#liberinCluj, o campanie I Love Cluj de fluidizare a traficului

Al doilea mesaj din cadrul campaniei #liberincluj/ Foto: Florin Muntean

Traficul din ce în ce mai aglomerat, precum și orele pierdute „pe drum”, indiferent că vorbim de un traseu scurt sau care travesează întregul oraș, reprezintă un inconvenient din ce în ce mai evident în municipiul Cluj-Napoca. Fie ca vorbim despre orele de vârf  sau nu, traficul pare ștrangulat de prezența sutelor de autoturisme, mai ales atunci când plouă. I Love Cluj a lansat de curând campania #liberincluj prin care doreste să îi determine pe clujeni să folosească, atunci când e posibil, mijloacele de transport în comun sau mijloacele de transport alternative, precum mersul cu bicicleta sau mersul pe jos.

Andrei Mutu, fondatorul I Love Cluj a simțit pe propria piele zilele trecute „furia traficului”, astfel că a gândit această campanie care se bucură de un succes răsunător pe Facebook. Una dintre postările din cadrul campaniei îi roagă pe clujeni să lase mașina acasă, măcar atunci când se poate, iar cea de-a doua le prezintă participanților la trafic metodele alternative de deplasare.

Prima postare are până în momentul redactării acestei știri mai bine de 300.000 de reach-uri, iar a doua  peste 100.000 (a doua a fost publicată în această dimineață).

14725546_10154560644498670_5217748428388983902_n

Primul mesaj din cadrul campaniei #liberincluj/ Foto: Florin Muntean

„Ideea campaniei a apărut de la o postare personală din zilele anterioare când am stat mai bine de o oră în trafic, în centru, pentru că trebuia să transport ceva, dar am lăsat mașina a doua zi. Campania a apărut de la acea postare, pur întâmplător și neplanificat. Mă deranjează problema traficului, însă miercurea trecută mi-a ajuns și am hotarât să încerc să fac ceva constructiv. Așa că am încercat să oferim prin I Love Cluj exemple și soluții. Campania se numește #liberincluj. Am avut o postare legată de faptul că mulți clujeni ies cu mașina doar când plouă și astfel se crează ambuteiaje. Ideea este să încercăm să folosim alternative: să mergem pe jos, să folosim mijloacele de transport în comun și să ne descurcăm cum putem până cei de la primărie chiar fac ceva în acest sens”, a explicat, pentru Transilvania Reporter, Andrei Mutu, inițiatorul campaniei #liberinCluj.

Clujenii au reacționat imediat, lăsând sute de comentarii la cele două postări.

Andrei Mutu/ Foto: arhiva personală

Andrei Mutu/ Foto: arhiva personală

„Lumea a îmbrățișat imediat ideea de a încerca să folosim mașina doar când avem nevoie. Trebuie să încercăm să fim o comunitate și să ne respectăm unul pe celălalt. Multe persoane din București au dat share și au zis că și ei vor același lucru. Mulți clujeni sunt nemulțumiți și vin cu tot felul de propuneri concrete și fezabile. Sunt deranjați de faptul că nu se fluidizează circulația, că se parchează aiurea, că nu sunt parking-uri, că se dau prea multe autorizații de construire pentru blocuri cu multe etaje, fapt ce îngreunează traficul.

Cred că începem să ne dăm seama că o să scadă calitatea vieții dacă nu rezolvăm problema asta, lucru care deja se întâmplă din păcate. Noi nu ne dorim să educăm pe nimeni, pentru că oamenii știu deja aceste aspecte. Am încercat cu ajutorul campaniei să evidențiem alternativele pe care le avem si care ne pot oferi un trafic mai bun. Sunt persoane care au lăsat mașina acasă în urma campaniei”, spune Andrei Mutu.

Soluții

Cu toate că infrastructura din Cluj-Napoca este tot mai deficitară, iar soluțiile par tot mai greu de implementat, Andrei propune câteva lucruri concrete ce ar putea fi realizate, în opinia sa.

„Pentru unele lucruri deja e târziu, dar altele mai pot fi făcute. Eu aș pune taxă de parcare mare în centru. Mulți clujeni vin la ora 9 în centru, parchează și își lasă mașina până la 17. Ar trebui să le oferim condiții să vină cu alte mijloace de transport. Cred că ar trebui să existe mai multe campanii prin care să se încurajeze mersul pe bicicletă, car sharing-ul și chiar mersul pe jos. Ar trebui să existe mai multe piste de biciclete, iar cei din administrație să dea un exemplu și să vină cu bicicleta.

Nu trebuie uitate nici parkingurile. Trebuie identificate zonele în care se pot face, iar constructorilor să li se impună și realizarea de parkinguri subterane. Avem nevoie de o fluidizare mai bună a traficului, cu ajutorul specialiștilor, care să spună efectiv ce schimbări trebuie făcute, unde să faci sens giratoriu și unde nu. Să nu se mai dea autorizații blocurilor care nu fac parcări și nici autorizație pentru P+10 dacă avem un drum cu două benzi, cum se întâmplă în Bună Ziua sau în alte cartiere. Eu îi înțeleg și pe constructori, problema este că nu există suficiente terenuri în Cluj și când prind unul încearcă să profite cât mai mult. Ar trebui să fie concepute cartiere noi, cu drumuri asfaltate, toate utilitățile necesare și apoi să se construiască. E important să existe dezvoltare imobiliară, dar cu respectarea regulilor. Cred că ar trebui să avem de asemenea o centură ocolitoare, o linie de tramvai care să circule prin tot orașul”, este de părere tânărul anteprenor.

Andrei susține că i-ar surâde ideea unui nou tip de management în cadrul CTP care să folosească tehnologia cât mai mult și care să facă „o chestie cool” din mersul cu mijloacele de transport în comun.

În ceea ce privește soluțiile ce ar putea fi implementate în viitorul ceva mai îndepărtat, cărora Andrei le spune, mai în glumă, mai în serios, de „Science Fiction”, acesta crede că orașul ar putea avea metrou, treceri de pietoni suspendate sau chiar pasaje subterane. Până atunci, însă, invită clujenii să pună mână de la mână, mașină de la mașină și să fie #liberiincluj.

Citiți și: Tinerii Clujului. Andrei Mutu: M-a ales mai mult I Love Cluj pe mine decât l-am ales eu


Publicitate

Postaţi un comentariu