Garajele clujenilor scapă de demolare deocamdată. Consilierii au aprobat modificări la regulament

Foto: Dan Bodea

În ciuda unor declaraţii repetate de primarul Emil Boc în ultimii ani că în 2015 va începe demolarea garajelor din oraş, astăzi consilierii locali au dezbătut şi aprobat doar câteva modificări ale regulamentului de închiriere a terenului pentru parcări şi garaje. Principalele modificări se referă la dreptul de prelungire a abonamentului pentru o altă persoană din familia titularului şi prelungirea datei până la care se poate plăti taxa de închiriere.

Astfel în proiectul de hotărâre se prevede că „Serviciul Parcări, prin natura activităţii desfăşurate, are permanent contact cu cetăţenii astfel, s-a constatat că există numeroşi solicitanţi care la prelungirea contractului sau abonamentului nu mai deţin un autoturism în proprietate, dar o altă persoană cu domiciliul sau reşedinţa la aceeaşi unitate locativă deţine un autoturism. De exemplu: tatăl este titularul abonamentului de parcare şi doreşte să prelungească valabilitatea abonamentului cu autoturismul fiicei care locuieşte la aceeaşi adresă”. Pot beneficia de această prevedere soţul, soţia, copiii şi părinţii soţilor care domiciliază sau au reşedinţa la aceeaşi adresă cu abonatul.

Totodată, acelaşi regulament prevede posibilitatea ca taxa de închiriere a terenului să poată fi plătită până la 15 octombrie şi nu până la 31 martie, cum este cazul pentru abonamentele pentru locurile de parcare şi care era data valabilă până în prezent şi pentru deţinătorii de garaje. „În cazul în care titularul abonamentului/contractului de închiriere a terenului ocupat cu parcare, garaj sau copertină, construite în baza unei autorizaţii, nu se prezintă la prelungirea valabilităţii până la data de 15 octombrie a fiecărui an, contractul/abonametul fiind încetat prin împlinirea termenului, proprietarul parcării, garajului sau copertinei este obligat să achite taxa de ocupare abuzivă a domeniului public sau privat, începând cu data expirării contractului/ abonamentului şi până la data prezentării pentru achitarea taxei. Proprietarul parcării, garajului sau copertinei va fi somat să achite în termen de 10 zile de la primirea înştiinţării trimise de Serviciul Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor, taxa pentru ocuparea abuzivă a domeniului public, în caz contrar se va proceda la desfiinţarea garajului/copertinei, cu respectarea dispoziţiilor legale, pe cheltuiala proprietarului, fără plata de despăgubiri şi cu recuperarea taxei datorate”, se arată în acelaşi proiect de hotărâre.

Iniţiatorii proiectului susţin că prin prelungirea datei până la care se plăteşte taxa pentru terenul închiriat pentru garaj se va evita aglomeraţia de la ghişeele primăriei, pentru că deţinătorii de garaje nu vor mai veni simultan să achite taxa cu cei 26.000 de deţinători de abonamente pentru locuri de parcare din oraş.

Serviciul Parcări a trimis deja în acest an aproximativ 1000 de înştiinţări pentru titularii de contract/abonament pentru garaje şi copertine care nu s-au prezentat pentru prelungirea acestuia. Până în data de 19.08.2015 au achitat taxa de ocupare abuzivă a domeniului public un număr de 350 de persoane.

„Prelungirea termenului de plată echivalează cu repunerea în termen a persoanelor care au edificat pe baza unei autorizaţii de construire un loc de parcare, garaj sau copertină. Persoanele care nu au achitat taxa pentru anul 2015 vor putea achita până la data de 15 octombrie, iar persoanele care au achitat deja taxa de ocupare abuzivă a domeniului public sau privat pentru anul 2015 au posibilitatea de a li se restitui sumele achitate suplimentar”, se adaugă în referatul de specialitate al proiectului de hotărâre.

„Ce facem domnule primar cu cele 10.000 de garaje si copertine care am admis că afectează calitatea vieții în oraș?  Știm că în 2014 v-ați declarat adeptul demolării garajelor, iar anul acesta ați revenit și ați nuanțat lucrurile”, a întrebat în plen consilierul local Claudia Anastase.

„Propunerea de astăzi a venit în urma unei dezbateri în Consiliul Local. S-a pus problema că taxa de ocupare a domeniului public este exorbitantă și că cei care nu au ajuns să plătească taxa până în 31 martie din diferite motive, fie că erau plecați din țară sau era în spital, trebuiau să achite 700 de lei în loc de 50 de lei. De aici a pornit discuția și în comisie s-a considerat că e posibilă prelungirea datei până la care să se achite taxa de închiriere. De această modificare vor beneficia doar cei care nu au achitat la timp în 2015 taxa și nu cei care au restanțe de anii trecuți, sunt cam 700-1.000 de persoane în această situație. Cât privește cealaltă problemă, a demolării, soluția nu se găsește doar la primărie. Terenurile pe care sunt ridicate majoritatea garajelor fac obiectul unor proces de revendicare sau restituire în instanță. Pe măsură ce se va rezolva situația juridică la terenuri mai mari putem lua în considerarea construirea de parkinguri”, a răspuns primarul Emil Boc.

„Din datele statistice sunt 10.793 de garaje și copertine și prin demolarea lor s-ar mai putea obține  5.000 de locuri noi, pentru că la două garaje ar putea fi amenajate trei locuri de parcare. Peste tot avem avem aceste probleme juridice, nu putem începe de undeva ?”, a insistat Claudia Anastase.

„În două mandate și șase luni nu am aprobat nici un garaj nou în Cluj-Napoca. Suntem constrânși de prevederile legale, am analizat 25 de locații mari și nici una nu e liberă de situații de revendicări sau restituiri”, a răspuns primarul.

„Pe partea ce ține de garaje e o discuție veche, am putea face câțiva pași. Nu ne poate împiedica nimeni să nu mai prelungim autorizațiile provizorii pentru aceste construcții care știm ca nu adăpostesc mașini ci borcane cu murături și să eliberăm aceste terenuri și să lăsam oamenii să parcheze. Și așa poate am câștiga cele 5.000 de locuri de parcare în plus” a spus și consilierul Gabriel Oniga.

Directorul Serviciului Parcări, Florin Bugnar a precizat ca studiul de circulație care este în derulare va oferi mai multe sugestii și soluții privind parcările din oraș.

În acest context viceprimarul Anna Horvath a solicitat ca problema garajelor și a parcărilor să fie discutată cât mai rapid într-o dezbatere. „O variantă ar fi excluderea de la abonamentele anuale a locurilor din centru, unde să se permită doar parcarea la plata cu ora, iar prețul să crească exponențial după o oră de parcare pentru a mai debloca centrul” a spus aceasta.

„Eu susțin propunerea doamnei viceprimar și nu am nici o problemă să rezolvăm chiar în an electoral situația din centru”, a replicat Boc.

„Să stabilim o dată pentru dezbatere, pentru că altfel ne vom trezi și în 2016 că aprobăm tot o modificare de regulament și nu rezolvăm problema” , a adăugat consilierul Oniga.

„Eu propun ca până în 15 octombrie grupurile de consilieri să trimită propunerile pentru noul regulament și atunci între 15 octombrie și 15 noiembrie putem lansa și face dezbaterea”, a spus Boc.

„Să consultăm și conducătorii auto din privat care au treabă la instituții toată ziua. Clujul nu mai e un oraș din cărțile de povești ci un oraș în 2015 care are ritmul său de dezvoltare” a spus și consilierul Radu Moisin.


Publicitate

Postaţi un comentariu