Marc Banca, copilot în cadrul Academiei Napoca Rally: „Am luptat cu piloți care aveau experiențe de 20 de ani”

Marc Banca

Clujeanul Marc Banca în vârstă de 23 de ani face parte din echipa de juniori ai Academiei Napoca Rally, fiind unul dintre cei mai talentați copiloți pe care îi are România în momentul actual. Pasiunea lui a venit din familie, fiind fiul lui Dacian Banca, unul dintre veteranii raliurilor în România.

Construcția unui campion este clădită în timp, iar tânărul copilot știe acest lucru. De mic a mers împreună cu tatăl său la competiții pentru a-l susține și tot de atunci și-a dat seama că vrea să urmeze același sport.

„Nu a fost greu să devin copilot, pentru că am avut sprijinul tatălui meu și a celor din domeniu. I-am urmărit tot timpul, am primit sugestii, sfaturi și am avut ocazia să-i cunosc pe cei mai buni piloți și copiloți. De la ei am învățat și datorită lor am început să particip la sesiuni de teste începând cu vârsta de 14 ani. Primul raliu la care am participat a fost la 15 ani în cadrul raliului de la Reșița. A fost o participare în afara concursului și la acea vreme a fost doar pentru distracție. Nu am știut că am să ajung să fac acest lucru pentru performanță” a afirmat Marc.

Pilot – copilot

Foarte multă lume se întreabă cât de importantă este relația dintre pilot și copilot, mai ales care este rolul celui din dreapta în timpul unei curse. Ce face acesta și cât de importantă este dictarea?

„Relația dintre pilot și copilot trebuie să fie în primul rând una de prietenie, să aveți încredere unul în celălalt și să funcționați pe aceeași lungime de undă. Un copilot bun trebuie să fie foarte organizat, pentru că sunt multe lucruri care trebuie verificate, iar timpul este scurt. Începând de la organizare, ceea ce se petrece înaintea raliului, programul de recunoaștere și de altfel, trebuie să simtă foarte bine mașina. Să știe când și cum să îi citească dictarea pilotului, pentru a putea merge la capacitate maximă”  a declarat tânărul.

Simone si Marc - Danube Delta Rally

Simone si Marc – Danube Delta Rally

Principalele detalii pe care le cuprinde dictarea sunt gradul virajelor, acestea fiind notate de la 1 (cel mai strâns) până la 6 (cel mai larg), distanța între viraje în metri și nu în ultimul rând detaliile despre acestea. De asemenea, raliurile se pot desfășura pe zăpadă, asfalt sau macadam, cel din urmă fiind mai dur și alcătuit din piatră măruntă.

„Personal, prefer probele de zăpadă, fiind cea mai mică aderență, mersul de-a latul te ajută să ai viteză și te distrezi foarte mult. Îmi plac și probele pe asfalt și macadam, pentru că sunt două lucruri total diferite cu farmec propriu” a povestit Marc.

În momentul actual, Marc este copilotul tânărului Simone Tempestini. Aceștia s-au cunoscut în 2007, iar din prietenie, s-a ajuns la o colaborare de success. Din toamna anului 2015 au început participarea la raliuri și tot atunci au apărut primele titluri în cadrul Campionatului Italiei.

„Cel mai dificil traseu a fost în prima etapă a Campionatului de macadam al Italiei, fiind un traseu nou pentru noi, foarte virajat și tehnic. Am luptat cu piloți care aveau experiențe de 20 de ani pe acele drumuri și mașini puternice. Noi fiind la prima încercare am reușit să ținem ritmul cu ei doar din două treceri de recunoaștere. Cea mai frumoasă amintire este legată de acest raliu, deoaece am câștigat campionatul alături de Simone, ”povestește tânărul.

Lumea raliului în România

Din păcate la noi în țară, raliurile sunt privite de foarte puțini oameni. Tinerii competitori nu au parte de o mediatizare foarte bună în orașele în care se desfășoară competițiile și din acest motiv foarte puțini spectatori vin la probele speciale. În alte țări precum Ungaria, raliurile sunt ptivite ca un sport național și adună foarte multă lume pe marginea traseelor. Acest lucru nu înseamnă un impediment pentru tineri să își urmeze pasiunea. Pentru Marc și Simone niciun traseu nu este greu, atâta timp cât dictarea este făcută bine și relația dintre ei este una foarte strânsă. Datorită consolidării acestei relații, cei doi au reușit să se califice la numeroase campionate și să obțină premii importante.

„Următoarele noastre obiective sunt câștigarea titlului mondial la Junior WRC, unde sunt șase etape. Fiecare concurent participă cu aceeași mașină și așa este mult mai ușor să vezi care pilot este mai bun. De asemenea are și un premiu important, un sezon complet la anul în Campionatul Mondial cu o mașină de uzină” a declarat Marc.

Pasionații de raliuri, dar și cei curioși pot fi alături de Simone și Marc în competițiile următoare. Raliul Moldovei se va desfășura la Moinești între 1 și 2 iulie, iar Transilvania Rally va începe competiția într-o lună de zile.

Text: Gabriela Barariu

Distribuie:

Postaţi un comentariu