Înapoi în viitor. Clujul – oraș verde și smart

Proiectul de reamenajare a străzii Kogălniceanu demonstrează că viitorul aparține pietonilor..

Clujul este singurul oraș din estul Europei care va avea o Divizie de Inovare Urbană, scopul acesteia fiind acela de a implementa coerent strategia de dezvoltare pe termen lung a orașului, concentrată pe talent, inovație și tehnologie.

Anunțul a fost făcut de Primarul Clujului, Emil Boc, la conferința Dialoguri Urbane organizată de Cluj 2.1 | Fondul de inovare, unde a anunțat și că pe termen lung și mediu strategia de dezvoltare și urbanizare a orașului va viza proiecte ecologice și sustenabile, cu infrastructură și idei care să privilegieze pietonii.

Emil Boc a anunțat că Divizia de Inovare, creată după modelul celei deja existente în Boston, va avea rolul de a cerceta, experimenta și proiecta  soluții alternative la trei categorii de provocări cheie ale orașului: mobilitate, locuire și viitorul muncii, colectând și analizând date, construind scenarii de lucru și măsurând impactul unor intervenții experimentale care caută să lucreze cu comportamentele sociale ale cetățenilor.

Primarul Clujului a discutat despre una dintre cele mai mari provocări ale orașului, și anume, numărul mare de mașini. La o populație de 323.108 locuitori (în oraș) și 100.430 în zona metropolitană, avem un număr de 131.673 mașini, în ultimii doi ani numărul de autoturisme crescând cu peste 16.000 de unități.

„De la nivel național nu suntem ajutați, Guvernul nu ne ajută nici măcar cu o legislație care să limiteze măcar uzul mașinilor foarte vechi, ceea ce se întâmplă deja în majoritatea statelor membre“, a spus primarul Clujului.

Promisiunea unui oraș verde

Numărul mare de mașini ridică probleme importante pentru oraș, mai ales la nivel de infrastructură și mobilitate urbană. Actualmente, conform declarațiilor primarului clujean, avem 9 loturi de parcare (în jur de 3000 de locuri), iar în construcție se află alte 4 loturi de parcare (aprox. 1660 de locuri). De cealaltă parte, din prezentarea proiectelor urbane deja realizate, reiese că lucrările de amenajare ale unor puncte cheie ale orașului (piața Unirii, piața Gării, Bulevardul Eroilor, etc.), au vizat tocmai redarea unui spațiu mai amplu pietonilor. Problemele persistă totuși.

„Trebuie să schimbăm mentalitatea oamenilor, nu să alocăm mai mult spațiu pentru mașini. Eu nu voi lua spațiu de la pietoni ca să-l dau mașinilor. Apoi, acest lucru trebuie înțeles în contextul marilor provocări ale prezentului: schimbarea climatică, globalizarea și urbanizarea. La nivel mondial, cel puțin în ceea ce privește Scandinavia, tinerii, în special cei din generația millenials, nu-și mai cumpără mașini, nici nu mai au carnet de conducere, dar din păcate la noi trendul este invers. Venind spre muncă din Zorilor, pe jos, într-o dimineață am numărat vreo 125 de mașini, din care 110 erau ocupate de o sigură persoană. Oricum, referitor la mașini, important este să trecem la mentalitatea și practica sharing (împărtășitul), nu growing (creșterea)“, a afirmat Emil Boc.

În ceea ce privește proiectele viitoare, acestea urmează aceeași abordare ecologică și sustenabilă. În această categorie se înscriu și proiectele Someș River Front, strada Mihail Kogălniceanu sau reabilitarea Parcului Rozelor, pentru a da doar câteva exemple. Oricum, descurajarea uzului privat al mașinilor, trebuie să fie însoțită de educația pentru utilizarea transportului în comun, utilizarea mașinilor electrice automate, etc. Conform spuselor lui Emil Boc, „Unul dintre scopurile la care țin foarte mult este acela de a realiza o reală mobilitate ecologică (real green mobility), aceasta este o provocare pentru oraș. Cum putem, de pildă, încuraja oamenii să folosească transportul public? Oricum, cei care vor construi ecologic (green) și smart vor beneficia de o reducere de 50% a taxelor de construcție. Stațiile de încărcare a mașinilor electrice din oraș, vor fi, cel puțin inițial, gratuite. Viitoarele proiecte ale Clujului vizează și ele tocmai acest lucru, mai mult spațiu pentru pietoni, o abordare mai ecologică din partea planificării urbane“, a adăugat Emil Boc.

La conferințî aui fost prezenți câțiva specialiști din străinătate în inovație urbană, printre care: Jaclyn Youngblood, șefa personalului la Boston Office for New Urban Mechanics, Brian Kennedy, vicepreședinte al sectorului de Operațiuni și Afaceri Guvernamentale al Pittsburgh Technology Council și Leo Lades, cercetător EPA în cadrul departamentului de Behavioural Economics, de la Geary Institute of Public Policy. P

 

Postaţi un comentariu