Fenomenul vlogging – puterea noilor generații

De ce vlogging-ul are atât de mult succes în rândul copiilor și adolescenților? De ce prinde mai bine decât majoritatea celorlalte forme de comunicare?Experții găsesc răspunsuri care țin de vârstă, preocupări, limbaj comun și accesul facil la instrumentele de realizare. Dar mai e și altceva? Și, în fond, ce e vlogging-ul și cât de amplu este fenomenul?

Pe aceeași temă:

În prezent sunt mii. Se așază în fața unei camere de filmat sau a computerului și vorbesc. 10-15 minute vorbesc despre tot felul de lucruri. Despre muzica pe care o ascultă, despre fotbal, mâncare, excursii, modă,mașini, telefoane, despre „profi”, părinți, iubiți, biciclete, filme, fete. Se numește vlogging și este noul mod de a comunica al tinerilor, în lumea youtube. Succesul lui e atât de mare încât i-a lăsat pe mulți vizionari media cu gurile căscate.

La nivel global, pentru a ne face o idee despre numere, în 2019, lider de clasament era PewDiePie, un suedez de 29 de ani pasionat de gaming, cu 84 de milioane de abonați la canalul său de YouTube. Numai în 2018, PewDiePie a reușit să strângă 15 milioane de dolari. Industria vloggingului a pătruns și în România, an de an mărindu-se comunitatea digitală, care deja în 2016 se putea lăuda cu aproape 15 milioane de abonați. Din cele 15 milioane, tot în 2016, studiile arătau mai mult de jumătate dintre ei (59%) erau nu doar consumatori ci se declarau și dornici să-și deschidă propriul vlog.

Dar cui îi e frică de vloggeri? „Sunt imaturi, e un moft care va trece, e multă superficialitate, e nesemnificativ, curând nu va mai fi”, spun cei cărora fenomenul nu le-a inspirit atenție. Transilvania Reporter abordează acest subiect și încearcă să prezinte informații și opinii care să ajute la înțelegerea acestei noi forme de comunicare, a acestui nou tip de putere.

Cyprien Iov, vlogger-ul cotat numărul unu în Franța, este român

Cyprien este născut din părinți români, a demonstrat numeroase pasiuni și talente și este cotat drept cel mai influent YouTuber din Franța, având peste 13 milioane de abonați la canalul său.

Tânărul este cunoscut și sub numele de „Monsieur Dream”, om de comedie, actor și blogger și de asemenea se ocupă și de dublarea vocilor din filmele difuzate în Franța. A cunoscut un succes exploziv cu video-urile sale umoristice, apoi cu filme de scurt metraj, al căror scenariu îl scrie câteodată. În același timp se declară un împătimit al benzilor desenate. A dublat vocea unor personaje pentu versiunea franceză a unor filme de Holywood și est autorul unei saga MP3 (audio) intitulată „L’Épopée temporelle” (Epopeea temporală) în 10 episoade, în care spune povestea unui bărbat (interpretat de Cyprien), a unei femei și a unui robot care călătoresc prin timp.. De asemenea, a făcut și o carieră în televiziune.Canalul său de YouTube rămâne totuși cel mai de succes produs al său, înregistrând peste 1,9 miliarde de vizualizări în total.

Cyprien are 30 de ani și locuiește în Paris, dar s-a născut la Nisa din doi părinți români stabiliți în Franța. A fost unul dintre „pionierii” YouTube-ului, canalul său existând încă din anul 2007. Anterior acestui an, Cyprien activase pe platforma DailyMotion, cu supranumele de „Monsieur Dream”, făcîndu-se cunoscut în mediul online francez încă din acea perioadă.

În ianuarie 2015 a realizat primul său film de scurt metraj, denumit Technophobe, care s-a situat pe locul patru între cele mai vizualizate videoclipuri ale anului pe youtube în Franţa cu 16,6 milioane de vizualizări. În 2013 a creat propria sa linie de îmbrăcăminte denumită „Narmol”. În general, Cyprien publică unul sau maxim două videoclipuri pe lună.

Fiind dintr-o familie de români, Cyprien spune că „am învățat să nu îmi fie rușine de originile mele”, ba chiar tratează în modul cel mai degajat și umoristic acest subiect. Drept dovadă stau videoclipurile de pe canalul său unde abordează faptul că e român realizîndu-le în aceeași manieră în care își face toate videoclipurile: scurte scenete comice în care acesta interpretează diferite personaje, avînd fiecare un mesaj sau cel puțin o idee centrală satirică.
M-am născut în Franța, dar mama îmi spunea de 100 de ori pe zi că am sânge 100% românesc, deoarece am ambii părinți români” își amintește Cyprien râzând, în unul din videoclipuri. Acesta povestește că s-a prins de mic copil de faptul că a spune „Je suis Roumain”, în special la școală, nu e tocmai cel mai „cool” lucru care poate fi auzit. Însă acest lucru se datorează, în opinia lui, faptului că francezii confundă românii cu „rromii”, care „nu sunt unii și aceiași cu românii”, confuzie de la care pleacă și prejudecata cum că romînii sunt hoți sau cerșetori, explică Cyprien. De asemenea, în unul din videoclipuri, Cyprien se amuză pe seama dificultăților întâmpinate de francezi în a-i înțelege numele de familie. Aceștia nu sunt obișnuiți cu nume atât de scurte și ciudate și „au impresia că «Iov» nu poate fi un nume real, ci eventual doar o prescurtare”.

Cyprien nu cunoaște bine limba romînă deoarece „părinții mei vorbesc aproape numai franceza acasă”, însă, ca tot românul, știe esențialul: înjurăturile. În videoclipul său intitulat sugestiv „Je suis Roumain”, cu peste 27 de milioane de vizualizări din 2014 până în prezent, Cyprien spune că ultima dată când a fost în România avea 15 ani și a stat la un văr al său în București. Acesta a descris experiența ca fiind una „nu tocmai plăcută”, povestind amuzat cum toate calculatoarele din blocul unde stătea erau conectate la un Internet Cafe, pentru ca locatarii să facă economie și să plătească cu toții o singură conexiune la Internet. Un alt lucru care „îl deranjază” pe Cyprien este că, la fiecare petrecere, este asociat cu melodia „Dragostea din tei” a trupei O-Zone, melodie pe care acesta nu o agreează foarte mult.

Videoclipul a adunat peste cinci milioane de afişări într-o săptămână și aproape aproape 30.000 de comentarii, multe din partea unor români care îl acuză ca denigrează România.

În al doilea videoclip având ca subiect țara sa de origine, Cyprien povestește cum s-a întors în România în iarna lui 2018, prima dată de la vîrsta de 15 ani, cu ocazia sărbătoririi unei zile de naștere. În spiritul său consacrat, Cyprien atrage atenția asupra recipientelor de plastic din România în care „nu poți avea încredere”, deoarece nu știi niciodată dacă nu cumva acestea conțin țuică în locul lichidului prezent pe etichetă. Mai departe în cadrul videoclipului, Cyprien le povestește francezilor despre Palatul Parlamentului și Catedrala Mântuirii Neamului din București, despre care acesta nu are cuvinte tocmai frumoase de zis, preferând să conceapă o scenetă comică în care personajele sunt dezamăgite la auzul proiectului Catedralei Mântuirii Neamului, ridicată în detrimentul investițiilor în spitale sau școli. După părerea lui Cyprien, atât Palatul Parlamentului, cât și Catedrala, fac parte din aceeași „iluzie grandomanică” a românilor, rămasă de pe vremea comunismului.

În ciuda tuturor acestor aspecte, Cyprien își încheie videoclipul amintind și de părțile bune ale României, cum ar fi Castelul Bran, cel mai mare laser din Europa, portul și dansurile tradiționale sau tradiția „bizară a ciocnirii ouălor de Paște”.

Cyprien spune că, pentru creație, importantă este independența. Cu toate că a încercat experiența animației în televiziune, el reproșează acestei media tocmai lipsa de independență. El este totuși reprezentat de compania Mixicom, care aparține grupului Webedia. „Lucrez cu branduri, cu parteneri, așa că nu le cer nimic utilizatorilor”, explică el când vorbește despre canalul lui, într-un interviu în „Le Figaro”. Astfel că „utilizatorul nu are nevoie să plătească, ci trebuie să facă clic”, explică Cyprien.

Postaţi un comentariu