Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea” face lobby pentru patrimoniul național în cadrul unui proiect european

Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea” face parte dintr-un proiect european, care se va desfășura  pe o perioadă de doi ani în cinci orașe, printre care și Cluj-Napoca, proiect care are ca scop „Conservarea patrimoniului naţional în viziunea liceenilor”, după cum spune și numele acestuia. În perioada 2018-2019, elevii liceului clujean vor vizita cele cinci țări participante: Franța, Ungaria, Germania și Spania, urmând ca gala de închidere să aibă loc în octombrie 2019 la Cluj, la finalul unei săptămâni pline de activități prin care elevii români și străini, deopotrivă, vor descoperi elemente ale patrimoniului nostru național.

Erasmus +

Ideea unui proiect educaţional european pe tema conservării patrimoniului naţional a pornit de la identificarea unor probleme legate de definirea corectă a acestui concept de către elevii  ţărilor participante în proiect.

„Totul a început de la un parteneriat școlar pe care liceul nostru îl are cu un liceu din Franța, un parteneriat care are ca scop promovarea studiului limbii române. Acolo se predă limba română, pentru că 90% dintre elevii care termină postliceala de biologie acolo își doresc continuarea studiilor la Cluj-Napoca, la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj. Parteneriatul nostru a avut ca scop familiarizarea elevilor francezi cu cultura noastră, cu sejurul la Cluj și cu ceea ce presupune adaptarea aici. Ideea noastră referitoare la patrimoniu a pornit de la schimbul acesta de experință. Am observat că avem mai multe lucruri în comun și că trăim aceleași drame: exodul tineretului, riscul prăbușirii agriculturii, neglijarea unor localități, degradarea clădirilor istorice. Ne-a venit ideea de a face ceva pentru a atrage atenția și pentru a încerca să salvăm unele zone măcar prin turism, prin promovarea acestora. Am luat legătura și cu ceilalți colaboratori ai liceului francez și am decis să facem un proiect european împreună pentru a sensibiliza opinia publică asupra patrimoniului fiecărei țări participenate. Noi am constatat că patrimoniul nu este nici promovat, nici cunoscut de către elevi. Fiind un liceu de artă, noi nu avem nimic dedicat acestuia în programa școlară. Se amintește despre patrimoniul național tangențial la istoria artei și atât. Am vrut să facem mai mult”, explică Mihaela Oneț, coordonatorul proiectului.

Studiu: Ce cred elevii?

Proiectul îşi propune să  realizeze un studiu despre percepţia elevilor cu privire la noţiunea de patrimoniu naţional şi să organizeze vizite de studiu internaţionale cu elevii şi profesorii, în cadrul cărora fiecare ţară să îşi prezinte elementele caracteristice valorilor naţionale, precum  şi unele măsuri concrete de conservare a acestei comori europene care dăinuie peste secole.

„Ne-am propus să facem o cercetare referitor la percepția patrimoniului de către liceeni. Am făcut un chestionar comun, iar fiecare dintre noi am lucrat cu echipa de elevi cu care mergem în Franța. Am generat o serie de întrebări prin care să ne dăm seama dacă elevii știu într-adevăr ce înseamnă patrimonial național. Fiecare liceu a făcut un mini brainstorming pentru a face un chestionar pe care l-am trimis celor din Franța, coordonatorii principali, iar ei au întocmit chestionarul final, pe care l-a aplicat apoi fiecare liceu. Am trimis de curând chestionarele noastre. Un cercetăror francez va sintetiza toate informațiile și va face o analiză. De abia aștept să vedem rezultatele! Acestea vor fi trimise fiecărei școli pentru a le interpreta. În martie, când mergem în Franța, vom prezenta rezultatele noastre, iar coordonatorii ne vor spune concluziile lor. Fiecare liceu a chestionat peste 100 de elevi. Copiii sunt foarte interesați de acest subiect”, spune Mihaela Oneț.

Proiectul vizează ca impactul activităţilor sale să  sensibilizeze factorii de decizie educaţionali, care să implementeze un curriculum de trunchi comun sau la decizia şcolii axat pe  cunoaşterea şi  protecţia patrimoniului naţional, mai ales la un liceu cu profil artistic.

Schimb de bune practici                      

Elevii vor vizita țările partenere, pentru un schimb de bune practice. „Ne dorim ca prin vizitarea fiecărei țări să înțelegem modul în care este conservat patrimoniul național și să promovăm exemplele pozitive descoperite. Ne dorim să sensibilizăm factorii de decizie în luarea unor măsuri viitoare pentru îmbunătățirea unor aspecte care poate nu sunt așa de promovate în societate actuală, nici în învățământ, nici în artă, nici în planurile politicienilor”, spune coordonatorul proiectului.

Elevii selectați pentru participarea în proiect și-au depus „o candidatură” în acest sens, fiind aleși primii 16 copii, pe baza punctajelor obținute. Elevii au elaborat o scrisoare de intenție, au prezentat un acord din partea părinților care să ateste faptul că aceștia pot participa la activitățile proiectului care presupun și deplasări în străinătate, au rezolvat diverse cerințe din parte profesorilor, și-au prezentat portofoliile artistice, precum și dovada faptului că au fost angrenați în acțiuni de voluntariat. Etapa de selecție va avea loc pentru fiecare deplasare în străinătate în parte, pentru că rigorile proiectului susțin ca de fiecare dată să participle alți elevi, pentru a beneficia cât mai mulți copii de avantajele vizitelor în afară.

În acest an elevii vor vizita Franța, în luna martie și Ungaria în luna octombrie, urmând ca în 2019 să viziteze Spania, în luna mai. În luna octombrie, va avea loc gala de închidere a proiectului, iar de această dată România va fi gazdă.

Prima întâlnire din cadrul proiectului a avut loc între profesorii coordonatori, însoţiţi de câte un coleg de-al  lor la Paris, în octombrie  2017,  când s-a dat startul cercetării ştiinţifice cu elevii pentru definirea comună a termenului  de patrimoniu naţional şi s-a semnat  acordul comun de colaborare între  licee.

„Într-un proiect european cele mai importante întâlniri sunt prima și ultima. Prima a avut loc la Paris, iar ultima, cea de bilanț, cea în care se va cristaliza fructul a doi ani de muncă va avea loc la Cluj. Noi suntem onorați că de la început am fost invitați să găzduim ultimul act al acestui proiect. Vom avea o săptămână plină de activități, vom avea diverse ateliere, vom face mai multe vizite în țară, pentru a vedea cum este conservat patrimoniul național. Vom vizita Târgu Jiu și Maramureșul, dar forma finală a programului nu este încă finalizată. Vor fi doi ani plini. Acest proiect a venit exact la timp, cu toate că nu a fost gândit astfel. Anul 2018 este declarat de către Uniunea Europeană Anul European al Patrimoniului Cultural, an în care noi, românii, comemrorăm Centenarul Marii Uniri. În plus, anul 2019 este declarat de către Ambasada Franței și Ambasada României anul Cooperării Franco-Român. Nu am prevăzut aceste lucruri, dar ne bucurăm că ne-am sincronizat cu aceste date”, mai spune coordonatorul proiectului.

Liceele participante în cadrul proiectului sunt: Sainte-Jeanne d’Arc din Gourin, (Franţa) – coordonatorul  proiectului,  Fazekas Mihály  din Budapesta (Ungaria ),  San José de Cluny din Vigo (Spania), Oberschule Weinboehla din  Weinboehla (Germania) şi Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea” din Cluj-Napoca.

Postaţi un comentariu