Febra cuceririi spațiului prinde rădăcini la Cluj

Un astfel de aparat de zbor construit la Cluj va ajunge să coste aproximativ 175.000 de euro, fiind vorba despre un monomotor cu elice, de mici dimensiuni.

Proiectele spațiale ale lui Elon Musk au captivat imaginația întregii planete, iar acum, puțini mai sunt cei care nu visează la cucerirea efectivă a spațiului cosmic. Totuși, lumea celor care cutreieră spațiul cosmic și cercetează planetele extraterestre pare una elitistă și departe de realitățile românești. Sau poate că nu. Începând cu finalul anului 2018, Sonaca Aerospace Transylvania (SAT), subsidiara clujeană a producătorului belgian de echipamente aerospațiale Sonaca, aceasta va participa la producția de prototipuri pentru noua rachetă Ariane 6. Până în 2020, când Agenția Spațială Europeană vrea să lanseze prima rachetă Ariane 6, clujenii de la Sonaca „își fac mâna” cu producția de aeronave Sonaca 200, care vor zbura începând cu anul 2019.

Proiectul Sonaca 200 este de departe cel mai important proiect al subsidiarei Sonaca. Compania, cu sediul în comuna clujeană Moldovenești, producea încă de acum un an componente pentru gigantul Airbus, dar începând cu anul 2019 va realiza subansamblele care ulterior, în Belgia, se vor transforma în aeronavele de școală și agrement denumite Sonaca 200. Un astfel de aparat de zbor construit la Cluj va ajunge să coste aproximativ 175.000 de euro, fiind vorba despre un monomotor cu elice, de mici dimensiuni.

„Acest proiect combină performanțele legate de zbor cu un cost eficient și a fost dezvoltat în strânsă colaborare cu utilizatorii finali, aeronava fiind ideală pentru a fi operată atât de către școlile de pilotaj, de aerocluburi, cât și de piloții privați. Sonaca 200 are aripa joasă și  o greutate maximă la decolare de 750 de kg. Structura sa este compusă din aliaj de aluminiu, fapt care îi conferă aeronavei o protecție eficientă împotriva coroziunii. Deja activă în producția pieselor din compozit și în asamblarea slat-urilor pentru aeronava Airbus A320, Sonaca Aerospace Transylvania va sprijini realizarea de subansamble pentru S200. Pentru a răspunde acestei noi provocări și pentru a sprijini dezvoltarea activităților sale, SAT este in proces de extindere a echipei și recrutează în prezent noi angajați”, spun reprezentanții companiei.

Din Cluj, în spațiu

Planurile Sonaca mers însă ceva mai sus decât cei câțiva mii de metri altitudine pe care i-ar putea atinge avionul de agrement Sonaca 200.

„Având în vedere faptul că Sonaca Aerospace Transylvania lucrează în colaborare cu Airbus Defence and Space, începând cu finalul anului 2018 aceasta va susţine producţia prototipurilor rachetei purtătoare Ariane 6”, spune conducerea companiei.

Ariane 6 este un proiect de rachetă dezvoltat de către Agenția Spațială Europeană și planul optimist spune că primul zbor ar trebui să aibă loc în 2020. Pentru ESA, proiectul este unul important în primul rând din rațiuni economice, în condițiile în care Ariane 6 trebuie să înlocuiască actualul model Ariane 5 la jumătate din costuri și să permită un număr dublu de lansări în fiecare an. Proiectul este finanțat prin intermediul unui parteneriat public privat, în care contribuția ESA este de aproximativ 2,8 miliarde de euro, în timp ce 400 de milioane de euro sunt fonduri care vin din zona privată, apropiată industriei aero-spațiale.

Într-un interviu acordat Transilvania Reporter, Laurent Maroy, manager general al Sonaca Aerospace Transylvania e explicat planurile pe care fabrica clujeană le are pentru proiectele de realizare a aeronavelor Sonaca 200, dar și felul în care va contribui fabrica din Cluj la proiectul Ariane 6.

„Cifra de afaceri pe proiectele aerospațială reprezenta până acum 5% din cifra totală de afaceri a Sonaca. În urmă cu doi ani, grupul Sonaca a achiziționat o companie germană specializată pe domeniul aerospațial, tocmai pentru a crește cifra de afaceri în acest domeniu. Sonaca Aerospace Transylvania susține acest trend al grupului și contribuie la proiect prin intermediul expertizei pe care o avem pe partea de producție. Pentru noi, fabrica din Cluj, este obligatoriu să contribuim la proiectele de acest gen, scopul nostru fiind acela de a susține impactul pe care grupul Sonaca îl are în acest domeniu”.

Chiar dacă încă nu este clar ce sarcini vor avea angajații din Moldovenești în proiectul Ariane 6, managerul general al Sonaca Aerospace Transylvania spun că România are șansa da a fi un actor important la nivel european pe scena cursei spațiale. 

„Prin intermediul contribuției pe care agenției spațială din România o are în proiectul Ariane 6, România ca țară începe să aibă un impact tot mai mare și să contribuie masiv la cursa spațială. În consecință, vine ca un lucru natural faptul că alte companii active în acest domeniu și localizate în România profită de pe urma investițiilor pe care agenția spațială română le face în programele noi în care se implică”, mai spune Leroy Maroy.

Grupul Sonaca activează în domeniul dezvoltării, fabricării și asamblării aeronavelor destinate uzului aerospațial, spațial, civil și militar. Sediul companiei este situat în Gosselies, Belgia, iar cei 5000 de angajați lucrează în filialele din Canada, Statele Unite, Brazilia, Mexic, Anglia, China, România, Sri Lanka și Germania. Grupul Sonaca oferă, de asemenea, servicii de inginerie. Sonaca Aircraft este o nouă subsidiară a grupului Sonaca, un actor major în dezvoltarea, producția și asamblarea de structuri avansate destinate uzului civil, militar și spațial. Cu un capital de start de peste 2 milioane de euro, Sonaca Aircraft este deținută în proporție de 65% de către furnizorul aeronautic Sonaca. Obiectivul principal al Sonaca Aircraft este dezvoltarea, certificarea și comercializarea unei aeronave noi cu două locuri (« Sonaca 200 »), care este dezvoltată și adaptată special pentru zborurile de instruire și agrement.

 

Postaţi un comentariu