Fast Rides, aplicaţia care şi-a propus descongestionarea traficului clujean

„Lumea e reticientă din cauza comodităţii. Dacă fiecare dintre noi am lăsa maşina personală acasă şi ne-am deplasa cu un coleg sau cu autobuzul la muncă, nu am mai avea problema traficului. 30% din maşinile din Cluj ar dispărea”, explică Leonard/ Foto: arhiva personală

Trei clujeni şi-au propus să vină cu o soluţie concretă pentru una dintre cele mai spinoase probleme cu care se confruntă Clujul la ora actuală: traficul, cel care ne dă, vrând, nevrând, tuturor mari bătăi de cap. Soluţia nu este una „miraculoasă”, dar este menită să schimbe mentalităţi, comportamente şi nu în ultimul rând, să reducă numărul mare de maşini regăsit în trafic, mai ales la orele de vârf. Concret, cei trei tineri IT-işti: Leonard, Cătălin şi Eugen, au creat o aplicaţie gratuită de car sharing, care poate fi folosită cu brio de cei care deţin o maşină şi care sunt dispuşi să o împartă cu alţi călători, prieteni sau nu. Aplicaţia se numeşte Fast Rides, iar în prezent este disponibilă pe Android, urmând ca în cel mai scurt timp să fie lansată şi pe IOS.

Ideea i-a venit lui Leonard Abu-Saa, într-un moment în care, prins în trafic, şi-a dat seama că toate maşinile care treceau pe lângă el aveau doar un singur călător: şoferul. „Într-o dimineaţă, blocant fiind pe Calea Turzii, mi-am imaginat cum ar fi dacă o treime din maşini ar dispărea. M-am gândit că nu am mai avea o problemă cu traficul, dacă tot la a treia maşină cineva ar renunţa la autoturismul personal pentru a merge cu un coleg la serviciu, de exemplu. La momentul respectiv, nu i-am dat foarte multă importanţă acestui gând, dar într-o altă zi, călătorind cu taxiul, taximetristul a observat şi el acelaşi lucru. Discuţia cu acesta a fost ca un semn pentru mine. Problema este că noi, românii avem un simţ al proprietăţii foarte bine dezvoltat şi în plus, suntem foarte comozi. Trebuie, în primul rând să ne schimbăm mentalitatea. În exterior, sunt ţări în care acest lucru se întâmplă de ani buni. Există aplicaţii de car sharing, unele gratuite, altele pe bani, aplicaţii care sunt folosite. Noi vrem să rezolvăm problema la nivel de oraş, în primul rând”, explică Leonard, Leo, pentru prieteni.

Acesta are o experienţă de peste 10 ani în IT, astfel că elementele care stau la baza unei aplicaţii nu îi sunt străine. A început să scrie singur codul pentru aplicaţie. Pe parcurs însă şi-a dat seama că are nevoie de ajutor pentru ca aceasta să fie uşor de folosit şi pentru ca designul acesteia să fie unul profesionist. În acel moment, l-a cooptat pe Cătălin în echipă. Acesta nu numai că şi-a luat rolul foarte în serios, dar a acceptat să lucreze benevol, întrucât se confrunta şi el, la rândul lui, cu problema traficului. „Aplicaţia a început să arate tot mai bine, dar ne-am dat seama că pe partea de coding aveam o serie de limitări dacă ne dorim să funcţioneze atât pe Android, cât şi pe IOS din start. Am luat astfel decizia de a lansa versiunea pentru Android, urmând ca apoi să ne concentrăm pe IOS”, povesteşte Leo.

La scurt timp, s-a alăturat echipei, un prieten comun al celor doi, Eugen, fiind de asemnea convins că o astfel de aplicaţie este extrem de necesară într-un oraş atât de aglomerat precum Clujul.  

Cât costă o zi din viaţa ta?

Băieţii au făcut un calcul simplu pentru a vedea ce implicaţii au pe termen lung blocajele din trafic, strict din punct de vedere al timpului pierdut. „Dacă stai patru minute în plus în trafic pe zi faţă de condiţiile normale, într-un an, pierzi o zi din viaţa ta! Pentru doar patru minute! E evident că toţi stăm mai mult în trafic. Cât costă o zi din viaţa noastră? Este o întrebare retorică, întrucât costul este inestimabil. Timpul este cea mai preţioasă resursă a noastră, mereu tânjim după mai mult timp. Pornind de la ideea că patru minute în plus în trafic înseamnă într-un an, o zi din viaţă, chiar cred că putem schimba mentalităţi. Cele patru minute se duc şi se mai întorc niciodată. În fiecare zi. Noi am pornit la drum în speranţa de a face un bine. Monetizarea este un aspect secundar, dar ne-ar plăcea ca aplicaţia să producă la un moment dat bani pentru a-şi plăti singură costurile”, explică Leo.

Cum funcţionează aplicaţia?

Logarea în cadrul aplicaţiei se face simplu, cu ajutorul unui cont de Facebook sau de Google. Fast Rides oferă două scenarii: poţi fi şofer sau pasager. În cazul eşti şofer şi vrei să oferi o cursă, trebuie să completezi locaţia de pornire, ora la care vrei să pleci şi destinaţia. Dacă în schimb ai nevoie să faci o cursă, trebuie să faci o cerere în acest sens şi să indici aceleaşi coordonate: ora la care ai nevoie, locaţia în care te vei afla la ora respectivă şi destinaţia. În momentul în care ai găsit o ofertă sau o cerere care te interesează, lucrurile sunt pe jumătate rezolvate. Selectezi cursa care te interesează şi te alături acestei curse, apăsând un buton albastru, pe care nu ai cum să îl ratezi.  

Utilizatorul care a creat cursa respectivă primeşte o notificare, iar acesta poate să te accepte sau nu ca pasager. Aplicaţia dispune şi de un chat în cadrul căruia cei doi utilizatori pot discuta detaliile cursei. Utilizatorii pot crea o cursă publică, pe care să o vadă toţi utilizatorii aplicaţiei, o cursă dedicată exclusiv prietenilor din lista de Facebook sau o cursă privată. În momentul în care cauţi o cursă, aplicaţia va sorta iniţial curselor prietenilor tăi, după care celelalte curse disponibile, în funcţie de ora plecării. Notificările se primesc exclusiv în aplicaţie, dar utilizatorii îşi pot sharui cursele pe reţelele de socializare.

„Pe viitor vrem să le dăm posibilitatea utilizatorilor să îşi creeze o listă de prieteni în cadrul aplicaţiei, pentru că ne gândim şi la cei care nu deţin un cont de Facebook sau la faptul că poate, utilizatorul nu doreşte să împărtăşească cursele cu întreaga listă de prieteni, ci doar cu colegii de la serviciu”, explică Leo.

Aplicaţia le oferă utilizatorilor posibilitatea de a filtra cursele în funcţie de oraşul în care se află sau în funcţie de rolul pe care îl au userii în cadrul acesteia: şoferi sau pasageri.

 „Cursele expiră după şase ore. Dacă nu există nicio interacţiune, acestea nu vor mai fi vizibile decât pentru cel care le-a creat, în lista lui, în My Rides. Momentan cursele nu sunt editabile, dar se pot crea curse noi extrem de uşor”, explică Leo.

Băieţii lucrează momentan la un sistem de rating pentru şoferi, astfel încât feedback-ul oferit să fie unul ca la carte, iar utilizatorii care îl oferă să se raporteze la aceleaşi valori. „Să luăm un exemplu. Şoferul este bine intenţionat, îşi pune maşina la dispoziţie pentru a te duce dintr-o parte în alta, dar poate ţie îţi plac manelele şi el ascultă rock, astfel că ratingul acordat în urma acestui raţionament nu este neapărat cel care trebuie luat în seamă. Vom avea un sistem de notare predefinit”, explică Leo.

O aplicaţie de suflet  

Folosirea aplicaţiei este gratuită. „Dacă cineva doreşte însă o cursă externă, de exemplu, iar şoferul şi pasagerul/pasagerii se înţeleg la bani, asta deja este treaba lor. Nu intervenim la acest aspect. Folosind aplicaţia economiseşti atât timp, cât şi bani, dar e vorba despre un efort colectiv”, explică Leo.

Aplicaţia a fost creată în două luni. „Pe lângă timpul investit, am investit foarte multă pasiune. Am pierdut foarte multe nopţi. Dacă am fi realizat această aplicaţie pentru o companie, probabil că ne-ar fi dat undeva la 30.000 – 35.000 de euro. Acum, din prisma faptului că suntem implicaţi sentimental, costurile sunt mai mari. Nu aş fi dispus să dau produsul nici dacă cineva mi-ar da mâine 50.000 de euro. Am pus mult suflet. Suntem la început, ar putea să meargă sau nu, dar nu aş face acest compromis. Aş încerca să vedem unde putem duce acest produs”, spune Leonard.

150 de curse în prima săptămână

În prima săptămână de la lansare, 400 de useri au descărat aplicaţia, dintre care 200 sunt activi. În prima săptămână au fost create 150 de curse, iar numărul continuă să crească. „Avem deja utilizatori implicaţi. Am făcut un grup pe Facebook, iar unul dintre utilizatori şi-a adăugat toată lista de prieteni. Un alt utilizator ne-a povestit că în fiecare dimineaţă oprea într-o staţie, în Floreşti şi deşi îşi punea maşina la dispoziţie, nu voia nimeni să urce. Acum, de când a instalat aplicaţia, e fericit”, povesteşte Leo.

Băieţii îşi doresc ca aplicaţia să fie un mijloc comod de comunicare între colegi şi o modalitate prin care aceaştia să economisească timp şi bani: „Între colegi poţi să te suni, e drept, dar la un moment dat parcă ţi-e peste mână. Aşa, te uiţi în aplicaţie şi dacă vezi că respectivul coleg nu a creat o cursă, îţi dai seama că nu merge mâine cu maşina. E mult mai simplu”, spune Cătălin.

Aplicaţie, caut sponsor

Aplicaţia poate fi folosită oriunde în lume. Coturile pentru a o ţine în viaţă nu sunt mici, mai ales dacă aceasta nu produce niciun venit. Momentan, costurile pentru infrastructură se ridică la 130 de dolari lunar, bani la care li se adaugă costurile de contabilitate şi cele de promovare. Cei trei IT-işti speră ca pe viitor să găsească un sponsor. „Pe termen lung ne gândim să găsim o sponsorizare prin care să ne acoperim minim aceste costuri. Nu mă refer la profit, ci pur şi simplu la un venit care să acopere cheltuielile de hosting”, spune Leo.

Aplicaţia poate fi descărcată AICI. 


Publicitate

Postaţi un comentariu