Interes uriaș pentru transportul viitorului la Cluj

Dacă la început părea doar o glumă bună, ideea metroului clujean prinde contur pe zi ce trece. Licitaţia pentru studiile necesare realizării metroului şi trenului metropolitan din Cluj–Napoca se află în plin proces de derulare chiar dacă zilele acestea s-a anunțat prelungirea termenului de oferte pentru firmele interesate până la sfârșitul acestei luni. Reprezentanții primăriei spun că interesul pentru un asemenea proiect este unul mare, nu mai puțin de 21 de firme anunțându-și intenția de a întocmi studiile necesare pentru realizarea celei mai mari investiții din istoria Clujului.

Primăria Cluj–Napoca a lansat în aprilie licitaţia pentru Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj : Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții. Inițial, termenul de depunere a ofertelor a fost 1 iulie 2019, însă acesta a fost amânat, cum spuneam, până la 30 iulie din cauza unor clarificări solicitate de firmele interesate de acest mega-proiect.

Amânăm, ca să n-avem probleme ulterioare

Potrivit legii, am fost obligați să prelungim termenul de depunere a ofertelor până pe 30 iulie datorită clarificărilor solicitate de cei interesați. Avem deja 21 de firme care sunt înscrise pentru realizarea SF și PSF pentru acest proiect. Și pentru a putea asigura echidistanță, echilibru și egalitate de tratament tuturor, la recomandarea comisiei am acceptat prelungirea termenului de depunere a ofertelor până la sfârșitul lunii tocmai pentru a nu exista niciun fel de problemă cu privire la clarificări și motivul, repet, a fost acela de a permite tuturor să se alinieze la start, să-și depună ofertele pentru că este cel mai important proiect al Clujului pentru următorii 20 de ani cu siguranță și atunci nu ne permitem să avem niciun fel de probleme în implementare. În 30 iulie vom ști exact câte firme au depus oferte din cele 21 de firme.

Sursele de finanțare pentru metrou sunt patru: bani europeni, resurse locale, naționale, dar și resurse private. Cât despre ponderea banilor europeni în acest proiect, deocamdată nu s-a aprobat cadrul financiar 2021-2027 și ar fi incorect să vorbesc despre un lucru care încă nu e aprobat. Pot să vă spun însă că suntem eligibili pentru finanțare pentru exercițiul financiar amintit.

În privința centurii metropolitanae, am avizat varianta 8 de traseu care a fost comunicată și Direcției Județene de Drumuri și Poduri. Așteptăm de la CNAIR să primim și acordul lor oficial pentru a putea face studiile geotehnice și alte documente prevăzute de lege. Cu alte cuvinte, acum această variantă trebuie să intre în Comisia tehnică de la CNAIR pentru a primi avizul final, iar noi vom continua apoi cu acele proceduri legale prevăzute de lege. Suntem deci în grafic, sunt convins că schimbarea conducerii CNAIR nu va împiedica derularea rapidă a procesului.”, a declarat primarul Emil Boc marți încadrul unei conferințe de presă.

Este o licitație extrem de complexă și la ea s-au înscris multe firme. Este un semn bun, sunt companii cu vastă eperiență internațională. Acest lucru este extrem de important pentru că asta înseamnă că și calutatea Studiului de Fezabilitate va fi pe măsură. Valoarea acestei investiții este de 10 milioane de euro fără TVA, deci vom plăti practic pentru Studiul de Fezabilitate 10 milioane de euro și cred că este bine să o facem așezat astfel încât să și avem cele mai bune soluții.”, a declarat și Dan Tarcea, viceprimarul Clujului, pentru Transilvania Reporter.

Pașii următori

După etapa de depunere a ofertelor va urma evaluarea tehnică a ofertelor, după care se trece la evaluarea financiară. După eventualele contestații, dacă va fi cazul, se va putea încheia și contractul cu firma câștigătoare.

Etapa I este cea a realizării studiului de fezabilitate care ne va da și soluția de metrou pe care o vom putea implementa. Ne dorim să avem o soluție pentru anii 2050, cu recuperare de energie, pentru că dacă mergem pe o variantă clasică, până peste 5-10 ani când vom implementa această investiție s-ar putea ca ea să fie deja perimată, de aceea ne dorim ultimul răcnet în materie de investiții pentru proiectul nostru.

După ce vom avea Studiul de Fezabilitate, vom putea depune și cererea de finanțare, vom putea să trecem efectiv la partea de obținere a autorizației de construire și toate detaliile aferente acestei autorizații.

Trenul metropolitan este prima etapă a acestui proiect, care va funcționa de la Jucu-Bonțida-Apahida-Cluj-Napoca-Baciu. A doua etapă, cea de metrou între Florești și Cluj-Napoca, urmând ca a treia etapă să fie extinderea liniei de metrou înspre Gilău. Până să facem această extindere, accesul din Gilău la metrou se va face cu o rețea de autobuze bine pusă la punct, astfel încât să asigurăm o fluiditate cât mai bună a traficului și o stabilitate cât mai bună a locuitorilor zonei metropolitane la acest mijloc de transport modern.”, a mai spus Dan Tarcea

Investiție de peste un miliard de euro

Potrivit Planului de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD) Cluj-Napoca, elaborat in perioada 2014- 2015, municipiul se confruntă în prezent cu probleme importante, fapt care vine în întâmpinarea proiectului de metrou și tren metropolitan.

Conform culegerii de date efectuate în perioada 26 octombrie – 15 noiembrie 2015, valoarea medie de trafic pe tronsonul DN 1 la intrarea de vest în oraș, pentru zilele lucrătoare, este de 68.988 vehicule pe zi, adica un flux de trafic mai mare decat oricare dintre drumurile radiale de acces în București, precum și decât oricare dintre autostrăzile de acces în Budapesta (cu excepția M7). Conform modelului de transport dezvoltat și a investigațiilor aferente, la momentul respectiv axa de transport public vest – est (deservita cu autobuze și troleibuze) era suprasaturată.

Pe langa propunerea de construire a unei magistrale de metrou, oportunitatea utilizarii căii ferate (ce traverseaza orașul de la est la vest prin nordul acestuia) pentru dezvoltarea unui serviciu de transport feroviar metropolitan a fost luată în calcul in mod repetat în ultimii zece ani.

(…) În acest sens, se impune o regândire a structurii de mobilitate în centru (transport nepoluant, de mare capacitate, tip metrou, tramvai, troleu în detrimentul mașinilor și autobuzelor) și o conectare a acestui sistem cu punctele de origine a marii mase de calatori (Florești, Aeroport) precum și dezvoltarea unui serviciu de transport feroviar metropolitan pe calea ferată existentă.

Linia de metrou și cea de tren metropolitan vor fi realizate în vederea asigurarii unui mijloc de transport destinat sa imbunatățească mobilitatea calatorilor având un impact minim asupra mediului in privinta emisiilor toxice, a zgomotului, vibrațiilor, infrastructurii, accidentelor.”, se arată în oferta primăriei.

Consultantul primăriei în acest proiect este JASPERS, care a pregatit pentru municipiul Cluj-Napoca un studiu de orientări strategice privind realizarea unui sistem de transport rapid metropolitan în Cluj-Napoca, în care a fost documentată și confirmată oportunitatea studierii în detaliu a realizarii unei magistrale de metrou pe axa vest-est principala a orașului, parte din prima etapă a sistemului de transport metropolitan rapid.

În funcție de solutiile tehnice propuse (în special privind capacitatea sistemului și numărul de stații), precum și de aliniamentul în zona estică a magistralei, costul de investiție aferent proiectului este așteptat a fi în intervalul 700-1.000 milioane de euro – care acoperă lucrările de constructie și montaj, precum și echiparea cu material rulant pentru Magistrala I de Metrou Cluj-Napoca.”, afirmă JASPERS.

20, maxim 33 de minute, din Florești la IRA

Magistrala de metrou este preconizata a avea o lungime de cca. 13 km, urmând a avea o interstație medie de 1.000 m. Conform studiului strategic JASPERS, se estimează că traficul de călători va corespunde unui flux de 9.000 – 15.000 pasageri pe oră și sens.

Presupunând un timp mediu de staționare de 30 de secunde, putem calcula următorul profil de serviciu operațional pentru o ipotetică ruta între Florești (centrul zonei de blocuri), Mănăștur, centru Cluj-Napoca și IRA/ Aurel Vlaicu: la o densitate medie a stațiilor de 500 m, călătoria din Florești la IRA ar dura 33 de minute, și doar 20 de minute la o interstație medie de 1200 m. Din Manăștur (zona Bucium) până în centru (zona Piața Unirii) metroul ar face 10 minute dacă interstația medie ar fi de 500 m, dar doar 6 minute dacă interstația medie ar fi de 1,2 km. În concluzie, ținând cont de calculele și argumentele prezentate mai sus, opinăm că ar fi de dorit atingerea unui obiectiv de proiectare pentru linia de metrou vest – est constând într-o interstație mai mare decât cea a transportului de suprafață, probabil undeva în intervalul 850-1.100 m.”, se mai arată în studiul JASPERS.

Neajunsuri destule

Linia de metrou nu ar rezolva însă în totalitate problema transportului în comun. Potrivit consultantului european, banda de cartiere de locuințe dense din zona sudică a orașului (Manăștur sud / Câmpului, Zorilor, Bună Ziua, Gheorgheni) nu este deservită de rețea, după cum la fel se întâmplă și în cazul cartierului Grigorescu. De asemenea, nu sunt deservite de rețea zonele industriale și comerciale din nord-estul orașului: zona Tetarom II , zona CUG-Muncii, după cum nu există o legatură convenabilă între gara feroviară și magistrala vest-est, dar nici între cele două magistrale în zona de vest a orașului/zonei metropolitane.

Postaţi un comentariu