Interviu cu Adrian Balcău, organizator Cluj Design Days: Despre atelierul ideal și obiecte multisenzoriale

Foto: Arhiva personală

Din liceu a „consumat” design și era foarte clar pentru el că în acest domeniu va căuta să își construiască o carieră.  Avea să descopere o profesie creativă, dar și pragmatică. După absolvirea Universității de Artă și Design din Cluj și-a finisat tot mai mult stilul în așa fel încât astăzi creează obiecte de mobilier, cu un iz nostalgic, retro, dar care au un aspect foarte contemporan prin elemente de referință din mid-century. Se simte atras de estetica acelei perioade cuprinse între anii 1930-1960 și de vibe-ul acelor timpuri când lumea era chic și avea o eleganță naturală, fără efort.

În 2015, într-o perioadă în care majoritatea evenimentelor din lumea designului românesc se întâmplau în București, Adrian Balcău a venit cu propunerea organizării unui eveniment local care să reunească designeri de obiect și produsele lor, în încercarea de a le oferi mai multă vizibilitate și de aduce în fața publicului alternative pentru decorarea locuințelor. Astăzi, Cluj Design Days a ajuns să cuprindă nu doar expoziții, ci și târguri cu vânzare organizate de două ori pe an, precum și evenimente conexe precum fashion show-uri și party-uri care să creeze o conexiune între designer, potențiali clienți și alți reprezentanți ai comunității creative din România.

Principalul eveniment al Cluj Design Days 2019 va avea deschiderea în data de 4 octombrie la Palatul Urania din Cluj-Napoca, sub forma unei expoziţii de design multisenzorial. Publicul va interacționa cu lucrările designerilor cu ajutorul văzului, mirosului, auzului, atingerii și al gustului. Expoziția este organizată de Cluj Design Days și Timișoara Design Days și acompaniată de un design happening, un fashion show și tururi ghidate pentru copii. Creațiile vestimentare arhitecturale cu caracter senzorial și texturi interesante au fost atent selecționate de Lucian Broscățean, iar împreună cu coregrafa Melinda Jakab au combinat creativ designul vestimentar şi dansul contemporan. Cei șase designeri curatoriați de Lucian Broscățean sunt absolvenți, din diferite generații, ai Departamentului Modă-Design Vestimentar UAD Cluj-Napoca. Toți sunt implicați activ în modă ca stiliști, profesori, fashion designeri sau directori creativi:

De asemenea, în 11 octombrie, cu ocazia Nopții Albe a Galeriilor, la Palatul Urania va fi organizat un creative happening în care trei designeri, poziționați în trei zone delimitate pe o scenă, vor avea ocazia să creeze propriile obiecte din materiale reciclate în tematica expoziției multisenzoriale.

Mai multe despre Cluj Design Days, despre atelierul ideal și despre provocările vieții de designer de obiect și interior am aflat de la Adrian Balcău într-o vizită în atelierul său.

După patru ani de Cluj Design Days, cum privești astăzi evoluția evenimentului și ce planuri ai pentru viitorul lui?

În 2015 prima ediție a Cluj Design Days aș putea spune că a fost mai mult experimentală pentru a vedea dacă publicul reacționează la genul acesta de evenimente. Atunci scopul era de a oferi mai multă vizibilitate designerilor locali, din zona Transilvaniei. Îmi amintesc că am strâns în jur de 27 de designeri, specializați pe designul de corpuri de iluminat, ceramică, mobilier, bijuterie. Apoi am început să ne extindem la zona de fashion și să aducem și produse ale unor designeri din alte orașe creând astfel un magazin temporar cu obiecte de design atent selecționate. Desigur, publicul poate apela designerii direct în ateliere. Dar am vrut să prezentăm publicului inclusiv noi designeri și să intermediem o legătură între ei și potențiali cumpărători. Structura Cluj Design Days s-a extins spre două târguri pe an și o expoziție. Târgurile sunt cu vânzare, însă expozițiile nu. Dar de doi ani de zile nu ne-am limitat doar la simple expoziții și târguri care trec în revistă ce creații noi au mai apărut, ci am venit cu propuneri curatoriate. Anul trecut, de exemplu, tema expoziției a fost conexiunea dintre creațiile designerilor. Expoziția era construită în jurul ideii de dialog între creații diferite de la designeri diferiți pe care noi le expuneam împreună. Anul acesta, împreună cu echipa Cluj Design Days venim cu propunerea unei expoziții de design senzorial.

Ce înseamnă de fapt această expoziție multisenzorială? Ce implică în plus față de interacțiunea vizuală?

Inspirația a venit de la o expoziție similară organizată în Londra în urmă cu câțiva ani și dintr-o carte pe care am descoperit-o în Berlin, The Senses: Design beyond vision în care se vorbește despre modul în care poți crea obiecte de design a căror putere să nu vină din impactul vizual, ci din alte elemente de percepție tactile, olfactive, acustice și chiar gustative. Așa că am lansat această provocare designerilor sau am căutat obiecte de design care s-au creat deja, care să aibă această caracteristică. Practic aceasta este evoluția Cluj Design Days. Începem să facem evenimente curatoriate prin concepte conturate. Anul viitor vrem să ieșim în spațiul public cu lucrările.

De ce ați preferat Palatul Urania pentru expoziția principală în acest an?

Am ales spațiul Urania pentru că este central și accesibil și pentru că ne-a oferit oportunitate de a expune lucrările în semi-întuneric pentru a înlătura cât mai mult latura vizuală a designului. Produsele vor fi expuse pe cuburi luminoase, ca singură sursă de lumină pentru a te obliga să interacționezi cu obiectele prin celelalte simțuri. Am făcut o selecție de 25 de designeri din mai multe orașe din România, în special din București, Timișoara și Cluj. Vor expune obiecte de mobilier, ceramică, bijuterie, fashion, jucărie, corpuri de iluminat. Voi expune și eu un fotoliu pe care l-am creat special pentru expoziție, tocmai pentru că are caracteristici tactile și auditive.

Fotoliul Sunday este construit pe o structură care balansează în momentul așezării, balansare care pune în mișcare detalii de alamă de pe spătarul acestuia.

Fotoliul Sunday este construit pe o structură care balansează în momentul așezării, balansare care pune în mișcare detalii de alamă de pe spătarul acestuia. Foto: Adrian Balcău Studio

Ca artist, îți oferă Clujul cadrul să evoluezi, fără a te limita?

Eu activez în mare parte în Cluj și cred că poți să îți găsești lucruri de făcut aici ca designer. Sunt tot mai mulți oameni care apelează la designeri pentru obiecte în casele lor, sau pentru a-și amenaja interioarele locuințelor. Există o piață în dezvoltare în Cluj și pentru asta și se dezvoltă. De multe ori tinerii designeri se simt descurajați până să ajungă să își facă propriul lor brand. Contează să investești multă pasiune înainte de a te da bătut.

A ajuns publicul să facă diferența între design de obiect și obiecte handmade? Care sunt principalele diferențe între cele două?

Acesta era și pentru noi un factor foarte important în selecția designerilor care să participe la târguri. Dacă cineva care aplica la noi își descria produsele sau brandul prin formula handmade era un mare semnal de alarmă. Designul nu înseamnă artizanat, ci ceva care poate fi creat în serie, care are un proces ingineresc amănunțit, care presupune o mult mai mare atenție la detaliu, care nu e creat din accident.

În ce ritm lucrezi tu?Care e metoda ta de lucru?

Ca freelancer am depistat anumite perioade pe parcursul anului care sunt mai active și mai puțin active. Cumva, perioadele mai puțin active le folosesc pentru a crea produse la self-commissioned, în care fac produse pe care nu am avut timpul necesar să le fac, sau produse pe care să le adaug catalogului meu. În perioadele mai ocupate fac produse la cererea clientului sau produse pentru spațiile de design interior la care lucrez. Motivația de a crea vine fie de la un client, sau din propria mea dorință. Îmi place să lucrez când motivația vine de la mine pentru că atunci fac lucruri mult mai experimentale, am libertate de expresie mai mare. Dezavantajul e lipsa unui termen punctual de finalizare, ceea ce nu e întotdeauna productiv. Pe de altă parte, când creez lucruri la cererea clientului, poate sunt mai pragmatice, dar rezultatul poate fi la fel de interesant. De exemplu, recent am conceput un design de interior pentru un showroom de haine și am creat o canapea custom made (Black On Black Sofa). Era în tematica designului de interior al showroom-ului pe care tot eu l-am făcut și am fost foarte încântat de rezultat. De când am terminat facultatea, nu m-am închis în atelier să aștept să îmi vină oportunitățile, ci mi le-am creat singur. Și asta cred că ar trebui să facă oricine. În domeniul designului de obiect sunt puține oportunitățile care apar din alte direcții și atunci trebuie căutate sau create.

Care este procesul de creație al unui obiect?

În primul rând conturez atmosfera foarte clar pe care vreau să o transmit prin obiectul sau interiorul respectiv. Apoi mă joc cu materialele, cu cromatica și le asociez între ele până ajung la un rezultat. La mine în atelier mai mult asamblez produsele. Lucrez cu tâmplari pentru partea de lemn, cu sudori pentru partea de metal, cu croitorese pentru partea textilă. O mare provocare este să găsesc meșteri buni, serioși și punctuali, suficient de deschiși pentru proiecte experimentale de cele mai multe ori.

Foto: Arhiva personală

La 30 de ani pe care îi ai astăzi și cu o experiență pe care ți-ai făcut-o din multă practică, cu ce ai rămas propriu-zis din facultate?

După trei ani de licență și doi ani de master, cred că cel mai important a fost că mi-am păstrat curiozitatea de a descoperi mai mult, de a citi mai mult. M-am gândit să urmez și un doctorat, dar nu aș vrea să îmi pun pe pauză munca de atelier. Dar îmi place și latura academică.

Cum ar trebui să arate atelierul ideal pentru tine?

În mod ideal mi-ar plăcea să am în cadrul atelierului un tâmplar rezident, poate un sudor rezident și să lucrăm împreună la unele idei. Cred că ar fi mult mai creativ și mai productiv. Mi-ar plăcea să am o zonă de studio foto în care să pot să îmi fotografiez noile produse sau alte experimente. Să aibă geamuri mari, multă lumină, muzică și cafea bună. Caut spații și sper să îmi fac și un mic showroom, o zonă de lounge, de birou și o zonă de muncă. Întotdeauna visul meu a fost să am un atelier de creație în Cluj, dar să depășesc și granițele acestui oraș și apoi ale acestei țări. Îmi place Clujul și am ce să îi ofer, la fel cum și el are ce să îmi ofere.

Ce alte idei mai ai pe partea de design de produs pentru Cluj, sau de a aduce designul de produs mai aproape de public?

Pasul pe care vrem să îl facem anul viitor cu extinderea activității noastre în spațiul public, este o astfel de idee. Să ne lărgim publicul, să ajungem și la oameni care în mod normal nu ar participa la expoziții, dar care să se „izbească” pe stradă în mod accidental de un obiect de design, sau de o instalație interactivă interesantă.

Comunitatea de designeri cum o simți în Cluj? Există o astfel de comunitate?

Există o comunitatea creativă care nu e neapărat formată din designeri, ci din artiști, în general, care se confruntă cu provocări comune. Oameni care caută spații de exprimare, care caută finanțări pentru proiectele lor. Există discuții despre ce am vrea noi să se întâmple în Cluj pe partea de design și felul în care putem să aducem schimbări în sensul acesta. Inclusiv expoziția din acest an, Sensoria, s-a născut tot dintr-o discuție în care unii designeri îmi spuneau că ar vrea să creeze produse mai experimentale, dar că le lipsește provocarea venită din partea cuiva. Atunci ne-am gândit să oferim noi cadrul de expunere pentru astfel de produse și să oferim motivația.

De ce uneori se simte o invazie a unor obiecte de design pe piață dintr-o anumită gamă? Vedem foarte multe lămpi, multe scaune.

Dacă ești designer de obiect, o dată în viața ta trebuie să vii cu o propunere de scaun sau de lampă. În această lume există anumite obiecte care ies în evidență. Poți să prezinți o întreagă istorie a designului de obiect, doar prin scaune și asta pentru că scaunul este uzual, comun și divers. Sunt obiecte care invită la multă creativitate. La fel sunt și corpurile de iluminat. Singura funcționalitate a lor este să producă lumină, în rest poți să le dai orice simbolistică, să le dai ce formă vrei, să te joci cu mii de materiale.

Obișnuiesc românii în general să își personalizeze locuința cu obiecte de design? Este adevărat că trebuie să ai un venit peste mediu pentru a-ți permite achiziționarea lor?

Obiectele de design tind să fie mai scumpe, dar nu e întotdeauna cazul. Sunt și obiecte de design abordabile ca preț. Mie îmi place să cred că produsele mele nu sunt extrem de scumpe. Lumea care nu are neapărat o putere mare de cumpărare se simte inhibată să întrebe cât costă un asemenea produs deși poate s-ar încadra în bugetul lor. Mă refer aici mai ales la obiecte venite din partea tinerilor designeri.

Când intri într-o casă nouă te uiți, de obicei, la designul interior al încăperilor?

Cred că inconștient fac asta. Am o sensibilitate față de atmosfera spațiului în care intru. Dar nu mă uit cu un ochi critic. Nu îmi place să critic spațiile unor oameni care nu au legătură cu designul de interior. Desigur, se simte diferența atunci când un designer de interior și-a pus amprenta. Dar sunt și oameni cu mult bun gust, ceea ce poate substitui munca designerului. Un designer cu asta vine, cu „a good sense of style” și te ajută pe tine să îți conturezi interiorul în așa fel încât să te identifici cu el.

Ai designeri pe care îi admiri, care te inspiră?

Îmi place Hayon, un designer spaniol care și-a creat prin munca lui un univers propriu și o viziune foarte coerentă și o mai admir pe Ilse Crawford, designer de interior, din Marea Britanie, mai ales pentru că a scris o carte The Sensual Home, în care promovează designul de interior cu impact asupra nivelului senzorial și psihologic, depășind estetica vizuală.

 

Programul Cluj Design Days 2019 (4-12 octombrie)

vineri, 4 octombrie

18:00 – 21:00 – Opening Cocktail

sâmbătă, 5 octombrie

11:00 – 21:00 – Visiting Hours

11:00 – 12:00 – Tururi ghidate pentru copii

19:00 – 19:30 – Cluj Design Fashion Show

22:00 – 03:00 – Cluj Design Parties #13 @ Atelier Cafe

duminică, 6 octombrie

11:00 – 21:00 – Visiting Hours

luni, 7 octombrie – joi, 10 octombrie

11:00 – 20:00 – Visiting Hours

vineri, 11 octombrie: Noaptea Albă a Galeriilor

11:00 – 01:00 – Visiting Hours

18:00 – 01:00 – Design Happening

sâmbătă, 12 octombrie

11:00 – 21:00 – Visiting Hours

11:00 – 12:00 – Tururi ghidate pentru copii

11:00 – 18:00 – Design Happening

18:00 – 21:00 – Closing Cocktail

Intrarea este liberă.

 

Postaţi un comentariu