă,   de luni (Foto: Radu Hângănuț)

Lucrările pe lotul 4 al autostrăzii Sebeș-Turda vor începe, la capacitate maximă, de luni (Foto: Radu Hângănuț)

„Lucrările la Cunța vor fi terminate luna viitoare”

Ministrul Transporturilor Sorin Bușe a mai explicat că au fost reluate lucrările la Cunța, unde o bucată de autostradă a trebuit demolată din cauza proastei calități a lucrărilor. Astfel, în cursul lunii august reparațiile vor fi finalizate, iar în septembrie ar putea fi redeschisă acea porțiune de șosea.

„În acest moment, de marți au început lucrările. Utilajele așteptau autorizația și lucrările au început intens. Lucrăm la foc continuu și pe la sfârșitul lunii viitoare lucrările se termină. Ne dorim să redeschidem traficul, dar este esențial să facem asta în deplină siguranță. Asta vrem să o facem până la sfârșitul lunii septembrie”, a explicat Sorin Bușe.

Acesta a mai declarat că în următoarele săptămâni va fi efectuată și o expertiză independentă, pentru a identifica alte eventuale probleme de construcție ale autostrăzii Sibiu-Sebeș.

„Pe acel tronson, din câte știm noi, nu mai există probleme la lucrare. Mai există probleme minore, dar acum negociem și în urmptoarele zile lansă o expertiză independentă care să ne confirme că nu mai sunt probleme. Acolo a fost vina constructorului care nu a ținut cont de condițiile geofizice de acolo”, a explicat Sorin Bușe.

 


Publicitate

Postaţi un comentariu