Mașinile electrice vs România în pană de curent

În anul 2016, autoritățile japoneze anunțau că, în premieră mondială, numărul stațiilor electrice de încărcare a depășit numărul stațiilor de alimentare cu combustibil fosil. Numărul anunțat era de 40.000 de stații. Japonia are o suprafață de puțin peste 370.000 de kilometri pătrați, în 70% din țară este ocupată de munți. Cei peste 120 de milioane de locuitori își duc traiul prin mici insulițe înconjurate de masivi muntoși și dealuri. Astfel, presupunând că nu prea multe stații de încărcare au fost urcate în vârf de munte, putem spune că în Japonia găsești o stație de alimentare pentru mașina electrică la fiecare doi kilometri pătrați. Între timp, în România, țară căreia recent i-a crescut suprafața cu șase kilometri pătrați până la 238.397, există în mod oficial 55 de stații funcționale. Pe cine interesează aceste date? Pe autoritățile locale nu prea. În schimb, există românii care forțează pe meleagurile mioritice promovarea viitorului automobilistic și anume mașinile electrice. Cu multe minusuri, dar suficient de multe și distractive plusuri, mașinile electrice încep să apară tot mai des prin showroom-uri, pe străzi sau prin parcări, după ce ani de zile erau partea science-fiction de la saloanele auto. Le vedem pe multe dintre ele pe străzile din orașe și le distingem de regulă fie după aspectul futurist, fie după un sticker care ne anunță că este vorba despre o mașină electrică, fie, de cele mai multe ori, după faptul că se deplasează fără să scoată niciun sunet.

Pe ele, pe mașinile electrice, am vrut să le cunoaștem mai bine, noi, cei de la Revista Sinteza. În numărul 42 veți putea citi un amplu material despre viața electrică din România a viitorului automobilistic.

Alex și Flavia sunt un cuplu din Cluj-Napoca. Cei doi manageriază o firmă de IT care în ultimii ani se bucură de un succes răsunător datorită unei aplicații destinate jucătorilor de golf de peste ocean. Recent, familia lor a mai primit doi membri: unul și de departe cel mai important este micul Boris, primul copil al familiei. Celălalt este unul dintre copiii teribili ai lumii automobilistice: Modelul S al faimosului producător auto Tesla. După achiziționarea noii mașini, Flavia și Alex au descoperit felul în care o mașină electrică îți schimbă stilul de viață. Au început prin a instala o rețea trifazică de curent electrică în casa lor, descoperind ca un soi de bonus că este mai ușor să cumperi o mașină Tesla decât să lucrezi cu Electrica. După trei luni de așteptare, Flavia și Alex au luat direct din fabrica din Tillburg un automobil care se dovedește în fiecare zi mai mult decât o simplă mașină. Aventurieri din fire, cei doi nu au strâmbat din nas la numeroasele necunoscute cu care vine o astfel de achiziție, dar sunt peste poate de încântați de faptul că sunt actori în filmul viitorului automobilistic la nivel mondial.

Un viitor care e tot mai prezent și în orașele din România. Ca să le dea peste celor care spun că nu poți parcurge distanțe mari cu o mașină electrică, Diana și colegii ei de la GetPony, primul serviciu de car sharing din România, au făcut numeroase drumuri pe ruta Cluj Napoca-București. Este un drum mult mai aventuros decât pare atunci când îl faci într-o mașină electrică cu care te deplasezi pe o rută de-a lungul cărei a ai doar două stații de încărcare.

Unii încearcă însă. În Suceava, se lucrează de zor astfel încât până în luna august a anului 2017 să existe 28 de stații de încărcare pentru cei care folosesc mașini electrice. Proiectul este finanțat cu fonduri elvețiene și ar face din Suceava primul oraș românesc cu o astfel de rețea. Între timp, americanii de la Tesla au pus pixul și liniarul pe hartă și întocmai ca marii coloniști au trasat niște „coridoare” rutiere pe care le-au considerat ei de interes pentru șoferii europenei. Așa au rezultate trei proiecte de superchargere în trei orașe românești: București, Craiova și Brăila.

Chiar și-așa, important este că se fac, spune Voicu Oprean CEO-ul AROBS și unul dintre primii clujeni care au dat credit ideii utilizării unei mașini electrice. În urmă cu aproximativ patru ani, Voicu Oprean își achiziționa o Tesla Model S. A fost o trecere radicală în condițiile în care până atunci conducea un model de SUV al producătorului german Porsche. A fost atras de ideea de a fi parte a unui proiect de viitor, dar și de faptul că mașina este în sine un soi de iPhone cu roți, care în permanență primește update-uri de la un producător hotărât să transforme mașina într-o experiență unică. De ce nu cred autoritățile din România în acest viitor automobilistic astfel încât să facă orașele mai prietenoase cu utilizatorii de mașini electrice? Educația este una dintre explicațiile pe care ni le-a dat Voicu Oprean în interviul acordat revistei Sinteza.

Dar dacă este să fim parte a viitorului electric din lumea auto, trebuie să o facem repede. Industria constructoare de mașini se apleacă tot mai mult asupra acestui sector. Tesla a anunțat deja că în foarte scurt timp va începe producția variantei Model 3, care se vrea a fi o mașină pentru mase, cu un preț care să înceapă de la 35.000 de dolari. Între timp, producătorii consacrați debutează și ei în liga electrică. BMW continuă cu modulul i3 după, Toyota este mai timidă și insistă ceva mai mult pe ideea de motoare hibrid, iar nou-venitul la masa cu ospăț de la priză este modelul B-Class Electric Drive de la Mercedes. Timp de două zile l-am testat, am încercat să înțelegem cum și-a gândit producătorul bavarez intrarea pe această nouă scenă și am ajuns la un verdict pe scurt: lumea electrică este tot mai populată, este cu siguranță distractivă și inovatoare, dar poate cel mai important lucru, reprezintă un viitor la care putem să privim cu încredere.


Publicitate

Postaţi un comentariu